Üzleti tippek

Mertünk költeni karácsonykor

Karácsony hetében, vagyis aranyvasárnap és december 24-e között jelentősen nőtt a kiskereskedelmi forgalom, a vásárlások a válság előtti hangulatot idézték. Idén is az elektronikai termékek voltak a legkelendőbbek.

A jelentős karácsony előtti forgalom is alátámasztja azon várakozást, hogy decemberben 5 százalékkal nőhet a teljes kiskereskedelmi forgalom 2009 utolsó hónapjához képest, pontos statisztikai adatok ugyanakkor majd csak jövő év elején állnak rendelkezésre – mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Az OKSZ korábbi közlése szerint a kiskereskedelem forgalma akár 840-850 milliárd forint is lehet decemberben. Az elmúlt három évet együtt tekintve több mint 10 százalékkal esett vissza a decemberi vásárlások értéke, amely 2007-ben még 888 milliárd forint, 2008-ban 855 milliárd forint, 2009-ben viszont már csak 805 milliárd forint volt.
A karácsonyi forgalom idei növekedését az OKSZ szerint alátámasztja a kiskereskedelem harmadik negyedévi bővülése, ami “megtörte” a 2007 óta tartó folyamatos visszaesést. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján nőtt a háztartások teljes fogyasztása, ami kedvezőbb év végi fogyasztási piaci lehetőségeket vetít előre.

TV, telefon, fényképezőgép

Iglódi-Csató Judit, a Tesco Globál Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója ugyancsak arról számolt be, hogy szeptembertől folyamatosan nőtt a forgalmuk, úgy tűnik, magára talál a kiskereskedelem. Bár az idén többet költöttek az emberek, mint tavaly, karácsonyi forgalmuk még nem érte el a válság előtti szintet.

MTI

MTI

Az idén az ajándékok közül az elektronikai cikkek, LED- és full HD tévék, fényképezőgépek, telefonok, valamint a háztartási gépek voltak a legkeresettebbek, már csak azért is, mert csaknem minden termékre nulla százalékos THM állt rendelkezésre áruhitel esetén, de keresettek voltak a játékok is. Hozzáfűzte: áruhitelből az idén többet vettek fel az emberek, mint a tavalyi azonos időszakban.

Ezüstvasárnapig sokat költöttek

Koricsánszky Dóra, a Media Markt kommunikációs menedzsere elmondta: a karácsonyi forgalom meghaladta a 2009-es hasonló időszakit, és néhány árucsoportban – LCD és plazma televíziók, notebookok, netbookok, játékkonzolok – kétszámjegyű növekedést realizáltak az áruházak.

Az emberek jellemzően ezüstvasárnapig bonyolították a nagyobb értékű vásárlásokat, utána pedig a kisebb termékeké lett a főszerep. A két ünnep között és januárban is jelentős a Media Markt üzleteinek forgalma a karácsonyra kapott ajándékkártyák és pénz miatt, februártól pedig az személyi jövedelemadó-módosítás hatása élénkítheti majd a forgalmat – mondta Koricsánszky Dóra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik