Hétfőn Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár a Keleti pályaudvar közelében, múlt vasárnap este történt vonatbaleset kapcsán élesen kritizálta Lázár János építési és közlekedési minisztert. Szerinte Lázár törölte azt a beruházást, amelynek elmaradása miatt megbénult a Keleti.
A tárcavezető kedden Facebook-oldalán reagált a pályaudvarnál történt balesetre, ebben azt a magyarázatot adta, hogy egyes vasúti fejlesztéseket a szankciós infláció miatt kellett átütemeznünk, így múlt hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg. Ezzel együtt reagált Vitézy üzenetére is, utalva arra, hogy a politikus célja, hogy közlekedési miniszter legyen.
Lázár János egy másik posztot is kiadott, amelyben felvázolta, hogy a kormány célul tűzte ki az M100-as, kétszer két sávos, gyorsforgalmi út megvalósítását. Ez az út az M1-es autópályát kötné össze, 32,3 kilométer hosszon Esztergommal, és a korábbi bejelentések alapján körülbelül 350 milliárd forint lenne az összköltsége. Ez azt jelentené, hogy az M100-as, kilométerenként, 10,8 milliárd forintért épülne,
Vitézy szerdán Faceook-oldalán válaszolt Lázár bejelentéseire, ebben a következőket írta:
Mindent elmond a magyar közlekedéspolitika prioritásairól, hogy Lázár János közlekedési miniszterként néhány óra különbséggel posztolt tegnap arról, hogy:
- a legfontosabb, a budapesti fejpályaudvarok biztonságos és megbízható működéséhez szükséges beruházások, így a Keleti pályaudvaron a kisiklással érintett váltókörzet cseréje a “szankciós infláció” miatt maradt el,
- majd arról, hogy új 2×2 sávos gyorsforgalmi út épül M100-as számon Esztergom és Zsámbék között, 3 alagúttal, számos viadukttal.
Ez a terv 2022-es áron volt 345 milliárd forint, akkor nem rendelték meg, mostanra gondolom már 500 körül lehet.
Itt amúgy a beruházás első számú lobbistája a Suzuki, azonban az ő szállítási igényeiket nem közúton kellene kiszolgálni, hanem vasútra lehetne és kellene terelni (illetve ami már ott van, azt ott tartani) az elhanyagolt Esztergom – Komárom vasútvonal fejlesztésével, régóta halogatott villamosításával.
Mindez nem egyedi – folytatta a volt közlekedési államtitkár – legutóbb ugyanez a kettősség a múlt heti Lázár-sajtótájékoztatón volt nyilvánvaló, ahol a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bekötésére csak a gyorsforgalmi 2×2 sávra bővítését ígérte már Lázár: “az első számú prioritás az út megépítése” – mondta, majd hozzátette: “ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyi és milyen szükség lesz. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasútfejlesztésre nincsen pénz.”
Pedig könnyen belátható: a budapesti repülőtérnek a ceglédi fővonal vasúti bekötésre, és nem a közúti fejlesztésre van elsődlegesen szüksége, főleg, hogy a gyorsforgalmi út bővítése a Galvani híd megépítése nélkül csak a pesti belvárosra öntene többletforgalmat.
Nem szankciós inflációval állunk szemben tehát valójában, hanem mostanra már a szakminiszter által nyíltan vállalt vasútellenességgel.
– írta Vitézy Dávid.