Gazdaság

G7: Látványosan elszámolta magát a tarifareform ügyében Lázár minisztériuma

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
A portál szerint az ingyenes és kedvezményes utazások kiterjesztésének költségeit alultervezte a kabinet. Az ÉKM közleményben reagált azt állítva, hogy nem ők számoltak tévesen, hanem a G7.

Cikkünk frissült!

Lázár János minisztériuma látványosan fals számokat közölt a kormánnyal a tarifareform kapcsán, az ígért 1 milliárdos többlet többszöröse lesz a költségvetés többletkiadása a jegykedvezmények kapcsán – állítja hétfői cikkében a G7.

A portál felidézi, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium hogyan számolt a tarifareformhoz kapcsolódó szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezmények várható hatásairól. A tárca ezeket a számokat töltötte fel:

  • A 6 és 14 év közöttiek ingyenes utazása, a 14 és 26 év közöttiek 50 százalékos utazási kedvezménye 1,7 millió főt érint majd.
  • A fogyatékkal élők és tartós betegek 90 százalékos kedvezmény helyett ingyenes utazása 280 ezer embernek csökkenti a költségeit.
  • Az ellátottak, így a 65 év alatti nyugdíjasok, rokkantnyugdíjasok, állami gondozottak szintén ingyenesen utazhatnak az eddigi 90 százalékos engedmény helyett, ők 300 ezren lehetnek.

Az ÉKM számításai szerint 2,3 millió ember ingyenessé vagy jelentősen olcsóbbá tett utazása csupán évi 1 milliárd forintjába kerül a költségvetésnek.

Mindez azt jelenti, hogy jogosultanként 434 forintba kerül évente a kedvezmény. A G7 számításai szerint, ha az eddigi 90 százalékos kedvezményből fennmaradó 10 százalékot kell ebből kifizetni, akkor az azt jelenti, hogy évi 4340 forintnyi utazást vettek igénybe a jogosultak. Míg a fogyatékkal élők és az ellátottak esetében jogos is lehet ez a számítás, a 6–14 év közötti diákok esetében, ami körülbelül 750 ezer főt jelent, 50 százalékról nő 90 százalékra a kedvezmény.

A portál megjegyzi, bár nem jelent új kedvezményt, mégis jelentősen emeli a kormányzati kiadásokat a 65 év felettiek ingyenes utazása. A jelenleg hatályos kormányrendelet szerint ugyanis az ingyenes utazások után úgy kompenzálja az állam a helyközi szolgáltatókat, hogy a teljes bruttó menetdíjbevételük egy meghatározott százalékát adja át nekik.

  • A buszos közlekedésnél az eddig teljes bevétel 20 százalékáról 53,5 százalékra nő,
  • a vonatközlekedésnél az eddig teljes bevétel 30 százalékáról 53,5 százalékra nő az állami kompenzáció mértéke.

A MÁV-Start bruttó menetdíjbevétele 2022-ben, az utolsó elérhető beszámoló szerint 53,8 milliárd forint volt, míg a Volánbusz becsülhető helyközi forgalmi bevétele 47,8 milliárd forint. Mindez azt jelenti, hogy az eddig hatályos 20, illetve 30 százalék alapján 25 milliárd forint állami kompenzációra voltak jogosultak a 2022-es adatok alapján. Az új szabályok szerint 54 milliárd forint járna nekik. Az ingyenes utazások után közel 30 milliárd forinttal több támogatást utalhat a kormány éves szinten a március 1-jétől életbe lépő rendszer szerint – írja a gazdasági portál.

A növelés azonban nem a nyugdíjasoknak szól: a 14 év alatti diákok és a fogyatékkal élők és ellátottak ingyenes utazási kedvezménye miatt van erre szükség. A MÁV-Start esetében elérhető a jegy- és bérletbevétel részletes megoszlása. Ebből az látható, hogy az állami vasúttársaságnál várhatóan kiesik 6,9 milliárd jegy- és bérletbevétel az új ingyenesség miatt. Nagyságrendileg a Volánbusz és a többi helyközi szolgáltató együttesen hasonló bevétellel rendelkezik, így az állami többletkiadás legalább 7 milliárd forint ezen a tételen. A szolgáltatóknál keletkező legalább 5 milliárdos hiányt is végső soron a költségvetésnek kell majd előbb-utóbb állnia.

Az új tarifareform kiterjesztett ingyenes kedvezményei becslésünk szerint 10–13 milliárd forint többletköltséget jelent majd a kormányzat számára évente – írja a G7.

Frissítés!

Az ÉKM közleményt adott ki, amelyben reagált a G7 mai cikkére. Mint írják, „a szerző egy olyan állítást ismétel meg hosszabban és bonyolultabban, amely már tavaly, a vármegye- és országbérletek bevezetésekor is elhangzott, és amelyet az élet azóta többszörösen cáfolt. A gyakran politikai ambícióval is rendelkező közlekedési szakértők ugyanis tavaly májusban is több tízmilliárdos veszteséget jeleztek előre a kedvező új bérletek bevezetése miatt, a gyakorlat azonban cáfolta őket: az eredmény nem 30–40 milliárdos veszteség, hanem mintegy 6 milliárdos többletbevétel lett. Az olcsóbb bérletekből több fogyott, mint a korábbiakból, eddig a pillanatig mintegy 5,5 millió darab. A G7 újságírója ebben a cikkében is virtuális számokkal, téves adatokkal dolgozik, az ÉKM és a MÁV-VOLÁN-csoport szakemberei viszont a valós utazási szokásokon alapuló adatokkal. A Pénzügyminisztérium szakembereinek bevonásával elvégzett költségvetési számítások természetesen ezeken alapulnak. Az új tarifarendszer 3,5–4 millió ember számára teszi olcsóbbá a közösségi közlekedést, elsősorban a helyközi közlekedésben, de egyes esetekben – például Budapesten – a helyi közlekedésben is. Ez családonként akár havi több tízezer forintos megtakarítást is jelenthet, ami a rezsicsökkentés következő, fontos állomása. Ennek a társadalmi haszna sokszorosan meghaladja az állam költségeit, ráadásul e költségek alakulását is kedvezőbbé teszi a tény, hogy 2024. március 1-jétől még több ember számára válik elérhetővé és vonzó alternatívává a közösségi közlekedés Magyarországon.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik