A magyar felhasználók mindössze ötöde veszi figyelembe a szervizelhetőséget mobiltelefon-vásárláskor – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából, amelynek eredményeit szerdán közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága az MTI-vel. Az országos reprezentatív felmérés azt mutatta, hogy bár léteznek a megszokottnál hosszabb élettartamú, újrafelhasznált anyagokból készült, könnyen javítható mobiltelefonok, ezek mégsem tartoznak a legnépszerűbb típusok közé.
A legtöbb gyártó a teljesítményt, a technikai innovációkat (például jó minőségű kamera, 5G-képesség) és a strapabíróságot hangsúlyozza, a zöld jellemzők pedig hátrébb sorolódnak az előnyök listáján – tették hozzá. A 16 éves vagy idősebb internetezők 18 százaléka mindenképpen vásárolna környezetbarát készüléket. Sokaknak a zöld mobil alapvetően vonzó, de csak akkor választanák, ha az nem lenne drágább (31 százalék), hasonló teljesítményt nyújtana, mint a hagyományos készülék (16 százalék), illetve, ha a környezetbarát mobiltelefont az általa kedvelt márka kínálná (7 százalék). A használók többsége (52 százalék) hajlandó lenne leadni nem használt készülékét újrahasznosításra. Az erre utaló nyitottság mellett meglepőnek nevezték, hogy a mobilozók csupán tizede adta le előző, lecserélt készülékét, a többség inkább megtartotta.
Ez utalhat arra, hogy túlságosan kötődünk a sokat használt, személyes eszközünkhöz. Az is hátráltathat minket a telefon leadásában, továbbadásában, hogy nem vagyunk biztosak abban, hogy adatainkat véglegesen töröltük-e az eszközről. Utóbbi aggodalomra ad megoldást az NMHH által kínált Végleges adattörlés-alkalmazás, amely garantáltan elérhetetlenné teszi a mobilon vagy az egyéb eszközön tárolt korábbi tartalmakat
– emelte ki a hatóság.
A megkérdezettek fele váltott már vagy váltana papír alapú számlázásról elektronikusra távközlési szolgáltatójánál. Az elektronikus ügyintézés, számlázás sok esetben a díjcsomagkedvezmény része, így mind a szolgáltató, mind a fogyasztó anyagilag érdekelt az átállásban.
A meghibásodott eszköz cseréje helyett annak javíttatását az emberek harmada (33 százaléka) tartja vonzónak, pedig utóbbi esetében a fenntarthatósági szempont egybeeshet a fogyasztó anyagi érdekével. Az egybeesés azért csak feltételes, mert sok esetben az eszközök javíttatása drága és lassú, a készülékek nehezen bonthatók meg, esetleg a gyártók a garancia feltételeivel drágább márkaszerviz használatára kényszerítik a fogyasztókat.
A felmérés szerint csak kevesen lennének hajlandóak a fenntarthatóság érdekében önkorlátozásra a vezeték nélküli kapcsolatok használatában: 18 százalék választaná ezért a kevesebb energiafogyasztással járó vezetékes internethasználatot. Szintén alacsony azok aránya (14 százalék), akik lemondanának a nagy mennyiségű adat mozgatásával és ezzel jelentős energiafogyasztással járó online szórakoztató szolgáltatások használatáról, mint például a videostreamelésről.