A Déli pályaudvar elődje, a facsarnokkal büszkélkedő Buda állomás 1861-ben nyílt meg a Buda–Kanizsa vonal végállomásaként. Tulajdonosa nem más, mint a Déli Vasút társaság – innen az állomás későbbi, 1873-ban ráragasztott neve.
Fotónk 1875-ben készült: Krisztina tér, a Krisztinavárosi plébániatemplom és környéke. Elől a Budai Színkör épülete, háttérben a Karátsonyi palota és a Déli Vasút indóháza. Megtalálják a képen? És ugye hogy érezni a kiegyezés utáni évtized pezsgését?
Fortepan/Saly Noémi
Világháborún túl, Trianonon innen, elől már kalapok, de összességében több a katonasapka.
Játsszuk azt, hogy mindenki választ egy arcot, s kitalálja a történetét. (Stip-stop az a világító női fej a bal szélen, kicsit takarásban. És az a babitsos se rossz a balján fölfelé. Na meg előttük, kicsit beljebb az a csibész.)
1919. Baross út, háttérben a Déli pályaudvari posta.
Fortepan/Vargha Zsuzsa
(Frissítve: pont ezzel, az első fotóval mellényúltunk, ugyanis a kép nem Budán, hanem Sopronban készült. De ettől még az arcok mindent visznek. Ugye? Köszönjük a Budapest régi képeken Facebook-csoport javarészt építő hozzászólásait.)
Már megint masírozunk.
1934. Vérmező, dísszemle a budai Várból nézve, háttérben a Déli pályaudvar.
Fortepan/Somlai Tibor.
Ez már 1935. Látják a villamosokat? Mi a csuda lehet az a csődület? És a pályaudvar épülete mellett az az embercsík? Megint valami katonai bohóckodás?
Fortepan/Szent-Istvány Dezső
Kit várhatnak?
Az Alkotás utca és a Déli pályaudvar a Schwartzer Ferenc utcából fotózva, 1936.
Utasok az 1938 és az 1942 közötti évekből. A gyerekek, ha megúszták a bombázásokat, s jók a génjeik, tán még ma is élnek. Az a kalap! És azok a cipőkék!
A háttérben a fűtőház és a Márvány utca házai.
Kemény esztendő, 1943, az év elején a Don-kanyarban odavész a 2. magyar hadsereg. Ezen a képen összesen tán négy férfi látható, egy a gyerekeket adja/veszi át (?), egy uniformisban vagont őriz, egy tán újságot árul, egy pedig balra fönt… vajon mit csinál ebben a csinovnyikos testtartásban?
Ugyanott, ugyanakkor. A karszalagon a szöveg: Országos Gyermekvédelem.
A nők zsúroznak, a pasik okoskodnak. És ki néz bele a kamerába? Naná, hogy a két kissrác. (Meg talán az a lány is ott hátul.)
Balatoni vakáció lesz ez különvonattal, akárki megmondja.
Svejket nézzék! Sarok összezárva, derékszögben, a balban bot, a jobban bőrirattáska. Talpa alatt sín. Hogy is van az ott?
Háttérben az Alkotás utca.
Addig nem ér továbbgörgetni, míg ebből a tizenegyből legalább egy arcban fel nem fedeznek valakit az ismerőseik közül. Nem, nem kell, hogy a klónja legyen a szomszéd Valternak, Mártonnak, Gyurinak, Norbertnek, csak úgy nagyjából. Türelem.
Ugye hogy megvan? És ugye milyen jó?
Más: az az orr a guggolón, vajon igazi, netán képhiba?
Amúgy ez a Duna-parti teherpályaudvarra vezető vágány a Déli összekötő vasúti hídtól délre, 1944-ben.
Ez is ’44. Bombázók a város felett, háttérben a Csepel-sziget. A két füstfelhő a Ferencvárosi pályaudvar és Déli összekötő vasúti híd környékén tör az égbe. A főváros bombázása április harmadikán indult és november végéig tartott, reméljük, megúszták az egy képpel följebbi férfiak.
Tényleg: felismernek onnani valakit? Nagypapi? Megírnák?
1945. Középen a MÁV 242. sorozatú áramvonalas szertartályos gőzmozdonyának roncsa, háttérben a Naphegy. A pályaudvart teljesen lebombázták, a befutó vasútvonalak is tönkrementek.
Atyavilág.
Fortepan/Kramer István
Volt itt meló kilenc évvel később is.
1271. számú italbolt! Röltex! Ezek bizony már a kommunista világ üzletei. De emeljük csak följebb a tekintetünket. Föl, a homlokzatra. Ez a Juszt László nem az a Juszt László; tök más optika.
1954., az Alkotás utca és a Krisztina körút találkozása, a támfal a Déli pályaudvart határolja.
Ötvenhat, persze, az Alkotás utca a Déli pályaudvartól a Nagyenyed utca felé nézve. Nagyjából azt gondoljuk, amit ez a kalapos.
Fortepan/Nagy Gyula
Uh, ez most nagy ugrás, pedig mindössze tizenegy év telt el: 1967-ben vagyunk. A vágányok végén 1962-ben új üvegcsarnokot emeltek, ideiglenes perontetővel.
Középen az ott egy Moszkvics, ugye? És a többi? (Hátha vezess.hu-nál dolgozó kollégák is olvassák a szerkesztőségünk túlvégén – tessék kommentelni.)
Fortepan/Gergely János.
Aki élt a hetvenes években, annak itt nem kell magyaráznunk. Aki meg nem élt, az… az keressen egy meglettebbet, tegye elé ezt a fotót, s nézzen kérdőn a kollégára. Barátság fog születni!
Az Alkotás utca a Déli pályaudvar felé nézve, az előtérben a Kiss János altábornagy utca torkollik a főútba, 1974.
Amúgy 1970-ben megindult a pályaudvar rekonstrukciója, a jelenlegi pénztár- és a várócsarnok nyugati fele 1973-ban, a kettes metró átadásával egyszerre nyílt meg, a teljes épület 1975-re készült el, majd 1983-ban felsővezetéket húztak a vágányok fölé.
Fortepan/Karabélyos Péter
Nincsenek szavak. Illetve csak azok vannak: műbőr szandi, szelepes pöttyöslaszti rafiahálóban, bakfisdivat, dzsörzé, fafogantyús fonott lentáska, gyeremekszemüveg-keret esztékára, pisztolytáskásodó gépikötött női felső Bach deo illatával. De a novella, az ott íródik jobbra, a farrafeszülő nadrágban magyarázkódo jampi és megbántott kedvese között.
Ezt bizony megkönnyeztük.
1977.
Vissza a létező szocializmusba.
1980. (Nem az orwelli. Vagy de.)
Ez meg már a rendszerváltás ideje. Nem magyarázzuk túl. Nézegessék.
A teherpályaudvar a Déli összekötő vasúti hídtól a Petőfi híd felé nézve, 1989.
Fortepan/Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény.
Ez itt a 2006-os állapot.
A Déli (minimum) a rendszerváltás óta rohad. Alibiből 2001-ben perontetőt emeltek a 4. és az 5. vágány közé, utóbb pótolták az álmennyezet leszakadt hézagait, a pénztárcsarnok főhomlokzatán a hiányzó fehér sávok burkolatát és a kitört üvegeket. Többször szóba került a pályaudvar megszüntetése, de egészen a minapi támfalbotrányig megúsztuk a dolgot.
Déli, szorítunk neked.