Várhatóan az aratási szezon kezdete előtt befut valamennyi – a román államadósság fejében gyártott – gabonaszállító vasúti kocsi a MÁV Rt. telephelyeire. A 95 különleges, eltolható ajtajú, alulról és oldalról üríthető vagonból – amelyet az aradi Astra cég gyárt – 30 már meg is érkezett Magyarországra.
A gabonatermés mennyiségétől függően nagyságrendileg ezer vagonra van szüksége a MÁV-nak ahhoz, hogy eleget tudjon tenni szállítási kötelezettségeinek. A cégnek 432 saját gabonaszállító kocsija van (az ideális saját állományt 760-ra teszik), a többit külföldről – elsősorban Nyugat-Európából bérli, igen borsos áron (tavaly 600-at vettek bérbe, főként Franciaországból). Épp ezért kedvező ajánlatnak tűnt, hogy a fuvarozó a román állami adósság törlesztése keretében kaphasson 95 kocsit.
A román állam az eredetileg 100 millió transzferábilis rubelt meghaladó adósság jelentős részét 1991-ben pénzügyi tranzakcióval rendezte. A fennmaradó, több mint 20 milliós tartozást a román és a magyar kereskedelmi tárca megállapodása szerint áruval fedezték volna. Ilyen árualap azonban nem volt. Időközben a magyar Pénzügyminisztérium “eladta” a román állami tartozást. A vevő a Magyar Külkereskedelmi Bank egyik érdekeltsége, a HIB Trade International Ltd. volt. A magyar félnek is megfelelő árualapot azonban továbbra sem sikerült keríteni, így jottányit sem haladt előre az adósságrendezés.
Ekkor a Technoimpex külkereskedelmi vállalat – amely 1993-ban vásárolt már 150 gabonaszállító kocsit a MÁV-nak – Bokros Lajos pénzügyminiszterhez fordult, hogy bekapcsolódhasson az üzletbe. A pénzügyi tárca alaposan megvizsgálta az ügyet, majd felhívta a figyelmet arra, hogy a gyártónak és a felhasználónak közvetlenül kellene lebonyolítania az ügyletet. Ennek a kívánságnak végül is sikerült eleget tenni és – az utolsó pillanatban, szilveszter előtt szinte órákkal – a HIB Trade aláírta a szerződést az aradiakkal.
Jóllehet, a MÁV gazdálkodásába nem igazán illik bele a gyors amortizációra ösztönző fizetési mód, a lízing (a MÁV eszközeinek értékét általában 20-25 éves időtartam alatt írják le), a Masped Finance kifejezetten kedvező ajánlatát elfogadták. A vagonok értékének egy részéért cserébe alkatrészeket – ütközőket és fékeket – szállított Romániába a MÁV, illetve a székesfehérvári Köszörűgépgyár. A beszállításra elsősorban azért van szükség, mert ezek a román alkatrészek nem feleltek meg a szigorú EU-szabványoknak – tájékoztatta lapunkat Szentgyörgyi Tamás, a MÁV gazdasági vezérigazgató-helyettese. Márpedig a MÁV-nak jelentős kapcsolatai vannak a nyugat-európai országokkal, így mindenképpen ehhez a minőséghez, követelményrendszerhez kell igazodnia.
A történethez tartozik, hogy a Technoimpex októberre már gyakorlatilag elkészítette az előszerződést és akadt volna egy svájci finanszírozó cég is. A Figyelő információja szerint a román fél elképzelései nem egyeztek a külkereskedelmi cégével, a MÁV pedig a finanszírozót drágállotta.