Gazdaság

Startra készen

A forintárfolyam-sáv eltolásának hatására drágul néhány autómárka, de a forgalmazók többsége egyelőre "lenyeli" a veszteséget.

Kovács úr, a Volkswagen ismert és türelimes reklámfigurája – a bogár és a Golf után – az áremelés miatt valószínűleg prolongálja élete harmadik autójának megvételét. Hozzá hasonlóan más márkahű autóvásárlók számára is fájdalmas következményekkel járhat a kormány árfolyam-korrekciója. Az itthon öt márkát képviselő Porsche Hungaria vezetői a forint árfolyamsávjának módosítását követően többnapos monstre értekezletsorozattal dolgozták ki az új üzleti taktikát. Mint Vérten Sándor kommunikációs vezetőtől megtudtuk, a hónap közepétől négy márkánál érvényesített áremelés mértéke márkától és típustól függően 4-10 százalék. A Volkswagen árairól azonban csak a hónap második felében döntenek, a VW ugyanis megvárja a piaci reakciókat.


Startra készen 1

Volkswagen szalon. Az árról a piaci történések függvényéban döntenek.

Vérten Sándor szerint a forint június 4-i középárfolyam-emelésének következményeivel hosszabb távon számolni kell. Az importautók elszámolása ugyanis euró alapú, amelynek a fogyasztói árat nagyban befolyásoló eleme az árfolyam, így az emelkedés közvetlenül jelentkezik az importált gépkocsik árában. Öröm az ürömben, hogy a raktárról rendelt gépkocsikat – a készlet erejéig – még az új listaáraknál mintegy 6 százalékkal kisebb áron kínálják a márkakereskedésekben. Amennyiben az árfolyam a jövőben az előnyére változik, az a csoport áraiban is megjelenik majd.

VÁRAKOZÓ ÁLLÁSPONT. Információnk szerint a BMW-t forgalmazó Wallis Motort leszámítva más autóimportőr egyelőre nem követi a Porsche Hungaria lépését. A piaci második Opelt és a Daewoot képviselő Opel Southeast Europe sem változtat a középárfolyam-módosítás miatt a magyarországi árakon, hanem várakozik.

A Peugeot-k sem drágulnak. A Peugeot Hungária a versenyre hivatkozva nem érvényesíti az áraiban az árfolyamveszteséget. Sőt, a részesedése növekedését várja az importőr a piacra most bevezetett, a bűvös kétmillió forintnál olcsóbb új 206-os változatoktól. A Toyota Motor Hungary szintén várakozó állásponton van. Holland Éva marketingvezető szerint az éles verseny miatt most nem lenne szerencsés emelni a forintárakat.
Könnyebb helyzetben van a hazai gyártású kocsikkal a Magyar Suzuki Rt. Rosszul is jönne az áremelés a tavasszal bemutatott, Esztergomban készülő “legújabb autónk” belpiaci bevezetése idején. Tihanyi Tamás marketing- és kommunikációs vezető úgy értékeli, hogy az erre az évre tervezett 86-89 ezer darabos termelése kétharmadát külföldön értékesítő gyár esetében a kivitel ellensúlyozza a drágább import veszteségeit.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének múlt heti elnökségi ülésén sem volt napirendi pont az árfolyam. Győző Gábor ügyvezető elnök úgy tapasztalja, a tagok többsége augusztusig mindenképpen vár az áremeléssel, hátha megnyugszik a devizapiac. Ha a kurzus 255 forint közelében stabilizálódik, az legfeljebb átlagosan 5 százalékos bruttó áremelkedést indokolna, amelyet az importőrök saját üzletpolitikájuk alapján az egyes típusokra korrigálhatnak. Például ha a kis kategóriában tartani vagy növelni akarja a piaci részesedését egy márka, akkor abban a szegmensben kisebb, a középkategóriában nagyobb mértékben srófolja fel az árakat.

ÖT SZÁZALÉK. Győző Gábor szerint azonban nemcsak ez az áremelés “lóg a levegőben”. Az Európai Bizottság döntése értelmében ugyanis az autóforgalmazóknak 2005 végéig ki kell egyenlíteniük átadási áraikat, a különbség az egyes tagországokban nem lehet nagyobb átlagosan 5 százaléknál. (A fogyasztói árakban persze azután is tetemes különbségek maradnak a termékre rakódó, az egyes tagországokban eltérő közterhek – áfa, regisztrációs díj – miatt.) Tehát a gyártók ugyanazért a kivitelű kocsiért nem kérhetnek majd 5 százaléknál többet mondjuk Ausztriában, mint Magyarországon, s ez nálunk legalább 5 százalékos drágulást indukálhat majd például a népszerű kis- és alsó közép kategóriában a következő két évben.

Áremelkedések tehát mindenképpen várhatók, de az, hogy az egyes márkák piaci megfontolásból ezt milyen ütemben és mikor érvényesítik, nem lehet előre tudni. Azt is csak sejteni lehet, hogy 3-5 százalékos áremelés érdemben nem fogná vissza az évek óta eladási rekordokat döntő, tavaly több mint 172 ezer darabos új személygépkocsi piacot, de egy esetleges 10 százalékos drágításnak már lehet ilyen hatása. Ez esetben az idén nem közelítené meg az értékesítés a bűvös, 200 ezer darabos határt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik