Gazdaság

Autóapály

Egyre kevesebb új autót adnak el, de még kevesebbet fognak, ha a kormány javaslata szerint változik a regisztrációs adó.



Autóapály 1
Autóapály 2

Mintha egyes topmárkák csalódtak volna a gyengélkedő hazai gépkocsipiacban. Az őszi Budapesti Autószalonról hiányozott az Audi, a Mercedes, a BMW, a Porsche, de a Volkswagen, a Seat és a Skoda is. Mi tagadás, az idei első háromnegyed év eladási statisztikái alapján érthető a visszafogottság. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint 2004 első kilenc hónapjához képest az idén 5,6 százalékkal kevesebb új kocsit vásároltak. Ha ebből levonjuk a 20 százalékos piaci részesedését visszaszerző Suzuki eladásainak – főleg az új Swift-jével elért – 14 százalékos növekedését, akkor még sokkal borúsabb a kép. Az előrejelzések szerint csak 2007-re áll majd vissza a 2003-as szint, amikor 208,5 ezer darab új autó talált gazdára.

A szűkebb játéktéren ráadásul nagyobb átrendeződéseket hozott az idén a márkák gyilkos (ár)harca. Igaz, az évtizedes piacvezető Suzuki első helyét, és az örök második Opel pozícióját nem veszélyeztették a márkacsaták. A több éve harmadik Renault viszont 40 százalékkal kevesebb kocsi eladásával a hetedik helyre, a Toyota mögé csúszott vissza, miközben a Skoda remek árpolitikával és frissített modellpalettával, egyebek között az új Octavia bevetésével – a Volkswagen és a Ford előtt – megszerezte a harmadik helyet.

A francia márkák most érvényesítették a brüsszeli szabályok szerint kötelező árharmonizációt: nem lehet 5 százaléknál nagyobb különbség adott modell – adók nélküli – importárában, ez pedig a fogyasztói árakban emelkedést okozott.
A legnagyobb gondot az okozta, hogy az idén tovább növekedett autós (adó)terhek miatt alig lézengett néhány vevőjelölt a szalonokban. Állítólag a lakáshitelekkel megterhelt vevőkörnek nem maradt elég pénze a kocsicserére. A kereskedők ezért a tavalyi rendkívüli kedvezményeket meghaladó engedményeket kínálva igyekeznek „kiénekelni” a pénzt a vevők zsebéből. A fő versenyeszköz az idén még inkább az árleszállítás, és a minimális, 10 százalékos befizetéssel induló „kedvező” finanszírozás.



Autóapály 3

BORÚS KILÁTÁSOK. Egyetértenek az importőrök abban, hogy ha nem szállították volna le az árakat, nem 5, hanem 15 százalékkal adtak volna el kevesebbet. De ez még semmi. Attól félnek, hogy ha a kormány jelenlegi regisztrációs adótervezetét fogadja el a november 7-i végszavazáskor az Országgyűlés, akkor ez a rémálom jövőre valósággá válhat. A kormány eredetileg a jövőre esedékes, 5 százalékpontos áfacsökkentés miatti költségvetési kiesés ellensúlyozására kezdeményezte a regisztrációs adó januári emelését. A változtatás jó alkalmat adott a használtautó-kereskedői lobbinak, hogy valahogy csökkentsék a korszerűtlenebb motorral hajtott használt kocsik újabbaknál magasabb regisztrációs adóját. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke megerősíti, hogy a szervezetnek köze volt a német kollégák brüsszeli beadványához. A németországi használtautó-kereskedők egyesülete ugyanis az EU-nál tiltakozott a magyar adózási gyakorlat ellen.

Az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy számoljon be a regisztrációs adó alkalmazásáról, mert a külföldről behozott használt autókra nagyobb az adó, mint a belföldön értékesített újakra. Az uniós irányelvek szerint pedig nem lehet egy más tagállambeli termékre a belföldinél magasabb adót kiróni. Figyelembe kell venni az autó elhasználódását, és a kocsi korával arányosan, fokozatosan mérsékelni kell az adó mértékét. A brüsszeli kifogások hatására bele is került a kormány törvénymódosító javaslatába, hogy az autók korának előrehaladtával évenként sávosan csökkentik a regisztrációs adótételeket. A javaslat szerint a korszerűtlenebb motorral szerelt autókat ezután is mintegy 30 százalékkal nagyobb regisztrációs adóval sújtják, viszont az „avultatás” az évek során a 130 százalékos adóból akár 40 százalékot is csökkenthet. Így az avultatással például egy 4 éves használt kocsi után már gyakorlatilag ugyanakkora regisztrációs adót kellene fizetni, mint egy vadonatúj után. Öt évnél öregebb kocsi esetében pedig kisebb a fizetendő adó, mint az újnál. Importőri számítások szerint egy új Opel Astra után – a tervezet szerint – 380 ezer forint regisztrációs adót és 25 százalék áfát kellene fizetni, egy ötéves Astra magánimportjánál pedig 370 ezer forint a javaslat szerinti regisztrációs adó. Egy új VW Passat javasolt regisztrációs adója mintegy 800 ezer forint, amely után áfát is kell fizetni, az ötéves Passat után viszont majd csak 780 ezer forintot, ha a parlament ebben a formában szavazza meg a módosítást. Ezzel 25 százalékos árelőnyre is szert tesz az, aki új vásárlása helyett külföldről hoz majd fiatal, de használt autót, ugyanis a magánimporttal behozott használtautónál már nem fizet be áfát a vevő a magyar költségvetésbe, ami újabb lehetőséget adna a visszaélésre. Az autótulajdonos is rosszul járna, mert az adóteher miatt jelenleg is a külföldinél drágábban vásárolt autóját később az import használtautók miatt átlagosan csak 200-300 ezer forinttal olcsóbban tudja beszámíttatni egy újba.

Az autóimportőri lobbi, amely rejtélyes okok miatt előzetesen csak a kormányvita napján kaphatta meg véleményezésre a törvénymódosító tervezetet, tiltakozik is ellene. Éppen a kevésbé környezetkárosító euro 4-es normákat teljesítő új autókat hozná ugyanis érdemtelenül versenyhátrányba az öreg kocsik adójának avultatása miatt.

LENGYEL KÍSÉRTET. Győző Gábor, az MGE ügyvezető elnöke a lengyelországi példával illusztrálta a várható káros következményeket, ahol – a használt kocsik behozatalát megkönnyítő intézkedések utáni időszakban – évi több mint egymillió darab környezetkárosító használtautót importáltak Nyugat-Európából, és meredeken zuhant az újautó-eladás. Magyarországon szintén drasztikusan, akár 20 százalékkal is kisebb lehet – 144 ezer darabra apadhat – az újautó-értékesítés, miközben a tavalyi 19 ezer után 126 ezerre emelkedhet a használtak importja. A kormány autóértékesítésből remélt 80 milliárd forintos közvetlen bevétele pedig legalább 22 milliárddal csökken. Egy-egy új autó eladásával átlagosan mintegy 800 ezer forint bevételhez jutna a költségvetés a javaslat szerint, míg a korszerűtlenebb használtautók után átlagosan csak 150 ezer forintra számíthat.

Fojt Attila, az ellentábor, a használtautó-kereskedők képviseletében szintén elfogadhatatlannak tartja a jelenlegi változatot, amely az új autók adóját 54 százalékkal, a használtakét 80-100 százalékkal megemelné. Elfogadhatatlan, mert környezetvédelmi hivatkozással 30 százalék többlet adóteherrel sújtja az importálható euro 3-as használtautókat, pedig itthon 750 ezer darab 15 évesnél öregebb „autó” fut, és nem tudják a tulajdonosok lecserélni korszerűbb használtra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik