A nálunk bevett közérdekű adatigénylésnek megfelelő információgyűjtésbe fogott a brit Munkáspárt az ottani egészségügy helyzetére vonatkozóan, és a Metro szerint nem csupán lehangoló statisztikákat találtak a 2022-es évre vonatkozóan, de kimondottan botrányos esetekről is tudomást szereztek.
Ilyen volt például annak a betegnek az esete, akin majdnem három napot, összesen 65 órát és 38 percet várt a 999-es segélyhívó tárcsázása után, hogy megérkezzen hozzá a segítség. A meg nem nevezett betegnek 3-as kategóriájú hívása volt, a brit egészségügyi rendszerben ez olyan sürgős esetet takar, ahol nem áll fenn életveszély, ennek ellenére az a rendelkezés az ilyen bejelentéseknél, hogy a mentőknek két órán belől ki kell érkezniük a helyszínre a bejelentés után – a statisztika nyelvére átültetve 90 százalékos hatékonyságot várnak el, vagyis hogy tíz esetből kilencszer a helyszínen legyen a segítség két órán belül. Ehhez képest a szóban forgó betegnek majdnem harmincháromszor ennyit kellett várnia.
A 2-es kategóriába esnek többek között a szívinfarktusos és agyvérzéses esetek, ezekhez a mentőknek 18 percen belül ki kell érniük. A temérdek időben történő beavatkozás mellett itt is vannak súlyos esetek, a begyűjtött adatok szerint egyes betegek West Midlandben és Yorkshire-ben több mint 21 órát vártak a segítségre, a csúcsot pedig egy East Midland-i lakó tartja, aki több mint egy napot, 26 órát várt.
De akkor sem dőlhet még hátra senki, ha megérkezett a segítség, a Munkáspártnak ugyanis tudomására jutottak olyan esetek, amikor például egy beteg 40 órán át várt egy mentőautóban egy délnyugati kórház előtt, mire végre fogadni tudta az intézmény. Ezen felül vannak adatok 36 és 32 órás mentőben töltött várakozásokról is.
A fejleményeket Wes Streeting árnyék-egészségügyi rémisztőnek nevezte, Sir Julian Hartley, a brit egészségügyi szervezeteket tömörítő tröszt vezérigazgatója ugyanakkor azt mondta, ezek az adatok leginkább azt bizonyítják, hogy a tavalyi tél rég nem látott nehézségek elé állította a szolgáltatóikat.
„Vezetőinket nagyon aggasztják ezek a várakozási idők, mivel számukra a betegek időben történő, magas színvonalú ellátása a legfontosabb. A mentőautók hosszú várakozásának okai összetettek. A nagy kereslet, a túlterhelt kapacitás és a hatalmas munkaerőhiány egyaránt hozzájárul” – mondta Hartley, hozzátéve, hogy elengedhetetlen, hogy a Rishi Sunak vezette kormány mielőbb az egészségügy segítségére siessen, mert a szakágban látható égető hiányosságokat csak egységes, nemzeti szintű fellépéssel lehet kezelni.