Gazdaság

Autógumiba fullad az ország

gumi (gumi)
gumi (gumi)

Erdők szélére és az Ön garázsába, kertjébe szorulhat a használt abroncs, pedig értékes alapanyag, ha a megfelelő kezekbe kerül.

Ha Ön cserélné idén autógumiját, jól teszi, ha egy üveg sört is visz a szervizbe. Ugyanis sok gumis idén már egyáltalán nem veszi át szívesen a levetett gumiabroncsokat. „Toronyban állnak a műhely raktárában a rossz gumik, már nem tudunk velük mit csinálni” – mondta lapunknak egy budapesti gumiszerviz szakembere.

A kis műhelyből tavaly még elvitte egy hulladékhasznosító cég a használt gumikat ingyen, de idén már száz forintot kell a szerviznek fizetnie minden egyes abroncs elszállításáért.

“Nem vagyunk mi márkaszerviz”

A háromfős műhely nincs egyedül. Sok kisebb gumiszerviz küzd a halmozódó gumihegyekkel, miután egy jogszabályi változás miatt a feje tetejére állt idén az abroncsok visszagyűjtésének rendszere. A legnagyobb márkákat forgalmazó gumisoktól a gyártók és kereskedők ingyen elvitetik a gumikat, ám több ezer kisebb szerviz maradt visszagyűjtő nélkül, ahogy a tavalyi központi visszagyűjtők licenszét megszüntették. Többen már azt fontolgatják, át sem veszik a rossz gumikat, hisz az nem kötelező.

„Nem viszi el senki, nem vagyunk mi márkaszerviz” – röhög egy overálos szakember lapunk kérdésére egy másik szervizben, amelynek lepukkant udvarán körülbelül harminc gumi áll hat oszlopba rendezve, kiszorítva a javításra váró öreg autókat. Mit csinálnak a gumikkal? A szerviz körülményeit tekintve aligha fizetik ki az elszállítás díját. Amikor rákérdezek, hogy mi történik akkor az átvett gumikkal, a szervizes egy pillanatra lesüti a tekintetét, aztán eltereli a szót. Hagyom. Igazából nem szeretném tudni, melyik főút mellett szórták ki az erdőbe.

Tavaly még úgy nézett ki a rendszer, hogy, a licencet tenderen nyert cég szabadította meg a gumisokat az abroncsoktól a kilónként számolt állami támogatásért cserébe. A gumik egyébként már akkor sem számítottak a szó hétköznapi értelmében vett szemétnek: több magyar cég is foglalkozik azzal, hogy az acélszálakat eltávolítva gumiőrleményt, majd abból játszótéri gumilapot, futószőnyeget vagy épp újabb autógumit készítsenek. Jogszabály rendelkezik arról, hogy mekkora részét lehet elégetni (füstje mérgező), s jellemzően a cementipar használja energiahordozóként. Egyszóval értékes alapanyag, ha a megfelelő kezekbe kerül.

Rajtaütésszerű felelőskinevezés

Ez utóbbi az, ami az idén a gondokat okozza. Ugyanis tavaly decemberben egy váratlan fordulattal a parlament elfogadott egy jogszabályt, amely az eddigi rendszert felrúgta, hogy központosítsa a visszagyűjtést egy új intézmény, az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) kezében. Az OHÜ-nek azonban még telefonszáma sem volt januárban, amikor már működnie kellett volna.

Ekkor módosították a rendeletet, lehetővé téve az egyéni gyűjtést. A gumipiac szereplőinek pedig 15 napon belül kellett nyilatkozniuk, hogy megpróbálják-e maguk visszagyűjteni a gumikat (ha a kibocsátásuk harmadát visszagyűjtik, kedvezményt kapnak a megemelt termékdíjból), vagy rábízzák az új szervezetre a munkát, és fizetik a nagyobb termékdíjat.

„Kevés dologban szoktak a nagy gumigyártók vezetői egyetérteni, de azt mindenki látta, hogy jobb lesz magunkra vállalni a visszagyűjtést” – fogalmazott lapunknak az egyik nagy gyártó egyik vezetője – „hiába lett volna egyszerűbb a termékdíjat kiperkálni, látni lehetett, hogy nem volt felkészülve az OHÜ erre a feladatra. A gumihegyekért meg aztán úgyis a mi nyakunkba lett volna a felelősség.” Ezért a hét legnagyobb gyártó – a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin, a Pirelli és a Vredestein – úgy döntöttek: inkább az egyéni visszagyűjtést választják.

Közülük többen az Euro-Novex Kft-vel szerződtek le, amely Magyarország egyik legnagyobb visszagyűjtője. Az újszilvási cég állítása szerint a használt gumik 92 százalékának elszállítását és feldolgozását végzi el: évi 15-20 ezer tonna gumiabroncsból készítenek őrleményt, (idén egyelőre 69 százalékán állnak a tavalyinak) amelynek a 90 százalékát exportálják. (Jövőre ez az arány még nagyobb lesz, mivel 2013-tól az orosz, ukrán, fehérorosz és észt piacra szállítják prémium kategóriás őrleményüket.)

Az 1994 óta működő üzem már évtizedek óta gyűjti be országszerte partnereitől a gumikat, ám idén többnek is azt kellett mondaniuk: egyszerűen nem tudják tőlük átvenni az abroncsokat, mivel le van kötve a teljes kapacitásuk. „Előnyben kell részesítenünk a nagy partnereket” – fogalmazott Bencsik Tünde ügyvezető lapunknak. (A visszagyűjtésnél nemcsak a márkás gumikat viszik el, hanem a kereskedőnél tárolt összes gumit.) “Nagy szükség lenne egy jól működő OHÜ-re” – tette hozzá Sziráki Károly, a cég másik ügyvezetője.

Ősszel is gond lehet

Így a kisebb szervizek – és az erdők, mezők – csak abban reménykedhetnek, hogy hamarosan tényleg feláll a központi szervezet, s az majd a termékdíj-kedvezmény fejében elviszi tőlük a gumikat. Úgy tűnik azonban, hogy a nyári gumik lecserélésének időszakáig erre nem sok esély van: az OHÜ négy hónapos késéssel április elején ugyan kiírta az állami begyűjtésre és újrahasznosításra vonatkozó közbeszerzési tendert, ám ennek leghamarabb év vége felé lesz győztese.

Az OHÜ-től még várjuk a választ kérdéseinkre, ha megérkeznek, közöljük.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik