Robbanásszerűen megnő a kereslet a cserepes és a vágott virágok iránt is a nőnapon, amely a Valentin-nap és az anyák napja mellett az év egyik legjelentősebb virágforgalmat vonzó alkalma. Az áremelkedés azonban ezt a piacot sem kerülte el.
Treer András, a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének elnökségi tagja, a Flora Hungaria nagybani virágpiac szakmai tanácsadója a 24.hu megkeresésére arról beszélt, hogy a tavaszi évelő, egynyári és balkonnövények szinte 100 százaléka a hazai kertészetekből kerül ki, erre az alkalomra mindenki kettőzött erővel készül, így a készletekben nincs hiány és a választék is jellemzően sokszínű. A szobai cserepeseknél már inkább az import a mérvadó, a vágott virágok tekintetében a kisebb kereskedőknél 20, a nagyáruházakban pedig akár 50 százalék körüli is lehet a külföldről behozott virágok aránya.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a virágok és dísznövények ára 2022 januárja és 2023 januárja között 22,6 százalékot emelkedett, ugyanakkor piaci forrásaink szerint termékfüggően a fogyasztók ezt akár 30–40 százalékos drágulásnak is érezhetik az árusoknál a tavalyi nőnaphoz képest.
Treer András szerint nehéz átlagot vonni a drágulás mértékéről, mert az egyrészt fajtafüggő, másrészt a kereskedők árazásán is múlik, ugyanakkor más termékekhez képest túlzónak nem nevezhető az emelkedés.
– Nagyon sok és nagyon vegyes változás zajlott le a hazai és a nemzetközi termelésben is egyaránt, melyek többféleképp befolyásolták az árakat is.
Vannak olyan termékek, melyeknek magasabb az energiaigénye, ilyenek például a kankalinok, ahol a termelők jelentősebb áremelést akarnak emiatt érvényesíteni.
Mindeközben a hajtatott hagymásoknak alacsonyabb a hőigénye, ott mérsékeltebb korrekciót lehet látni. Az import esetében számít a kiindulási pont és az árfolyam is, tehát tényleg rengeteg mindentől függ, hogy mennyit kell fizetni egy-egy cserepes virágért vagy csokorért – nyilatkozott.
A kisebb virágárusoknak erős konkurenciát jelent a nagy áruházak nyomott árú virágkínálata, valamint az is, hogy a koronavírus-járvány óta egyre többen rendelnek online virágot a jeles alkalmakra. A virágosok ezzel együtt is óvatosak az áremelésekkel, mert bár a legtöbben meg sem lepődnek már a dráguláson, szeretnék megtartani a vásárlóikat, a túlárazás ezért veszélyes.
Általánosságban ugyan nem jelenthető ki, de előfordul, hogy az árak miatt aki eddig tíz szál virágból készíttetett csokrot, már csak hat-nyolc szálból kéri. Vannak, akik a cserepes virágok felé fordulnak, mert időtállóak, és ár-érték arányban jobbnak tartják.
Treer András beszélt arról is, hogy a nőnap népszerűsége töretlen nemcsak családokon belül, hanem a cégeknél is. – Egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a vállalatok vezetői ezt jó alkalomnak találják arra, hogy virág formájában fejezzék ki a hálájukat a női munkavállalóknak. Amellett, hogy ez egy remek gesztus, és a dolgozók értékelik is, különösebben nem is költséges, hiszen darabonként pár ezer forintos tételről beszélünk – magyarázta.
Arra a kérdésre, hogy mely virágok a legnépszerűbbek március 8. környékén, úgy felelt, pontos választ erre nehéz lenne adni, mert rendkívül széles a skála. Szinte mindenki a virágzó termékeket viszi, és a tavaszi időszaknak megfelelően választanak. A cserepes növények közül a kankalinokat és a ciklámeneket veszik ilyenkor, a hagymások közül pedig a jácintokat, a tulipánokat és a nárciszokat vásárolják leginkább a férfiak, ezekkel nem lehet mellényúlni. Treer András azzal zárta szavait, hogy a virág mint ajándék mindig célba talál, és azt is látni, hogy a kiskereskedők igyekeznek minden vásárlórétegnek megfelelően készülni.