Belföld

Elszállt árak, benzinhiány: így váltottam autógázra a tankolási korlátozás idején

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu
Az Orbán-kormány 2012-ben bevezetett drasztikus jövedéki adóemelése miatt az elmúlt években nem érte meg autógázzal közlekedni Magyarországon, ám a benzin piaci árának elszabadulása miatt ismét alternatíva lehet a folyékony gáz, vagyis az LPG, amelynek nem ugrott akkorát az ára. A benzin 700 forint körüli piaci árához képest 340–390 forintba kerül az autógáz literje, amivel az autó átalakítása után száz kilométerenként több ezer forintot lehet megtakarítani. Ráadásul a benzin „üzemmódról” sem kell lemondani, a két rendszer egymás mellett használható. Egy régi trükk újrahasznosításának tapasztalatai, amit nem érint az üzemanyag-korlátozás.

Bár a kormány tavaly novemberben 480 forintos felső határral rögzítette a benzin és a gázolaj árát, egyszer ismét piaci árat kell majd fizetni az üzemanyagokért, még akkor is, ha néhányszor meghosszabbítják az árstop fenntartásának határidejét. Ráadásul, a hatósági árak egyre kevésbé tarthatók, sok benzinkút üzemanyaghiánnyal küzd, a kormánynak már a stratégiai üzemanyagkészleteket is fel kellett szabadítania, a Mol pedig – elvileg – egy nap csak egy tankolást engedélyez.

Az elszabaduló piaci üzemanyagárak már kora tavasszal gondolkodóba ejtettek. Mi lesz, ha 700-800 forintba kerül majd egy liter benzin? Hibrid vagy elektromos autóra kellene váltani? De hogy fizessük ki egy családi elektromos autó árát? Ilyen gondolatok kavarogtak a fejemben, amikor az egyik kollégám felvetette, esetleg érdemes volna átalakíttatni az autómat, hogy autógázzal is működjön.

Először legyintettem, gyerekkoromból az akkori szomszédunk Zsigulija jutott eszembe, aminek csomagtartóját jelentős részben egy ütött-kopott gázpalack foglalta el, és beugrottak a robbanásveszélyre figyelmeztető matricák is a jármű farán. De már a technológiai fejlődésnek hála az autógáz valójában biztonságosabb, mint benzinnel vagy gázolajjal hajtani.

Elkezdtem utánanézni a folyékony alapú autógáz, vagyis az LPG (Liquefied Petroleum Gas) használatának, és az rajzolódott ki, hogy

  • kevésbé környezetszennyező, ugyanis a benzinmotorhoz képest körülbelül 15 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátásával használható hajtóanyag. A német autóklub 2019-es tanulmánya szerint a földgázüzemű autó messze megelőzi még az elektromos autót is környezetvédelmi szempontból.
  • Használata biztonságos, a gáztartály erősebb acéltartály, mint a benzintank, tűz esetén pedig nyomásérzékelő szelep lép működésbe, és kiengedi a benne lévő gázt, hogy a tartály ne robbanhasson fel.
  • Nem kell lemondani a benzin használatáról sem. Az LPG és a benzin üzemmódok közt számítógépes vezérlés kapcsol át az előbbi hajtóanyagra megfelelő üzemi hőmérséklet esetén, ám egy gombnyomással válthatunk is az üzemmódok között. Ha az egyik üzemanyag kifogyna, a vezérlés automatikusan átkapcsol a másik hajtóanyagra.
  • Nem minden autó alakítható át autógázossá, ám több típust gyárilag is felszerelnek LPG-vel.
  • A gáztartály a pótkerék helyét vagy a csomagtartó egy részét foglalja el, annak éri meg igazán, akinek nagy autója van, vagy le tud mondani a pakolótér egy részéről.
  • Olcsóbb, mint a benzin, de általában 15–20 százalékkal többet fogyaszt belőle a jármű. Ugyanakkor Európa legtöbb országában nagyjából feleannyiba kerül az LPG, mint a benzin literenkénti ára.
Marjai János / 24,hu

Városi legenda, hogy nem szabad mélygarázsban parkolni

Még az autógázt használó sofőrök egy része sincs tisztában azzal, hogy LPG meghajtású járművel szabad-e mélygarázsokban parkolni. Kozma Péter ügyvéd, közlekedési jogász kérdésünkre elmondta, általában is látható, hogy az autógáz terjedésének inkább az előítéletek, a rossz és leggyakrabban alaptalan mendemondák szabnak határt, ezek közül az egyik, hogy gázüzemű autókkal nem használhatók a földalatti mélygarázsok parkolói. Mint mondta, ezt a városi legendát erősíti a több ilyen helyen még mindig látható közlekedési tábla vagy kiírás, ami megtiltja a behajtást. A valóság ezzel szemben az Országos Tűzvédelmi Szabályzatban olvasható, ami felsorolja, hogy mely helyeken milyen körülmények között tilos gázüzemű autót elhelyezni, de a szabályzat kivételként tekint a jóváhagyási jellel ellátott LPG-s járművekre. Tehát az engedéllyel üzemeltetett autógázos járművekkel korlátozás nélkül használhatók a mélygarázsok.

Hogy jön ki a matek?

Miután kiderült, hogy családi autóm azok közé a típusok közé tartozik, amelyek autógázossá alakíthatók, májusban elvégeztettem a szerelést egy erre specializálódott műhellyel.

Az átalakítás 270 ezer forintba került,

ami bár soknak tűnhet, a piaci benzinárakhoz képest hamar megtérül a beruházás.

Az LPG-re nem vonatkozik az árstop, így piaci árat kell érte kifizetni a töltőállomásokon. Az ár kutanként változó, jelenleg 340 és 390 forint közt van az autógáz literenként. Budapesten több helyen is elérhető 350 forint körüli áron az LPG, így ezzel számoltam a költségeket. A benzin hatósági ára 480 forint, a piaci ára pedig a cikk megírásakor 700 forint körül volt literenként (szerdától a 95-ös benzin ára 671,9 forintra csökken, de június végén, július elején 780 forint környékén is volt).

Autógázból a benzinhez képest többet fogyaszt az autó, ez 10, de akár 20 százalék is lehet, az utóbbival kalkuláltam, mert nálam valóban 20 százalék a többletfogyasztás. A szóban forgó 120 lóerős, benzines Fiat Doblo átlagfogyasztása a német Spritmonitor.de adatai alapján – ami valós fogyasztók adatait monitorozza – több mint 9,5 liter száz kilométerenként. LPG-ből – körülményektől függően – 11,5–12 litert fogyaszt az autó száz kilométerenként. Mindez azt jelenti, hogy száz kilométert az alábbi költségek mellett tudom megtenni a családi autóval:

  • hatósági áras benzinnel 4800 forint,
  • piaci áras benzinnel nagyjából 7000 forint,
  • autógázzal 4200 forint.

Tehát a hatósági áras benzinhez képest 600 forintot, a piaci árhoz képest körülbelül 2800 forintot takarítok meg száz kilométerenként. Ami például egy balatoni nyaralás esetében (oda-vissza 400 kilométert számítva) 2400 forintot jelent a hatósági, és 11200 forint árelőny a piaci benzinárhoz képest.

Összegezve, a 700 forintos piaci benzinárat számítva az átalakítás kevesebb mint tízezer kilométer alatt megtérül, ami egyben kevesebb, mint egy átlagos autó éves futásteljesítménye.

Marjai János / 24.hu

Ha külföldi nyaralás, akkor spórolás

Miközben Magyarországon az LPG literenkénti ára a piaci benzinár 50–60 százaléka (jellemzően inkább az utóbbi), számos európai országban ennél kedvezőbben lehet autógázt tankolni. Ez egy külföldi nyaralás esetén számottevő megtakarítás, mert a hazai benzinársapka előnyei értelemszerűen elvesznek.

  • Olaszországban 800 forint körül mozog a benzinár, az LPG viszont csak 326 forintba kerül literenként.
  • A holtankoljak.hu adatai szerint Szlovákiában is kevesebb mint feleannyiba került az autógáz, mint a benzin, az előbbi 348 forint literenként, az utóbbi 757 forint.
  • Csehországban 770 forint a benzin, 326 forint az LPG.
  • Franciaországban 786 forint és 344 forint a két ár.
  • Ausztriában pedig 833 forint a benzin, míg az LPG 450 forintba kerül.

Tehát egy kétezer kilométeresre tervezett ausztriai nyaraláson csaknem 60 ezer forintot lehet spórolni, ha benzin helyett autógázzal közlekedünk.

A legkedvezőbb helyzet talán Lengyelországban van, ahol 638 forintért lehet 95-ös benzint, 285 forintért pedig autógázt tankolni. A lengyeleknél népszerű is az autógáz, több millió autó közlekedik ezzel az üzemanyaggal. A járművek jelentős hányada LPG-s Olaszországban és Törökországban is, és nagy kereslet alakult ki Romániában és Szerbiában is.

Hogy kerül autógáz a kutakra?

Az orosz-ukrán háború és az Oroszországot sújtó gazdasági szankciók miatt nem elhanyagolható kérdés, miként kerül autógáz a hazai töltőállomásokra, illetve hosszú távon veszélyben van-e az ellátás.

Magyarországon az autógázt – propán és bután gázok speciális keverékét – a Mol állítja elő. Bár a társaság azt nem árulta el, hogy mekkora mennyiséget gyártanak, arról tájékoztatott, hogy a szükséges gázok részben a Mol földgázbányászati tevékenysége során kísérő termékként állnak elő, illetve az üzemanyaggyártás során keletkeznek melléktermékként. Tehát az ellátás nincs veszélyben. Hozzátették ugyan, hogy a hazai PB-gáz előállítás nem fedezi a belföldi keresletet, így keleti és nyugati irányból is érkezik import Magyarországra, ám az importon belül az autógáz aránya a legkisebb, az jellemzően hazai gyártásból kerül a töltőállomásokra. Sőt, autógázt még exportál is a Mol.

Marjai János / 24,hu

A háború jelentős hatással volt az üzemanyagok árára, így az autógázéra is, igaz, az LPG ára nem akkora mértékben szállt el, mint a benziné és a gázolajé.

Az LPG tavaly júniusi ára a Molnál 269 forint volt, idén júniusban pedig majdnem száz forinttal drágább literenként.

Megjegyzendő, hogy a több forgalmazó kedvezőbb áron kínálja az autógázt a Molnál.

Érdekesség, hogy bár a Mol maga gyártja az autógázt, az olajtársaság tájékoztatása szerint az LPG árát is a világpiaci események befolyásolják leginkább. Mint írták, az ár összetevői: alapanyagár amerikai dollárban kifejezve, a dollár-forint árfolyam, logisztikai és tárolási költségek, nagy- és kiskereskedelmi árrés, jövedéki adó, áfa. Tehát az árra az árfolyammozgás is hatással van rá, ami nem jó hír a szinte folyamatosan gyenge forint miatt.

A Mol közlése alapján az autógáz a benzinnel is versenyez, mivel helyettesítő termék. Tehát – írták –, a benzinársapka nélkül is igazodni kell némileg az árszabályozott benzin árához.

Magyarországon nem igazán népszerű

Bár hivatalos statisztika nem ismert,

a Mol becslései szerint idehaza megközelítőleg 24–25 ezer jármű, döntő többségében személyautó működik autógázzal.

Ez alapján látható, hogy az LPG nem népszerű üzemanyag a magyarok körében, akadnak ugyanis olyan európai országok, ahol több millió autót üzemeltetnek gázzal. A hajtóanyagot övező tévhitek – mint például a robbanásveszély – mellett ennek elsősorban gazdasági okai vannak.

Azt a Mol is elismeri, hogy azokban az országokban népszerű az autógáz, ahol az LPG a benzinár 50 százaléka alatt van. Tájékoztatásuk szerint ez több tényező miatt alakulhat így: az alacsony szállítási költségek miatt, vagy mert jelentős a jövedékiadó-előny az autógáz javára.

125 százalékkal növelte az LPG adóját a Fidesz, hogy az egészségügyet pluszforráshoz juttassa

Még Matolcsy György nemzetgazdasági minisztersége idején, 2012 végén emelte meg jelentősen az autógáz adótartalmát az Orbán-kormány. A módosítás értelmében 2013 januárban és májusban is 50–50 százalékkal nőtt az autógáz jövedéki adótartalma. Az indoklás szerint a jövedékiadó-emelés és a népegészségügyi termékadóról szóló törvény módosítása az egészségügy pluszforráshoz juttatását szolgálja.

 

Ez azért furcsa érvelés, mert éppen annak az üzemanyagnak az adótartalmát emelték meg jelentősen az egészségügy érdekében, mely a legkevésbé környezetszennyező. Ráadásul a kétlépcsős áremelés valójában 125 százalékos emelésnek felelt meg, hiszen a második emelés már a megemelt összegre vonatkozott. Szakértők szerint ez volt az a pont, ami után már a legtöbb autós úgy gondolta, nem éri meg elvégezni az átalakítást, igaz, akkoriban még nem volt akkora különbség az LPG és a benzin piaci ára között, mint most.

Ha vége az ársapkának, keresletnövekedés jöhet

Az átalakítással foglalkozó műhelyek egyelőre nem észlelnek keresletnövekedést, noha a 700 forint körüli piaci ár ismert az autósok előtt, egyelőre élvezik a 480 forintos árstopot. A cégek inkább arra számítanak, hogy a piaci ár visszavezetésével várható dömping a műhelyeknél, bár nem mindegy, hogy az milyen árszintnél történik meg.

Marjai János / 24.hu

Falk Zsigmond, az Autógáz Ász Kft. mérnöke azt mondta, amióta a céges autók esetében eltörölték az ársapkát, megindultak az érdeklődések a céges ügyfelek részéről, ám jelentős keresletnövekedés egyelőre nincsen. Inkább a magánszemélyeknél vár majd fellendülést, amikor a benzin ismét piaci áron lesz kapható. Mint mondta, az LPG akkor is jobban meg fogja érni, ha 60–65 százalékos áron lesz a piaci benzinárhoz képest.

A piacon szintén nagyobb műhelynek számító Molnár Autógáz Szerviz sem érzékel egyelőre fellendülést, ám tapasztalataik szerint jóval kevesebb olyan ügyfél jelentkezik náluk, aki kiszereltetné az autógázt a kocsijából, tehát inkább megtartják a beépített rendszert. Ugyanakkor némi keresletnövekedést tapasztalt a Bácsgépker Kft. A cég tájékoztatása szerint a „piaci benzinártól való félelem szele már megcsapta az emberek egy részét”. A társaság szerint, ha eltörlik a benzinársapkát, az összes autógáz átalakítással foglalkozó cég kapacitása sem lesz elegendő az igények kielégítésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik