A Gemenci Erdei Vasút Magyarország egyetlen ártéri erdészeti kisvasútja, amelynek nyomvonala a Duna és a Sió medrét követve 30 kilométeren keresztül kanyarog a Gemenci erdőben. A terület egyedülálló, ugyanis a Duna forrásától a fekete-tengeri deltavidékig nem található még egy ilyen nagy, összefüggő ártéri erdő. A lenyűgöző természeti adottság vonzza a turistákat, és a kisvasút révén a családok kedvelt kirándulóhelye is. Noha korábban a Bajától 8 kilométerre fekvő Pörbölytől, a Gemenc Zrt. Ökoturisztikai Központjától a Szekszárdtól 6 kilométerre fekvő Bárányfokig menetrendszerűen közlekedett a kisvasút – télen fűtött kocsikkal –, mára csupán rövidített vonalon, hétvégente lehet utazni rajta. Sőt, decemberben és januárban egyáltalán nem üzemel.
Mindez azért érdekes, mert néhány évvel ezelőtt még ambiciózus idegenforgalmi tervek születtek a pálya meghosszabbítására, ami turisztikai szempontból logikus ötlet is volna Tolna megye székhelyéig.
A nyomvonal meghosszabbítására nem más tett ígéretet, mint Orbán Viktor miniszterelnök, amikor 2016-ban a Modern városok program keretében sorra látogatta végig a megyei jogú városokat különböző fejlesztéseket bejelentve. Szekszárdon a kormányfőtől tényként hangzott el, hogy megépül a vonal a megyeszékhelyig. A kormányfő 2016. február 23-án azt mondta,
van önöknek méltán országszerte híres kisvasútjuk, ez a gemenci kisvasút, ami azonban nem jön be a városba. Ezért az volna a helyes, hogyha a Duna-partról Szekszárd városába is bejönne a kisvasút, ha megépítenénk ezt a nyomvonalat, és nemcsak a mostani, talán Pörbölyből indul – ha jól emlékszem – a kisvasút, nemcsak onnan lehetne eljutni a Duna-parthoz, hanem a Duna-partól is el lehetne jutni Gemencen keresztül Szekszárd városába.
Orbán konkrét megállapodásokat jelentett be, és azt is közölte, hogy a kisvasút meghosszabbításának költségeit a kormány vállalja.
Most egyelőre egy szárnyvonalról állapodtunk meg, de ha kapunk egy olyan javaslatot, amely esetleg körbe is tudja mozgatni a kisvasutat, akkor egy ilyen fejlesztéstől sem zárkózunk el. De a minimum program az, hogy a Duna-partról a városba kisvasúttal be lehessen jönni. Ez azt fogja jelenteni, hogy ennek a megépítéséhez kapcsolódó költségeket is vállalja a kormány
– fogalmazott.
A miniszterelnök közel hét évvel ezelőtti ígéretének dacára nemhogy a vonal meghosszabbítása nem történt meg, de a nem sokkal korábban átadott állomáson felépített idegenforgalmi központot is bezárták azóta, ami mostanra pusztulásnak indult. A megállóhelyet pedig nem érintik a vonatok.
A szóban forgó Keselyűs állomáson a helyiek szerint a koronavírus-járvány miatti korlátozások bevezetése előtt még hétvégente járt a kisvasút, ám a pandémia idején leálltak a járatok, és a járványszabályok feloldása óta sem jár a kisvonat, miközben a vonal Bajához közelebbi részén visszaállították a közlekedést egy mindössze 8 kilométeres szakaszon – ami rövidebb, mint a meglévő vonal harmada.
Pedig Keselyűsön már Orbán Viktor körbeérő kisvasutat vizionáló bejelentése előtt, 2014-ben jelentős fejlesztést hajtottak végre. Turisztikai fogadóépületet építettek a kisvasút állomásán, 35 millió forintból büfét, jegypénztárt, mosdókat alakítottak ki. Az Országos Erdészeti Egyesület oldalán ma is megtalálható beszámoló szerint a pihenő és információs központot a Nyugat-Dunántúl és Budapest felől érkező turisták számára alakították ki. Az idegenforgalmi centrumot Bitay Márton Örs és Zsigó Róbert akkori államtitkárok, Horváth István (Fidesz-KDNP), akkor még Szekszárd polgármestereként és a jelenlegi városvezető, Ács Rezső akkori alpolgármester avatta fel ünnepélyesen.
Csonka Tibor, a Gemenc Zrt. vezérigazgatója az átadáson arról beszélt, hogy a fogadóépület, amely jegypénztárral, büfével és parkolókkal várja a közönséget, a gemenci erdei vasút állomása is egyben. Mint mondta, az erdőgazdaság tudatosan kapcsolja össze a vasutat az ökoturizmussal.
Ehhez képest a Gemenc Zrt. honlapján az állomásról mára az olvasható:
A fogadóépület a büfével és a jegypénztárral zárva tart. Az erdei vasút szerelvényei Pörböly és Malomtelelő között közlekednek, Keselyűsből nem indulnak vonatok. A fogadóépület vizesblokkja sem üzemel.
A helyiek szerint ez régóta így van. Bár a környék teljesen kihalt ottjártunkkor, néhány helybélivel sikerült beszélnünk. Akadt köztük, aki szerint a koronavírus-járvány miatti szigorítások óta, mások szerint már előtte is csak hébe-hóba járt a kisvonat. Az épületen és a környékén mindazonáltal látható volt, hogy régóta nem üzemel az állomás. A pálya állapota is arra utalt, hogy jó ideje nem közlekedett rajta szerelvény, különösen Bárányfok állomás felé, ahonnan Orbán bejelentése szerint Szekszárdig hosszabbítják meg a pályát. Arrafelé a talaj éppen elnyeli a síneket.
A pálya állapota egybevág azokkal a turisztikai honlapokon elérhető információkkal, amelyek szerint Bárányfokra 2014 óta nem közlekedik a kisvasút.
Ezzel egy helyi vendégházakat üzemeltető asszony is egyetértett. Vele Keselyűs állomáson találkoztunk. Arról beszélt, hogy a jelenleg üzemelő szakaszra helyezték a hangsúlyt az ökoturisztikai központ miatt, és mára a kisvasút csak árnyéka egykori önmagának. Pedig, ahogy fogalmazott,
egy csomó pénzbe került, és most itt pusztul el a keselyűsi látogatóközpont is.
Szerinte a Szekszárdhoz közel eső területeket a kisvasút csökkentett üzemmódjával részben kikapcsolták a turisztikából, így sokan lemaradnak a környékbeli látnivalókról. De szerinte az sem mellékes, hogy a környéken halad az Országos Kékkör túraútvonal, amire több mint 260 millió forint uniós támogatást hívtak le. Az ezt jelző tájékoztatótábla egyébként jelenleg is ki van függesztve a területen.
A keselyűsi kisvasúti állomás és látogatóközpont magára hagyásának körülményeiről érdeklődve megkerestük az agrárminiszter által felügyelt Gemenc Zrt.-t a kérdéseinkkel. A többi közt megkérdeztük, hogy miért rövidített útvonalon jár a kisvasút, és várható-e, hogy újra a teljes vonalon fog közlekedni. Érdeklődtünk, mióta van zárva a keselyűsi állomás, és mióta nem járnak oda a vonatok, valamint megkérdeztük azt is, hogy mekkora összeget költöttek az elmúlt években a kisvasút pályájára és állomásaira.
A társág nevében a kommunikációs munkatársuk jelezte, van akarat a válaszadásra, de türelmünket kérte. Másfél héttel később érdeklődtünk ismét, akkor már azt közölte telefonon,
még sincs akarat a válaszadásra.
Természetesen megkerestük a Miniszterelnökséget is arról érdeklődve, miért nem valósult meg Orbán Viktor ígérete a kisvasútról, ám cikkünk megjelenéséig a Gulyás Gergely vezette tárca sem válaszolt kérdéseinkre.