Alapvetően az önkormányzatok irányítása alá tartoznak a taxisok, de jelenleg nincs rendezve sem a létszámuk, sem a tarifarendszer, sem az ellenőrzés és a szankciók sem. A fővárosban 11 éve változatlan, 240 forintos a nappali tarifa, ám ezzel – főként a magas üzemanyagárak miatt – csak ráfizetéssel lehet megtenni egy kilométert.
Több cégnek is vége
A Taxi-2000 Zrt. felszámolását a napokban rendelte el a bíróság – tudta meg a Gazdaság.hu. A társaság tavaly 168 millió forint árbevételt ért el, 57 millió forint adózás előtti veszteséget termelve. Egy évvel korábban a forgalma csak egy hajszállal volt magasabb a 2010-es értéknél, 169 millió, akkor viszont szerény nyereséggel zárta az évet. A társaság saját tőkéje tavaly mínuszba fordult, -54,5 millió forint lett, kötelezettségállománya 147 millió forintot tett ki, ami a forgalom csaknem 90 százalékát jelenti.
A több személyszállítási társaságot is összefogó Taxi-2000 Szenczi-Szabó Jánosé, aki az Opten céginformációs szolgáltató szerint 4 cégben tulajdonos közvetlenül, egyben pedig közvetetten. A Prémium Taxi-2000000 Kft. adószámát idén felfüggesztették, tavaly végrehajtás indult ellene. A társaság 2,5 millió forint nettó árbevétel mellett 9,4 millió forint veszteséget produkált – áll az Opten adataiban. A tavaly alapított Top Taxi 2000000 Kft. 11 milliós forgalom mellett 10 milliós mínuszt „termelt”. A szintén 2010-ben alakult Minitaxi Kft. 98 ezer forint veszteséget hozott, árbevétel nélkül. A Taxi-2000 Kft. ellen idén kétszer indult végrehajtás, minimális forgalom mellett 2,5 milliós veszteséggel zárt.
A Ferihegyi taxitenderen 2010 végén a Főtaxi nyert, a korábbi szolgáltató, a Zóna Taxi azonban sokáig nem egyezett bele a döntésbe. Nem véletlenül ragaszkodtak a reptéri droszthoz, ugyanis két hónappal ezután a Zóna Taxi kénytelen volt beszüntetni a tevékenységét.
Túl sok a taxis?
A hazai taxipiac szabályozása húszéves – mondta korábban Dudás Zoltán, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési tagozat taxis szekciójának elnöke. A törvényalkotók a jelenlegi, a piac mindenhatóságában bízó szabályozástól azt várták, hogy kiszorulnak a rendszerből az ügyeskedők és kalandorok, és idővel csak a tisztességes vállalkozók maradnak talpon. Ennek azonban szinte az ellenkezője történik – jelentette ki.
Országosan mintegy 10 ezer, ebből a fővárosban közel hatezer taxiengedélyt adtak ki, és az árak folyamatosan csökkennek. (Összehasonlításul: Bécsben 2500, Pozsonyban 3000 taxis van az utakon.) A tarifa az önköltséget sem fedezi, sok taxis a megélhetése érdekében „átcsúszik a szürkegazdaságba” – közölte Dudás Zoltán. A taxit választók száma nemcsak a válság miatt csökkent, folyamatosan romlott a szakma híre, és az utazóközönség elvesztette bizalmát – hívta fel a figyelmet az elnök.
Tüntetések, petíciók, felháborodás
Áprilisban több mint ezer aláírást gyűjtött össze néhány nap alatt a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ). A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium őket érintő jogszabálytervezete ellen tiltakoztak. Fárbás Tibor a taxisok érdekvédelmi szervezetének szóvivője elmondta: precedens nélküli például, hogy jelenleg határozatlan idejű engedélyüket az új jogszabály szerint 5 évente 100-150 ezer forintért meg kellene újítaniuk. Példaként említette, hogy 9 éve a parlament elfogadta, hogy hatósági árat kell alkalmazni a taxiknál, de a Fővárosi Önkormányzat 2011-ig nem alkotta meg az ehhez szükséges rendeletet. Farbás úgy vélte: először az önkormányzati szinten kellene rendezni a bérautósok helyzetét, és csak azután kellene elkezdeni az egyeztetést a minisztériumi szabályozásról.
Júniusban tüntettek a budapesti taxisok, reformot követeltek a főpolgármestertől: rögzített hatósági árakat és piacvédelmet. Több mint száz taxis gyűlt össze a fővárosi Hősök terén, és járműveikkel rendőri biztosítás mellett a Főpolgármesteri Hivatal elé vonultak, petíciót adtak át. Metál Zoltán, a megmozdulást szervező Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke a felvonulás előtt azt mondta: azt követelik, hogy 72 órán belül kezdődjenek tárgyalások az átfogó budapesti taxis reform megvalósításáról, amely érinti a rögzített hatósági ár bevezetését, a taximegállóhelyek számához és Budapest népességéhez illeszthetően a létszám korlátozását, a piac védelmét, valamint a hatékony ellenőrzések bevezetését is.
A fővárosi taxisokra vonatkozó rendelettervezet kapcsán szeptember végén is tiltakoztak az ’56-osok terén. Délután két órára a tér gyakorlatilag megtelt az akcióhoz csatlakozó autókkal. A rendezvény kezdetén a demonstrációt szervező TGFSZ elnöke, Farkas Zsolt beszédében újra követelte a fővárosi taxizásra vonatkozóan a hatóságilag rögzített árat és a létszámszabályozást. A rendezvényre a főváros képviseletében, Komáromi Endrét, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetőjét is meghívták, aki azonban azt mondta: nincs felhatalmazása arra, hogy részt vegyen a demonstráción.