Tech

Itt a NASA új repülője, ami megreformálhatja a légi közlekedést

Jet FABARA / NASA / AFP
Jet FABARA / NASA / AFP
Az „új Concorde” hangrobbanás nélkül érheti el a hangsebességet.

A NASA a Lockheed Martin hadiipari óriáscéggel közösen készített új, szuperszonikus sugárhajtású repülőgépet. A 2016 óta közösen fejlesztett, „új Concorde-ként” is emlegetett X-59 Quesst prototípusát egy szűkkörű bemutatón leplezte le az amerikai űrügynökség.

A futurisztikus gép nagy ígérete az, hogy hangrobbanás nélkül tudja majd átlépni a hangsebességet, miközben eléri az 1500 km/órás utazósebességét. Természetesen nem teljesen hangtalan az eszköz, a tesztek szerint azonban a fülsiketítő hangrobbanást nagyjából olyan szintre sikerült csillapítani, mint amikor becsapják egy autó ajtaját. További érdekesség, hogy a gépnek nincs előre néző ablaka, a pilóták nagy felbontású kamerákon keresztül látják az utat maguk előtt.

A projekt célja, hogy rábírják a döntéshozókat a kereskedelmi szuperszonikus repülést tiltó szabályok felülbírálására.

Az utasszállító repülőgépek ugyanis a Concorde óta nem merészkednek hangsebesség fölé, ami alapvetően behatárolja a repülési időt és az üzemanyag-fogyasztást. Pedig a Concorde már hosszú évtizedekkel ezelőtt képes volt elérni, hogy a London és New York közti távot olyan gyorsan lehessen megtenni, hogy az időzónák miatt korábban szálljon le, mint ahogy elindult. A szuperszonikus repülőgéphez társuló hanghatás azonban lakott területek felett túlságosan nagy zajjal bírt, teszi hozzá a Telex.

A gép paramétereiről annyit árultak el, hogy 30 méter hosszú, és 9 méter széles, illetve hogy egy 11,5 méter hosszúságú orr található a gép elején, ami a lökéshullámok alakítása révén igyekszik halkabbá tenni a hangsebesség átlépését.

Pamela Melroy, a NASA igazgatóhelyettese – aki korábban űrhajósként szolgált – kiemelte az eseményen, hogy eleinte voltak kétségei a géppel kapcsolatosan, főleg amiatt, hogy nincs előre néző szélvédője. Mára azonban úgy vélik, a gép forradalmasíthatja a repülőgép-tervezést, és más eszközökön is alkalmazhatják majd a szélvédőt lecserélő, kamerás technológiát.

A bemutató után a NASA elkezdi a gép éles tesztelését lakott területek felett is, azonban arról egyelőre nem tudni, mikor kerülhet kereskedelmi forgalomba olyan hangsebesség felett közlekedő utasszállító gép, ami erre a technológiára épül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik