A pakisztáni hatóságok megvizsgálnák az Oszama bin Laden likvidálásakor lezuhant, majd a kommandósok által felrobbantott “lopakodó” helikopter roncsait, ami után a kínaiak is “nagy érdeklődést mutatnak” – jelentette pakisztáni forrásokra hivatkozva az ABC News.
Az amerikaiak már kérelmezték, hogy elszállíthassák a 60 millió dolláros, a radarok által nehezen észlelhető, módosított Black Hawk helikopter roncsait, amelynek létezése az abbotábádi akcióval kapcsolatban vált először köztudottá.
Egy pakisztáni tisztségviselő úgy nyilatkozott, hogy engedélyezhetik a kínaiaknak a hozzáférést a légi jármű roncsaihoz. Egy amerikai hivatalos személy ezzel kapcsolatban azt mondta az ABC Newsnak, hogy “sokkolná”, ha a kínaiakat már odaengedték volna a roncsokhoz.
A SEALs-kommandósok megpróbálták ugyan megsemmisíteni a helikoptert, de a gép farokrésze épen maradt. Az elmúlt napokban a helikopternek a robbanástól szétszóródott részeit összegyűjtötték és lefotózták – egyebek között egy rejtélyes, textilszerű burkot is.
Repülési szakértők szerint a helikopter hátsó rotorjának szokatlan kiképzése és az azon található, dísztárcsaszerű szerkezet arra utal, hogy a jármű nemcsak nehezen bemérhető volt a radarok számára, de feltehetően halk is. A bin Laden rejtekhelyének környékén lakók úgy nyilatkoztak az ABC televíziónak, hogy csak akkor hallották meg a helikoptereket, amikor azok már közvetlenül föléjük értek.
Richard Clarke volt fehér házi terrorelhárítási tanácsadó szerint a roncsok tanulmányozásából szerzett technikai tudás “nagybecsű ajándék” lehet a kínaiak számára. A bin Laden ellen bevetett helikopterek ára a háromszorosa volt egy átlagos Black Hawkénak.
Clarke hangsúlyozta, hogy mivel a pakisztániak a rakétafejlesztés és a haditechnika más területén kínai segítséget kaptak, ez jó alkalom lesz annak viszonzására.
A Peking és Iszlámábád közötti kapcsolatok kiválóak, Mohammad Sabhaz Sarif pandzsábi vezető miniszter áprilisban úgy nyilatkozott a kínai fővárosban tett látogatása után, hogy a kelet-ázsiai nagyhatalom Pakisztán “legjobb barátja”.
Kínai szakértők már akkor is hozzáféréshez jutottak az amerikai lopakodó technológiához, amikor 1999-ben Szerbiában lelőttek egy F-117-es Nighthawk típusú bombázót. Több mint egy évtizeddel később, idén januárban Kína első lopakodó vadászgépe, a J-20-as megtette első próbarepülését. Pekingi hivatalos személyek cáfolták, hogy az új harci repülőnek bármi köze is lenne a lelőtt amerikai géphez.
Függetlenül a kínai vadászgép eredetétől, a The Jamestown Fondation elnevezésű, konzervatív amerikai alapítvány múlt héten közzétett tanulmánya szerint a J-20-as évtizedek óta az első komoly kihívás az amerikai légi fölénnyel szemben. Az amerikai szakértők megállapították, hogy a J-20-as a sebesség és a tűzerő vonatkozásában is képes felvenni a versenyt az Egyesült Államok legjobb vadászgépének tekintett F-22-essel.