Péntektől a külföldi autósoknak piaci áron kell adni Magyarországon az üzemanyagot, emiatt kétféle árat kell alkalmazniuk a benzinkutaknak. Hétvégén meg kellett oldani az átállást, mert hétfőre már lejárt a háromnapos türelmi idő is. Mint írtuk, a kis benzinkutak közül nem mindegyik nyitott ki. A három nagyobb láncnál viszont – úgy tűnik – sikerült az átállás. Külön rákérdeztünk az automata kutakra is, azoknál sikerült-e megoldani a kettős árazást, valamint a mennyiségi korlátozásokról is érdeklődtünk.
Az OMV-nél péntek estétől megoldott a kettős árazás
Az OMV válaszában hangsúlyozta, a hatályos kormányrendeletnek megfelelően jártak el. A megadott rövid határidőn belül sikerült az informatikai és a pénztárgéprendszert átállítaniuk, így péntek estétől már minden töltőállomás az új rendeletnek megfelelően üzemel. Minden töltőállomásuk nyitva van jelenleg is – tették hozzá. Hálózatukon belül 4 önkiszolgáló automatát üzemeltetnek, ezeknél is – hogy megfeleljenek a jogszabályoknak – pénztári fizetésre álltak át.
Mint írták, a 3,5 tonna össztömeget nem meghaladó külföldi rendszámú járművek és a 7,5 tonna össztömeget nem meghaladó magyar járművek valamint a mezőgazdasági gépek a hagyományos kútoszlopokon is tankolhatnak, az ezt meghaladó össztömegű járművek azonban csak a nagynyomású kútoszlopokon vásárolhatnak dízel üzemanyagot. Egy tankolás alkalmával egyszerre 100 liter tölthető bármelyik típusú üzemanyagból, ugyanez a határ menti szakaszokon 50 liter. Hozzátették, a franchise töltőállomások ettől eltérő szabályokat alkalmazhatnak. Kannába csak OMV MaxxMotion 100plus és OMV MaxxMotion Diesel üzemanyag tankolható náluk.
A Molnál az automata kutak vásárlásait is a shopban kell fizetni
A MOL valamennyi töltőállomása a megszokott időben és módon üzemel – válaszolta kérdésünkre az olajtársaság. Annyit írtak még, hogy a hagyományos kútoszlopokat átállították. Az automata kútoszlopokon viszont szünetel a fizetési lehetőség, de ez – mint írták –, nem befolyásolja az árképzést. Azok az ügyfelek ugyanis, akik magyar rendszámú gépjárművel érkeznek, és az automata kútoszlopokat veszik igénybe, hatósági áron tudnak vásárolni, és – a normál kútoszlopokhoz hasonlóan – a shopban tudnak fizetni.
A Mol-töltőállomásokon a jelenleg érvényes szabályok a következők. A normál kútoszlopon kétféle mennyiségi korlátozás van érvényben:
- járművekbe maximum 100 litert lehet tankolni,
- külső edényzetbe pedig maximum 20 litert lehet vételezni.
A limitet aszerint határozták meg, hogy mi a szabványosított üzemanyagkanna űrtartalma, mi az a mennyiség, ami a lakossági felhasználók számára elegendő.
Abban az esetben, ha a fogyasztó magyar rendszámú autóval érkezik a töltőállomásra, és ennek csomagterébe lévő benzinkannába szeretne megtankolni, 20 literig a hazai fogyasztónak továbbra is lehetősége van a hatósági áras tankolásra a kannába. Ezt ugyanúgy az autó hazai forgalmi engedélyével lehet igazolni.
Mivel a kiskutak jelezték, hogy a Mol csak a megrendelt mennyiségek 66 százalékát igazolja vissza, szállítja ki, rákérdeztünk, van-e ellátási nehézség. Erre azt írták, az ország minden pontján biztosítják az egyenletes és kiszámítható ellátást. A folyamatos és zavartalan ellátás érdekében a hosszú távú szerződéssel rendelkező partnerek számára havonta az éves mennyiség 10 százalékát szállítják ki. Az újonnan szerződött „kiskutak” ellátása folyamatos, a rendelkezésre álló készlet erejéig ütemezetten szolgálják ki őket – írták még.
A Mol már nem sokkal a csütörtök éjfél előtt kihirdetett, péntek nulla órától hatályba lépett rendelet után képes volt az átállásra, ami alapján piaci szereplőkben felvetődött, tudhattak arról, mire kell felkészülniük. Firtattuk, így volt-e, de erre a kérdésre nem reagáltak.
Nem volt olyan kútja a Shellnek, amelyik ne nyitott volna ki hétfőn
„Ellentétben a sajtóban megjelent hírekkel, egyetlen töltőállomásunkat sem zártuk be az elmúlt napokban, a hétfői napon minden állomás kinyitott, szokásos nyitvatartási rendje szerint üzemel és mind magyar, mind külföldi ügyfeleit kiszolgálja” – írta megkeresésünkre a Shell Hungary Zrt.
Ők úgy látják, az elmúlt hónapokban tapasztalt kiemelkedően megnövekedett üzemanyag-kereslet az utóbbi napokban sem csökkent jelentősen, valamint elismerték, a magyar piacon elérhető véges kapacitások miatt előfordulhatnak átmeneti készlethiányok.
A kétféle üzemanyagáras kiszolgálás érdekében minden erőforrásukat bevetették állomási kasszarendszerük informatikai átállításához, amely – mint írták – több millió forintos ráfordítással jár.
A párhuzamos hatósági és piaci árú kiszolgálás náluk jelenleg kétféle rendszerben történik:
- 112 állomáson a vásárlók bármely kútoszlopnál tankolhatnak – akik a pénztárnál felmutatják magyar forgalmi engedélyüket, azok az alacsonyabb, hatósági árat fizetik.
- 80 töltőállomáson külön kútoszlopon tankolhatnak a külföldi, illetve a magyar forgalmi engedéllyel rendelkezők, utóbbiak számára így tudják biztosítani a hatósági áras vásárlást.
Az üzemanyagkártyával és külföldi forgalmi engedéllyel rendelkező vásárlók minden kútoszlopot használhatnak ezeken az utóbbi állomásokon is.
Mint írták, a kétféle kiszolgálási rendszer oka az, hogy 2021 novemberében megkezdték az állomási kasszarendszer informatikai modernizációját, amely kutanként eltérő időpontban történik. Kérik a vásárlókat, legyenek figyelemmel az állomási tájékoztatásra.
Korlátozás a Shellnél is van.
- 16, országhatárhoz közeli kúton tranzakciónként maximum bruttó 25 000 forint értékben lehet tankolni (naponta több tranzakció engedélyezett).
- 55 töltőállomáson tranzakciónként maximum bruttó 50 000 forintért lehet tankolni (naponta több tranzakció lehetséges).
- Kannába maximum 10 liter, nem hatósági áras üzemanyagot lehet tankolni bármely állomáson.
A társaság egyetlen automata kutat üzemeltet csak, Mosonmagyaróváron, nagynyomású kútoszlopokkal, teherautók számára, így erre az automata kútra nem kellett biztosítani a kettős ár lehetőségét, hiszen a 7,5 tonna feletti járművek eleve csak piaci áron tankolhatnak.