Az MT Rt. közleménye szerint a legfontosabb küldő piacainkon 2005-ben és 2006-ban a gazdasági teljesítmény kismértékű javulása várható, ám az alacsony ütemű növekedés nem jelenti a turisztikai kereslet dinamikus növekedését, ami nemcsak Magyarország, hanem más desztinációk forgalmára is negatív hatással lesz. 2006-ban a gazdasági helyzet enyhe javulása, a közép-kelet-európai régió viszonylagos újdonsága, a városlátogatások népszerűsége és a diszkont-légitársaságok egyre intenzívebb jelenléte a magyarországi beutazóturizmus bővülését eredményezheti. Az MT Rt. szerint uniós tagként a vendégforgalom további növekedésére számíthatunk. Az alacsony ütemű gazdasági növekedés miatt azonban az utazók várhatóan visszafogják költésüket, amely negatív hatással lesz nemzetközi turisztikai bevételeinkre – áll a társaság közleményében.
Belföldi turizmus
A belföldi turizmusra pozitív hatással van a magyarországi reálbérek 2005. évi erőteljes és a 2006-ban várhatóan visszafogottabb növekedése. Az egyre szélesebb rétegek számára elérhető üdülési csekk, a 2005-ben kibocsátott, még fel nem használt csekkek beváltása, illetve a csekkrendszerben történő változtatások jelentősen hozzájárulhatnak a belföldi turizmus bővüléséhez, amelyre azonban az „uniós” országokba történő utazás egyszerű feltételei, valamint a diszkont-légitársaságok jelentős keresletelszívó hatást gyakorolhatnak.
Bővül a vendégéjszakák száma
A vezérigazgató elmondta: terveik szerint a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma összesen 3,2 százalékkal nő jövőre: a belföldi vendégéjszakák száma 3,6 százalékkal, a külföldiek által eltöltött pedig 3 százalékkal bővül majd.
A testület számára megküldött tájékoztató szerint ezt a növekedést az áttekinthető, jól használható statisztikai mutatók, a magyar gazdaság általános növekedése, a világgazdaság optimális működése, valamint a bel- és világpolitikai stabilitás támasztja alá.
2,9 milliárd marketingre
Galla elmondta, hogy az MT Rt. jövő évi kerete 4,565 milliárd forint lesz, amelyből marketingre 2,9 milliárd forintot, a működésre 1,5 milliárdot, egyéb célfeladatokra pedig 115 millió forintot fordítanak. A társaság működési költsége nagyjából megegyezik az idei évivel. A marketingkeret 7,61 százalékkal, a központi marketing egy százalékkal, a külképviseletek marketingkerete 6 százalékkal, a régióké pedig 15 százalékkal bővül 2006-ban. Ezt az teszi lehetővé, hogy a jövő évtől a támogatásból fizetett áfát vissza lehet igényelni, ami mintegy 500 millió forintot tesz ki – jegyezte meg Galla.
Az MT Rt. idei költségvetése ötmilliárd forint volt. Az MT Rt. jövő évi bevétele 800-900 millió forint körül alakul majd a terv szerint – közölte a vezérigazgató.
Belföldi turizmus: tematikus évek rendszere
A marketingtervben nem változik jelentősen a nemzetközi piaci megjelenés, az idei évivel azonos országokat emeltek ki – például Németországot, Nagy-Britanniát, Ausztriát, Olaszországot – mondta Gallla. A belföldi turizmus élénkítése érdekében azonban visszatérnek a tematikus évek rendszerére: 2006 a bor és gasztronómia éve, 2007 a lovas turizmus, 2008 pedig a világörökségek éve lesz.
Galla Gábor szerint az idén év végén 140 millió forintos kampányt indítanak hat légitársaság – a Lufthansa, a British Airways, a Malév, a Germanwings, a WizzAir és a SkyEurope – összes járatának fedélzeti magazinjában. Ezen túl december 20. és január 2. között több égi csatornán sugároznak majd Magyarországot bemutató reklámfilmet.
