Miután felvették őket, az első egy-másfél évben nem is dolgoztak a szó szoros értelmében az üzembehelyezés előtt a Csepel II. erőmű dolgozói. A munkatársak gárdáját először alapos képzésnek vetették alá, csapatot építettek, külföldi erőművekbe küldték ki őket tapasztalatszerzésre. A világviszonylatban is modern erőmű már négy éve üzemel. „Európai színvonalú munkahely, itt tényleg nem spórolnak a biztonságon. Más erőművek dolgozói is hozzánk jönnek tapasztalatszerzésre” – emeli ki Köves Zoltán, a Csepel II. erőmű üzemeltetési csoportvezetője. A nagy tudású munkaerő megtartására, motiválására a cégcsoport továbbra is erőfeszítéseket tesz. Ennek egyik eszköze a képzés: alkalmazottanként évente majdnem egymillió forintot költenek tréningre. A munkatársak angolórára járhatnak a vállalat pénzén, s támogatják az alkalmazottak bármilyen továbbképzési javaslatát, a csoportos tréningektől kezdve a szakirányú tanfolyamokon át a diploma vagy MBA megszerzéséig. Ilyenkor a tandíjat állja a társaság, s tanulmányi szabadságot is ad az önfejlesztést vállaló dolgozónak.

A Csepeli Hőközpont vezérlőterme. Európai színvonalú munkahely.
SŰRŰ VÁLTÁSOK. A csoport három kft.-ből áll, amelyeket tavaly januárban integráltak, s bár a különálló jogi szervezetek megmaradtak, most a gyakorlatban mátrix szervezetben működnek, s nem különböztetik meg, hogy ki melyik vállalkozásnak az alkalmazottja.
Pedig nem volt zökkenőmentes az elmúlt néhány év a társaságnál: már a harmadik külföldi tulajdonos, a svájci Atel-csoport birtokában van a cég. Mikor Allen Walmsley vezérigazgató 1998-ban, akkor még a brit Powergen menedzsereként, a régi Csepeli Erőmű élére került, a hajdani szocialista vállalatnál 450-en dolgoztak. Ma már mindössze 30 fő van ennél az egységnél, s időközben felépítették a Csepel II. erőművet. Az angol vezérigazgató rendhagyó módon hr területről érkezett, így természetes számára, hogy a folyamatokban az emberek szerepe a meghatározó. A csoport 33 milliárd forintos árbevételét kevesebb mint 80 alkalmazott „termeli meg”, ehhez nagyon képzett, motivált emberekre van szükség. „Nem vagyunk szokásos közüzemi szolgáltató, a kereskedelmi osztály például csak három főből áll, és közülük egyik az igazgató” – jegyzi meg Újsághy Viktória kereskedelmi vezető.
Allen Walmsley
52 éves, két felnőtt gyermeke van. Az Egyesült Királyságban szerzett diplomát vállalatvezetésből; 30 éves tapasztalata van a villamosenergia-iparban, az üzemvitel és a szervezetfejlesztés területén dolgozott Európa és Latin-Amerika számos országában.
1998 óta él Magyarországon, azóta a Csepeli Vállalatcsoport vezérigazgatója, először a brit Powergen színeiben. Az ő vezetése alatt került a cégcsoport először az amerikai NRG Energy, majd a svájci Atel kezébe.
„Kevesen vagyunk, ezért a munka hajtós, kemény, de jól fizet, fiatal a gárda, és majdnem partneri a viszony a főnökökkel” – összegzi Pintér Sándor gépészeti karbantartó csoportvezető.
KEDVES, DE SZIGORÚ. „Nálunk nem a vezetők, hanem a dolgozók alakítják ki a folyamatokat” – vallja Walmsley. „A vezetők nyitottak az ötleteinkre, kezdeményezéseinkre” – erősíti meg a 31 éve a Csepel I-nél dolgozó Bánkuti Attila üzemeltető. A vezérigazgató vagy az erőmű vezetője rendszeresen tájékozatót tart a vállalat eredményeiről, terveiről. „Jó az információáramlás a cégnél” – teszi hozzá Vörös Veronika utaztatási referens.

A dolgozók jónak tartják a munkahelyi légkört, amit számos közös rendezvény is erősít. Volt olyan év, amikor három karácsonyi bulit is tartottak. „A műszak külön kirándulásokat szervez a családtagokkal együtt” – számol be Bánkuti. Ebben az első számú vezető személyisége is közrejátszik: Walmsley-t nagy társasági embernek ismerik. „A magánéletben kedves, humoros, lehet vele poénkodni, de munkakapcsolatban kritikus” – jellemzik a kollégák a vezérigazgatót.
A cég magas szintű juttatásokkal is igyekszik megtartani dolgozóit: orvosi ellátást, egészségpénztári és önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulást, és ebédjegyet kapnak. A konyhákat mindig feltöltik tejjel, gyümölccsel, üdítőkkel. A vállalat rugalmasan intézi a dolgozóknak nyújtandó előlegek folyósítását: amikor például egyik alkalmazottnak az építkezéséhez áthidaló kölcsönre volt szüksége, reggel írt egy e-mailt a főnökségnek, és másnap már át is utalták a pénzt.
