Nagyvilág

Tragédia a vasútállomáson: a kínai befolyásszerzés kísérleti laborjává vált Újvidék

Andrej ISAKOVIC / AFP
Andrej ISAKOVIC / AFP
Az újvidéki vasútállomás előtetőjének leszakadásakor tizennégy ember halt meg. Az eset kivizsgálása közben egy „magyar szál” is felvetődött. Összességében kevesen hisznek abban, hogy Aleksandar Vucic szerb elnök rendszere a tényleges felelősökig eljut. A tragédia viszont reflektorfénybe állítja azt a várost, Újvidéket, amelyen keresztül kínai cégek építik a Budapest-Belgrád vasútvonalat. Újvidéket a pekingi befolyásszerzés kísérleti laboratóriumának is mondhatnánk.

Tizennégy ember halálát okozta egy előtető leomlása az újvidéki vasútállomáson, november elsején. A szerencsétlenség és az azt követő fejlemények rámutatnak arra, hogy Szerbia mennyire függővé vált Kínától. Az is kiderült, hogy a befolyásszerzés „kísérleti laboratóriumában”, azaz Újvidéken, a Vajdaság „fővárosában” milyen következményekkel járt az elitek összefonódása egy külső hatalommal.

Ami a tragédia politikai következményeit illeti, az első dolog, amit a szerbiai illetékesek tettek, hogy a beruházás dokumentumait igyekeztek elrejteni a nyilvánosság elől. Így nehezen követhető, hogy az újvidéki állomás felújításakor pontosan milyen épületrészeket adtak át a kínai fővállalkozóknak, hogy milyen munkálatok elvégzésével bízták meg ezeket a cégeket. „A felújítás teljes terjedelméről eddig nem derültek ki részletek, mivel a Közlekedési Minisztérium nem adta ki a projekt dokumentációját a sajtónak, a kivitelezést végző kínai konzorcium utasítására” – írta a vajdasági Szabad Magyar Szó.

Néhány iratot a Szabad Európa szerb nyelvű változata azért nyilvánosságra hozott. Ezekből kitűnik, hogy az újvidéki állomás főbejárata fölötti, körülbelül hatvan éve elkészült előtetőt nem tartották fontosnak az állomásépítési beruházás előkészítésekor a szerb szakértők és a hatóságok. A kínai kivitelező cégeknek – a China Railway International Corporation (CRIC) és a China Communication Construction Company (CCCC) – adott, az állomásra vonatkozó megbízások határidőiről sincsenek nyilvánosan elérhető iratok.

A két kínai cég, illetve a tragédia miatt hétfőn könnyek között a posztjáról lemondó Goran Vesic építésügyi, közlekedési és infrastrukturális ügyekért felelős miniszter is azt állítja, hogy az előtetőre nem terjedt ki a vasútállomás renoválására kapott megbízásuk. A baleset kapcsán az éppen Kínában tartózkodó Milos Vucevic miniszterelnök is óvott mindenkit a Kína-ellenes hisztériától.

Ugyanakkor a szlovén közmédia szerint az előtető alatt az elmúlt hónapokban emberek százai, ezrei haladtak el, és látták, hogy dolgoznak az épületnek ennek a részén is. Sokan az előtetőn terjedő repedésekre hívták fel a figyelmet.

Egy mérnök, Zoran Dajic azt állítja: „Vesic miniszter nem mond igazat”. Dajic szerint zajlottak munkák az előtetőn, sőt ő maga figyelmeztetett a munkálatok kockázataira, de nem vették figyelembe a véleményét.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik