Belföld

Őrizetbe vették a pilótát

Őrizetbe vették az őcsényi balesetet okozó modellrepülő pilótáját – közölte a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

„A német pilótát 72 órás őrizetbe vette a rendőrség halált okozó gondatlanságból, foglalkoztatás körében elkövetett veszélyeztetés vétségének megalapozott gyanújával” – közölte Mártonné Kasler Sarolta hadnagy. A szombati repülőnapon megrendezett nemzetközi modellrepülő bemutatón két ember tragikus halálát okozta egy földről irányított műrepülő, amikor a kordon mögött tartózkodó nézők közé zuhant. A helyszínén életüket vesztett szekszárdi házaspár mellett négyen könnyebb hámsérüléseket szenvedtek.

A rendőrség tájékoztatása szerint lefoglalták a gép roncsait, valamint a hozzá tartozó eszközöket, amelyek a baleset körülményeinek tisztázásához szükségesek. Jelenleg a polgári légügyi hatóság, valamint rádiótechnikai, műszaki és igazságügyi orvos szakértők bevonásával folyik a nyomozás. Feltehetően egy, a rádió adó-vevőjét használó taxis vagy CB-rádiós okozhatta azt a rádiófrekvenciás zavart, ami miatt a rádióirányítású műrepülő-modell irányíthatatlanná vált – mondta még szombaton az MTI-nek Harmath Andor, aki – a korábbi, téves információval ellentétben – a Magyar Modellező Szövetségnek nem az elnöke, hanem a főtitkára.

Egy taxi is megzavarhatta a frekvenciát


A HavariaPress információi szerint a német repülőmodell-pilótát versenytársai egyértelműen a világ egyik legtapasztaltabb, legjobb versenyzőjének tartanak: a férfi hivatásszerűen űzi a legnevesebb modellgyártók termékeinek berepülését. A tragédiát okozó repülő egy amerikai műrepülőgép méretarányos, teljesen új fejlesztésű, igen biztonságosnak tartott modellje volt, melyet a német pilóta hat hete reptetett először, szintén Őcsényben. A német gyártmányú, Spitz S-12-es gép 2,7 méteres, 20 kilogrammos, legnagyobb sebessége pedig meghaladja az óránkénti 200 kilométeres sebességet.


A modellt 35MHz-en adó készülékkel irányította a tapasztalt pilóta; szakértő véleménye szerint a tragédiát kiváltó rádiófrekvenciás zavart okozhatta egy régebbi típusú, egyes taxikban még megtalálható cb-rádió is. Az esemény szervezői elmondták, hogy a legszigorúbb biztonsági körülmények között zajlik egy ilyen bemutató: amíg valaki repteti gépét, addig másik versenyző be sem kapcsolhatja azonos frekvencián működő adó-vevőjét, de – feltehetően – külső forrásból származó zavart észleltek már a bemutató előtti napon is: akkor szintén irányíthatatlanná vált egy modell és lezuhant.


Szemtanúk elmondása szerint a tragédiát okozó modellrepülő – a korábbiakkal ellentétben – a kordonon kívül, a nézők feje felett repült becsapódását megelőzően: sokan úgy vélték, hogy ez a mutatvány része a programnak, azonban a gép akkor már irányíthatatlan volt. A kihallgatott pilóta elmondta, hogy az utolsó manőverre készült, mikor érezte, hogy nincs már irányítása alatt a gép, ami akkor ötven méternyire volt a kordon mögött álló nézőktől. A német pilóta a tragédia súlya alatt teljesen összeroppant: kijelentette, hogy soha többet nem vesz kezébe repülőmodell-távirányítót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik