Gazdaság

Tovább drágulhatnak a tejtermékek a magyar boltokban

Kummer János / 24.hu
Kummer János / 24.hu
Továbbra sem tartoznak a tejtermékek az olcsóbb élelmiszerek közé, sőt az elmúlt időben tovább drágultak. Mint kiderült, idén szeptemberben az előző hónaphoz képest az 1,5 százalék zsírtartalmú, dobozos UHT-tej (+9 százalék), a 2,8 százalék zsírtartalmú, dobozos, friss és UHT-tej, a trappista sajt (egyaránt +7 százalék), az adagolt vaj (+6 százalék), a gyümölcsös joghurt és a tejföl (egyaránt +5 százalék) feldolgozói értékesítési ára nőtt – írja az Agrárszektor.

Magyarországon a nyers tej országos termelői átlagára 173,21 forint/kilogramm volt idén szeptemberében. Az átlagára 4 százalékkal emelkedett 2024 szeptemberében a 2024. augusztusihoz képest, és 13 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyers tej felvásárlása 2024 szeptemberében az előző havi mennyiségtől 4 százalékkal maradt el, míg a 2023. szeptemberit 5 százalékkal haladta meg. A nyers tej kiviteli ára 212,85 forint/kilogramm volt 2024 szeptemberében, az előző havihoz képest 7 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva viszont már 30 százalékkal nőtt. A kiviteli ár 23 százalékkal volt magasabb a termelői átlagárnál – idézi a portál az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) új kiadványát.

Az európai vajárak rekordmagasságba emelkedtek az elmúlt hónapokban, ami komoly kihívás elé állítja a pékeket és cukrászokat. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyers tej kiszállítása 7 százalékkal csökkent 2024 szeptemberében az előző év azonos hónapjához viszonyítva. 2024 szeptemberében az előző hónaphoz képest az 1,5 százalék zsírtartalmú, dobozos UHT-tej (+9 százalék), a 2,8 százalék zsírtartalmú, dobozos, friss és UHT-tej, a trappista sajt (egyaránt +7 százalék), az adagolt vaj (+6 százalék), a gyümölcsös joghurt és a tejföl (egyaránt +5 százalék) feldolgozói értékesítési ára nőtt. A KSH adatai alapján

  • a pasztőrözött, 2,8 százalék zsírtartalmú, dobozos ESL-tej (+13 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú, dobozos UHT-tej (+9 százalék),
  • a 20 százalék zsírtartalmú tejföl (+7 százalék),
  • az adagolt vaj (+6 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú, pasztőrözött ESL-tej (+5 százalék),
  • a trappista sajt (+3 százalék),
  • a gyümölcsös joghurt (+2 százalék)
  • és a 12 százalék zsírtartalmú tejföl (+1 százalék)

fogyasztói ára emelkedett ugyanebben az összehasonlításban.

Augusztusban kimozdult a nyers tej hazai felvásárlási ára a január óta beállt, 164–166 forintos sávból. A hazai felvásárlók augusztusban a júliusinál 1,5 százalékkal többet, 166,73 forintot fizettek egy kilogramm nyers tejért, ami 10 százalékkal magasabb az előző év hasonló időszakára jellemző felvásárlási árnál. Ez az ár a zsírtartalom és a fehérjetartalom egyaránt 0,04 százalékpontos javulása és az alapár 1 százalékos növekedése következtében alakult ki.

A hazai felvásárlók a múlt hónapban a júliusinál 1,5 százalékkal többet, 166,73 forintot fizettek egy kilogramm nyers tejért. A kiviteli ár azonban további 11 százalékot nőtt, és elérte a 198,82 forintot kilogrammonként – ez 19 százalékkal magasabb a belföldi felvásárlási árnál, és a korábbi kiviteli árat 27 százalékkal haladja meg. A kivitel és a felvásárlás is nőtt augusztusban, az előző évihez képest 6, illetve 5 százalékkal. Ebből kifolyólag elmondható, hogy az első nyolchavi felvásárlási ár 3, az export pedig 9 százalékkal volt magasabb a tavalyi év azonos időszakához képest. A Magyarországon megtermelt nyers tej 11,2 százaléka került exportra ebben az időszakban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik