Ez utóbbiból arra lehet következtetni, hogy a jármű akár az Indiai-óceán déli részéig vagy Közép-Ázsiáig is eljuthatott – mondta Najib Razak. Ezt alátámasztja, hogy repülési szakemberek korábban közölték: a gépnek nyolc órányi repülésre volt elegendő üzemanyaga.
Razak bejelentése megerősíti a korábbi napok találgatását, amely szerint a gépet nem baleset érte. A nyomozók mostantól arra koncentrálnak, hogy ki vehette át a gép feletti ellenőrzést, és milyen célból. A kutatási területet pedig óriásira terjesztik ki. “A gép utáni kutatás egy új szakaszba lépett” – jelentette ki a kormányfő. Hozzátette, hogy a gépeltérítés nem az egyetlen eshetőség, amelyet vizsgálnak.
A Malaysia Airlines MH370-es járatán közlekedő Boeing 777-es gép helyi idő szerint március 8-án hajnali 0 óra 40 perckor indult el Kuala Lumpurból, és róla az utolsó jelet reggel 8 óra 11 perckor fogta egy műhold.
Najib közölte, hogy a gép utáni kutatást abbahagyják a Dél-kínai-tengeren, amely fölött megszűnt vele a kommunikációs kapcsolat. Ehelyett a járművet két olyan légifolyosó alatt keresik, amelyeknek az egyike a kazah-türkmén határig, a másik pedig az Indiai-óceán déli részéig nyúlik.
A kormányfő megerősítette azt az információt, amelyet egy meg nem nevezett malajziai kormánytisztviselő közölt korábban. Eszerint sürgősen feltérképezik a pilóták, a 10 fős személyzet és mind a 227 utas hátterét.
Egy magas rangú rendőrségi tisztségviselő máris közölte szombaton, hogy házkutatást tartanak a gép kapitánya, az 53 éves Zaharie Ahmad Shah otthonában.
Furcsa dolgok történtek a gép eltűnése előtt
A The New York Times című amerikai lap értesülései szerint a repülőgép több alkalommal is nagymértékben megváltoztatta a repülési magasságát és útirányát, miután megszűnt vele a légi irányítás radarkapcsolata.
A vizsgálatokból és amerikai forrásokból származó értesülés szerint a gép, nem sokkal azután, hogy eltűnt, hirtelen fordulatot tett nyugati irányba, és 45 ezer láb (13 725 méter) magasságba emelkedett, ami jóval több, mint a Boeing 777-200 típusú gépeknek megengedett magasság.
A gép később több szakaszban 23 000 lábra (7000 méter) ereszkedett, ami viszont alacsonyabban van, mint a szokásos utazó magasság. A jármű ekkor Penang maláj sziget felé közeledett. Amint odaért, ismét irányt változtatott és északnyugatnak haladt, a Malaka-szoros és az Indiai-óceán felé.
A katonai radarok utolsó adatai azt mutatják, hogy 29 500 láb (9000 méter) magasságban, Penangtól 370 kilométerre északnyugatra járt, és az Andamán-szigetek felé repült.
Elemzik azt a hajtóművekből származó, automatikusan közvetített adatot is, amely szerint a gép egy alkalommal 40 ezer lábnyit (12 200 méter) süllyedt egyetlen perc alatt. A kutatók ezt nem tartják korrektnek, mert ilyen nagy ereszkedéshez szerintük több idő kell.
Rejtélyes földmozgást észleltek
Pénteki hírek szerint szokatlan mozgás volt megfigyelhető a tengerfenéken múlt szombaton abban a térségben, ahol a maláj gép eltűnését valószínűsítik. A kutatók szerint lehetséges, hogy a jelenség összefüggésbe hozható a Boeing 777-es tengerbe zuhanásával, mert az érintett övezet nem számít földrengésveszélyes területnek.