Gazdaság

Nem lehet gátat szabni, ha Magyarországra akarják szállítani a használt akkumulátorokat

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

Válaszolt az Európai Bizottság az akkumulátorhulladékok sorsára vonatkozó jogértelmezési kérdésünkre – írja Jávor Benedek politikus (Párbeszéd – Zöldek) Facebook-bejegyzésében. A részletes jogi elemzés alapján a bejegyzés szerintnagyon komoly kockázatként merül fel, hogy Magyarország akkumulátorhulladék lerakattá válik, és a Fidesz mostani döntései nyomán ez ellen egy későbbi kormány még szándék esetén se nagyon tud majd fellépni.

A Környezetvédelmi Főigazgatóság szerint a Magyarországon gyártott akkumulátorokkal kapcsolatos kiterjesztett gyártói felelőséget a megállapodásoktól függően vagy az azokat gépjárművekbe szerelő autógyárak, vagy a kész autókat itthonról más EU tagállamba szállító importőr viseli. Ez utóbbi esetben a termék után fizetendő EPR-díjat is az importőr fogja megfizetni, külföldön.

Az élettartamuk végén a használt akkumulátorok feldolgozása ugyanakkor az Európai Bizottság szerint bárhol megtörténhet az EU-n belül, az egyetlen kikötés, hogy a származási országhoz nagyjából hasonló feltételek legyenek „az újrahasznosítási hatékonysághoz és az anyagvisszanyeréshez”, amit az újrahasznosítóknak teljesíteniük kell. A használt akkumulátorok importjára, EU-n belüli szállítására más nemzeti korlátozások nem vezethetők be az EB állásfoglalása szerint, ezért ha valaki Magyarországra akarja szállítani a használt akkumulátorokat újrafeldolgozásra, és az ehhez szükséges kapacitás itt megvan, akkor ennek nem lehet gátat szabni.Márpedig a bejegyzés szerint a magyar kormány gőzerővel dolgozik azon, hogy Magyarországra ne csak akkumulátorgyárak, de feldolgozó létesítmények is nagy számban települjenek. Apolitikus megemlíti, már most is – haláleseteket, megbetegedéseket okozó balesetek, üzemzavarok sokaságával, rendszeresen megbüntetve – működik a SungEel szigetszentmiklósi illetve bátonyterenyei feldolgozója. Szijjártó Péter személyesen jelentette be az Andrada-csoport feldolgozóüzemének létesítését Alsózsolcán.

Az akkumulátorgyáraknak is elemi érdeke, hogy gyártási selejtjük, hulladékaik feldolgozása a lehető legközelebb történjen meg, ezért ők is támogatják a feldolgozók betelepülését. A Magyarországon kiépülő, a tömeges gyártáshoz illeszkedő jelentős feldolgozóüzemi kapacitások pedig egész Európában vonzóvá fogják tenni az ott képződő hulladékok hazánkba küldését – pláne, ha például a magas német EPR-díjakból a feldolgozásra kötelezett cégek olcsón elvégeztethetik az újrahasznosítást Magyarországon – tette hozzá Jábor Benedek.

A kormány akkumulátorpolitikája az európai uniós gazdasági és jogi környezetben óhatatlanul a használt akkumulátorok veszélyes és környezetszennyező szétbontásának, feldolgozásának európai központjává teszi Magyarországot, és amint az ehhez szükséges feldolgozó kapacitások létrejöttek a kormány aktív támogatásával, ez ellen fellépni sem lehet

– borítékolta.

A Párbeszéd – Zöldek szerint Magyarország nem válhat Európa szeméttelepévé, meg kell akadályoznunk ezt a környezetünket, egészségünket veszélyeztető folyamatot. Felszólítják ezért a kormányt, hogy állítsa le az akkumulátoripari létesítmények erőltetett ütemű betelepítését az országba, vizsgálja fölül a folyamatban lévő beruházásokat, a már üzemelő létesítmények pedig csak szoros hatósági ellenőrzés alatt működhessenek tovább.

Ajánljuk még akkuhulladék témájában készült cikkünket, amelyben arra kerestük a választ, kiknek a feladata az akkuhulladék kezelése, begyűjtése, ártalmatlanítása, újrahasznosítása. Úgy tűnt, mintha egy ponton túl abban bíznának az illetékesek, hogy majd a piac megoldja a problémát.

Kapcsolódó
De mi lesz az akkugyár-nagyhatalommal együtt járó hulladékhegyekkel?
Kinek a dolga a gyártás során keletkező selejt, és a használt akkumulátorok újrahasznosítása?

Kiemelt kép: Lakossági fórum, Fót, 2021.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik