Egyre csak nő a magyarországi nyelviskolák száma, mellettük azonban hasonló ütemben terjednek el a nyelvtanulást segítő szoftverek is. Ezek a programok a multimédiás lehetőségek és az interaktivitás kihasználásával próbálják „oktatni” a célnyelvet. A nagyobb szoftverek egyaránt fejlesztik a szókincset, a kiejtést, a nyelvtani ismereteket, valamint az írás-olvasási készségeket.
NYELVET MOST! Az egyik legelterjedtebb csomag a Transparent Language által kifejlesztett LanguageNow! A „forradalminak” hirdetett szoftver hosszabb, különböző szintű szövegekre épül, amelyekhez öt modul kapcsolódik. A „színházban” a lecke videóval kiegészített változatát hallgathatjuk meg, míg az „olvasószobában” a szöveg olvasásához szavankénti fordítást és nyelvtani kiegészítést kapunk, s ezt nyelvi játékok egészítik ki. A kiejtési és párbeszédgyakorlattal a felhasználó a beszédkészségét fejlesztheti. A rögzített mondatokat a szoftver négy tényező (kiejtés, hanglejtés, mássalhangzók, magánhangzók) alapján értékeli. A mélyebb nyelvtani ismeretek iránt érdeklődők pedig egy súgófile formájában kapnak összefoglaló áttekintést.

Elsősorban a szókincsbővítés a célja az Eurotalk kezdőket és középhaladókat megcélzó Talk Now! és World Talk csomagjainak. Ezek nem tesznek lehetővé ugyan igazi elmélyülést a célnyelv rejtelmeiben, ám kiegészítésként vagy épp egy turistaút előtt hasznosnak bizonyulhatnak. A választék pedig lenyűgöző: több mint 80 nyelvet fed le a kínálat, a nepálitól kezdve a szuahélin át az urduig csiszolhatjuk tudásunkat, általában angol magyarázatok segítségével. A kiadó részt vállal kihalófélben levő nyelvek védelmében is, sőt a Man-szigetiek nyelvéhez, a manxhoz is készített szoftvert: e nyelv utolsó anyanyelvi beszélője 28 éve hunyt el. Hazai változattal is rendelkezik az Auralog által fejlesztett TeLL me More szoftvercsalád, amelynek magyarított változatai az öt legnagyobb európai nyelven állnak rendelkezésre. „A csomag előnye a beszédcentrikusság és a felhasználó elvárásaihoz alkalmazkodó tanulási program” – emeli ki Kókai Tamás, a szoftvert forgalmazó Premiere Training Kft. ügyvezetője. A kiejtés fejlesztését a bármelyik modulból előhívható több mint 8 ezer szavas hangos szótár, valamint a párbeszédek összes mondatához kapcsolódó kiejtési gyakorlat segíti, a Spoken Error Tracking System technológia pedig pontosan jelzi, hogy a felhasználó hol vétett hibát. Nagy segítség az is, hogy a termék a felhasználó által megadott igények alapján állít össze tanulási útvonalat. „Legjobb eredmény akkor várható, ha a szoftvert hagyományos nyelvórákkal kiegészítve veszszük igénybe” – tanácsolja Kókai, aki szerint azonban a „tapasztaltabb” nyelvtanulók önállóan is elboldogulnak vele. A módszer hálózati változatában a tanárok beállíthatják a diákok tanulási programját és felügyelhetik munkájukat. Ezt a megoldást már több mint 300 hazai iskolában alkalmazzák.
ÚJFAJTA TANULÁS. „Ma úgy gondoljuk, hogy a tanulás új és régi információkat feldolgozó mentális folyamat, ennek megfelelően a pszicholingvisztika került a szakdidaktikusok érdeklődésének középpontjába” – mutat rá a nyelvtanítás hangsúlyváltásaira Magyar Ágnes, az ELTE Német Szakdidaktikai Központjának munkatársa. Míg korábban a tanár által kidolgozott akcióterv alapján tanultak a diákok, ma inkább az a törekvés érvényesül, hogy a tanulók saját gondolati sémáikra támaszkodva „fedezzék fel” az idegen nyelvet. Így nem nyelvtani kategóriákon, hanem nyelvhasználaton keresztül sajátítják el a szabályokat. A pedagógus feladata a fontosabb részek kiemelése, a tudatosítás és az „információtárolás” elősegítése autentikus kommunikációs helyzetekben.
„A számítógépes szoftvereknél a diák saját szintjének és érdeklődésének megfelelő „útvonalat” választhat, az interaktivitás pedig megerősít, illetve segíti a hibák felismerését, azaz hatékonyabbá teszi a tanulási folyamatokat” – von párhuzamot a nyelvpedagógia trendek és a szoftvercsomagok megközelítése között Magyar Ágnes. A multimédiás programok emellett az érzékelés különböző szintjeit vonják be, ezáltal újfajta módon fejlesztik a nyelvi készségeket. Az autentikus nyelvi anyagot biztosító szoftverek többnyire számos nyelvi játékot is tartalmaznak, így az izzasztó munka helyett sikerélményt nyújtanak a tanulóknak. A beszédfelismeréssel ellátott programok pedig a kiejtést is csiszolják. „A szoftverek azonban nem minden területen tudják helyettesíteni a tanárokat” – hívja fel a figyelmet a szakértő. A legjobb program sem képes ugyanis a nyelvhasználat elsajátításában kiemelkedően fontos beszélgetések pótlására, továbbá a fogalmak tisztázásában is fontos az emberi figyelem és pedagógiai ismeretek szerepe.
