Március 7-én hivatalosan is életbe lépett az Európai Unió digitális piacokról szóló törvénye (DMA). Az intézkedés célja, hogy az amerikai és kínai techcégeket szigorúbb korlátok közé szorítsák, és megakadályozzák, hogy monopóliumot hozzanak létre a piac egy-egy adott szegmensében, így szélesebb választékot biztosítva a fogyasztóknak.
A törvény életbe lépése után nem is kellett sokat várni az első vizsgálatok megkezdéséhez: az Európai Bizottság a Google, az Apple és a Meta gyakorlata ellen is nyomozást rendelt el, írja a TechCrunch.
Az első vállalat esetében a Google Play keresési eredményei, azon belül is a saját alkalmazások előresorolása veti fel a törvény megsértésének lehetőségét. Az Apple esetében az App Store-nál és a Safarinál is szabálysértésre bukkanhattak, mivel a vádirat szerint félelemkeltésre alkalmas figyelmeztetéseket küldenek a felhasználóknak, ha a fent említett alkalmazások riválisait preferálják.
Az osztrák noyb jogvédő csoport korábban panasszal fordult az osztrák adatvédelmi hatósághoz a szabály kapcsán, mondván utóbbi választással élve az emberek lényegében elfogadják, hogy a techóriás személyre szabott hirdetésekkel bombázhatja őket, illetve az adataikat profilalkotási célokra használhatják. Az osztrák panaszhoz további 18 EU-s ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott.
Margrethe Vestager, a Bizottság versenypolitikáért felelős alelnöke közleményében azt mondta:
Azt gyanítjuk, hogy a három vállalat által javasolt megoldások nem felelnek meg teljes mértékben a DMA-nak.
A döntés bejelentése után mindhárom cég közölte, hogy jelentős változtatásokat hajtottak végre az elmúlt évben annak érdekében, hogy megfeleljenek az új EU-s törvényeknek, így abban bíznak, hogy meg fogják találni a megoldást a most felvetett aggályokra. Az EU-s kommunikációból kiderült, hogy az Apple esetében a konkurens alkalmazásboltokra vonatkozóan bejelentett friss díjstruktúrát is vizsgálják. Emellett az Amazonnal szemben is potenciális eljárásról írtak, mondván a cég előre sorolja saját termékeit.
Az EU-nak 12 hónap áll rendelkezésére a vizsgálatok lezárására, az előzetes jelentést pedig hat hónapon belül kell elkészíteniük. Mint ismert, a cégek sokat kockáztatnak az esetleges szabálysértéssel, ugyanis a DMA megsértése a globális éves forgalom 10 százalékáig terjedő bírságot vonhat maga után, ismételt visszaélés esetén pedig akár 20 százalékot is.