Egy igen bizarr esetről írtunk nemrég: december 23-án a Delta légitársaság Tampából Atlantába tartó járatán egy nő és egy idősebb utas vitája fizikai erőszakba torkollott – ahogy az az elmúlt években megszokottá vált, ezúttal is a maszkviselés kérdése miatt tört ki a balhé. Bizarr esetként hivatkoztunk az összetűzésre, de egyáltalán nem vagyunk biztosak benne, hogy manapság megfelelő ez a jelző: az említett eset leginkább a pandémia előtti időszakban számított bizarrnak, azóta – leginkább az Egyesült Államok légterében – egyre inkább mindennapossá válik.
Erre utalnak azok az adatok, amiket az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) közölt. A statisztika szerint tavaly 5981 rendbontó utasról érkezett bejelentés.
A hatóság 1075 ügyben indított vizsgálatot – ez az adat messze a legmagasabb az elmúlt 26 évben (1995 óta készítenek statisztikát a járatokon balhézókról), és hogy milyen kiemelkedő ez az esetszám, azt a következő adat mutatja igazán jól: 1996 és 2020 között éves szinten átlagosan 136 vizsgálatot kellett csak indítania az FAA-nak. A fentebbi maszkos adat után talán nem is annyira meglepő, hogy a repülés közben kialakuló botrányok száma a koronavírus első hullámának megjelenése és a járványügyi intézkedések bevezetése óta indult rohamos növekedésnek.
A légi utaskísérők és a nem rendbontó utasok számára egyre elviselhetetlenebb körülmények miatt 2021 elején az FAA kénytelen volt szigorítani a szabályain, és ma már zéró toleranciát alkalmaz a légi rendbontókkal szemben: aki „a repülőgép személyzetét vagy a repülőgépen tartózkodó más személyt zavarja, fizikailag bántalmazza vagy fizikai bántalmazással fenyegeti”, akár 35 ezer dolláros (átszámítva közel 11 millió forintos) bírságra is számíthat. Sőt, szabadságvesztésre is: az új rendszer szerint a durvább esetek már az FBI-nál landolnak, és a szövetségiek továbbítják az illetékes szerveknek a „vádemelésre érdemes” eseteket.
2021-ben volt, akire 14 500 dolláros (4,6 millió forintos) pénzbírságot rótt ki a hatóság, mert többszöri figyelmeztetés ellenére sem vett fel maszkot, és – nem a járaton vásárolt – alkoholt fogyasztott. De akadt, akit háromszor ekkora összegre büntettek, miután bőröndökkel dobálta meg az utastársait, nem volt hajlandó a helyén maradni, majd benézett a stewardess szoknyája alá. Egy hawaii férfinak pedig szintén ennyibe került, hogy (még 2020 decemberében) be akart hatolni a pilótafülkébe, és kétszer arcon ütött egy légi utaskísérőt. Ügyét még nem zárták le, komolyabb börtönbüntetés is várhat rá.
A zéró tolerancia kampányszerű többszöri kihirdetése – ideiglenesen – hatással volt az utasok dühöngési kedvére, de mint látjuk a statisztikából, az esetek száma összességében nem igazán csökken, sőt.
Szesszel, stresszel
Vajon milyen okok váltják ki ezt a rengeteg őrjöngést? Volt már szó arról, hogy a konfliktusok nagy része a maszkviselésből indul ki (2021 első hat hónapjából a 3000 jelentett erőszakos esetből 2300 úgy indult, hogy egy utas ellenszegült az orr és száj eltakarására vonatkozó szabályoknak), de önmagában a maszkviselési kötelezettség nyilván nem válthat ki ilyen érzelmeket az emberekből. De akkor mi indokolja, hogy a járatokon egyre gyakoribbak és egyre durvábbak a balhés esetek?
Az emberek maximum stressz-szinten vannak a világjárvány miatt.
Ezt 2021 nyarán az amerikai légi utaskísérők szövetségének elnöke, Sara Nelson nyilatkozta, azaz a feltételezések szerint a járvány – és annak megannyi következménye, a bezártságtól a korlátozásokig, a társadalmi érintkezések számának csökkenésétől át a bizonytalanságig – ment az emberek agyára.
Nelson azt is elmondta, 2021 első felében kevesebb mint öt hónap alatt több mint hatvanszor annyi ilyen incidensről érkezett jelentés, mint egy átlagos évben, és ezek csak a bejelentett esetek.
Soha nem láttunk még olyan agressziót és erőszakot a repülőgépeken, mint az elmúlt öt hónapban.
Talán túl sokan nem lepődnek meg azon sem, hogy a problémás esetek jelentős része összefüggésben állt az alkoholfogyasztással. Ennek nyomán a légitársaságok sorra függesztették fel az alkoholárusítást a járatokon, az FAA pedig a repülőterekhez fordult azzal a kéréssel, hogy ne áruljanak elvitelre alkoholt az utasoknak a felszállás előtt. Tegyük hozzá azt is, hogy a szesztilalom, amellett, hogy csökkentheti egyesekben az erőszakosságra való hajlamot, másoknál olaj lehet a tűzre: az ittasan, további alkohol vásárlásának szándékával felszállók esetében a kiszolgálás megtagadása újabb okot adhat a stewardessekkel és a stewardokkal folytatott heves vitákra.
Frusztrált, fogdos, fojtogat: a legdurvább esetek
A videórögzítésre alkalmas mobiloknak köszönhetően az egész világon pillanatok alatt híre megy egy-egy durvább „légi összecsapásnak”: a balhékról rendszerint videók készülnek, és a nemzetközi sajtó azonnal mutatja is a – sokszor egészen hihetetlen méreteket öltő – konfliktusokat. Íme néhány botrány 2021-ből, a teljesség igénye nélkül.
Márciusban az Alaska Airlines járatán egy utas az ülésére vizelt, nem volt hajlandó maszkot húzni, és megütött egy légi utaskísérőt. Majd egy utastársa táskáját is levizelte.
Májusban a Southwest Airlines egyik utasa úgy megütött egy légi utaskísérőt, hogy annak három foga kitört. Akár húsz év börtönbüntetést is kaphat (mármint az utas), és 250 ezer dolláros (78 millió forintos) bírságot is kiszabhatnak rá.
Júniusban a Delta Air Lines járatán utazó utas szeretett volna bejelentéseket tenni a hangosbeszélőn keresztül. Végül több utas – akik közül sokan azt hitték, hogy a férfi el akarja téríteni a gépet – és a személyzet több tagja fékezte meg a férfit.
Egy hónappal később az American Airlines egyik járatán az egyik utast szigetelőszalaggal kellett az üléséhez rögzíteni, miután megharapott egy légi utaskísérőt, és megpróbálta kinyitni a repülőgép ajtaját.
@tldwtok Original Long Video: @lol.ariee duct taped loud passenger. #passengershaming #airline #americanairlines #karens #fyp #foryou ♬ original sound - Too Long Didn’t Watch
Hasonló technikával erősítették néhány héttel később a székéhez egy másik gép utasát. Amint arról akkoriban beszámoltunk, a július 31-én történt eset úgy kezdődött, hogy a fiatal férfi már a harmadik alkoholos italát kérte ki a gépen, majd inzultálta az egyik légi utaskísérőt. Nem sokkal később félmeztelenül jött ki a vécéből, majd két stewardess mellét is fogdosta, a védelmükre érkező férfi kollégájukat pedig ököllel megütötte. Ezek után nem nagyon volt más megoldás: néhány utas segített lefogni az őrjöngőt, majd a légi utaskísérők az üléséhez ragasztották őt. A videón hallható, hogy a többi utas remekül szórakozott, amikor a huszonkét éves férfit a székéhez rögzítették.
Frontier passenger allegedly touched 2 flight attendants breasts, then screamed his parents are worth $2 million, before punching a flight attendant. Frontier suspended the crew for duct taping the passenger to his seat as they landed in Miami. 22 yr old Max Berry is in custody. pic.twitter.com/4xS9Rwvafx
— Sam Sweeney (@SweeneyABC) August 3, 2021
Szeptemberben rendőrök szállítottak le egy férfit az American Airlines légitársaság egyik járatáról Salt Lake Cityben, miután az utas magából teljesen kivetkőzve, állatias hangokat adva rendezett – rasszista kijelentésekkel tarkított – jelenetet utazás közben.
@funnydenny God bless flight attendants and pilots for what they have to deal with. #kevin #americanairlines #lax #slc #meltdown #flightattendant #labourday ♬ original sound - FunnyDenny
Szintén szeptemberben a JetBlue járatán egy férfi megpróbált telefonálni a mobilján, de nem járt sikerrel, ezek után (sikertelenül) megrohamozta a pilótafülkét. Többször is kiabálta, hogy lőjék le, továbbá dulakodni kezdett egy légi utaskísérővel – fojtogatva őt annak nyakkendőjével. Az utast végül biztonsági övekkel rögzítették az egyik üléshez, a bokáit pedig a korábban fojtogatásra használt nyakkendővel kötözték össze.
Októberben a Delta Air Lines egyik utasa hívta fel magára a figyelmet. A nő – a fentebb említett esetek főszereplőivel ellentétben – nem volt erőszakos, ellenben igen furán viselkedett: elővett egy mikrofont és egy kis erősítőt, hogy előadást tartson az utastársainak arról, miért robbant ki a világon a koronavírus-járvány. Az utast a személyzet a gép hátsó ülésére kísérte, ott kellett ülnie a leszállásig.
@jawny someone come get her
♬ original sound - JAWNY
Novemberben egy, a Horizon Air járatán közlekedő nő többször is megütötte a férjét, kiabált vele és a fiukkal, süteményeket kobozott el az egyik utastársától, valamint szeméttel dobálta meg a személyzet egyik tagját. Az FAA 32 ezer dolláros (tízmillió forintos) bírságot szabott ki rá.
Szintén novemberben a Delta Air Atlantába tartó gépén az egyik utas a személyzet többszöri kérésére sem volt hajlandó abbahagyni a macskája anyatejjel való szoptatását.
Légi kiskapu
Eddig csak arról beszéltünk, hogy az utasok milyen patáliákat, csetepatékat okoznak a járatokon, holott a probléma nemcsak a felhők felett jelentkezik. A légi utaskísérők szövetségének korábban már említett elnöke, Sara Nelson 2021 decemberében a szenátus kereskedelmi, tudományos és közlekedési bizottsága előtt elmondta: a repülőtereken is példátlanul megnőtt az erőszakos utasok által elkövetett támadások száma.
Tagjaink arról számoltak be, hogy az utasok többször arcon ütötték, megrúgták, ajtókhoz és pultokhoz lökték, sőt le is köpték őket.
Az egyik megoldás hosszú távon nyilván az lehetne, hogy a rendbontókat kitiltják a járatokról. Csakhogy van itt egy kis bökkenő: jelenleg Amerikában nem létezik olyan szabályozás, amely előírná a légitársaságoknak, hogy a kitiltott utasok listáját megosszák más légitársaságokkal, tehát ha egy utas szerepel az egyik cég tiltólistáján, attól még egy másik társaság járatán simán repülhet. A Delta nemrég megosztotta a többi légitársasággal az 1600 nevet tartalmazó „persona non grata listáját”, és arra szólította fel a többi társaságot, hogy szintén tegye elérhetővé azok névsorát, akik ki vannak tiltva a járataikról.
Ki gépen száll fölébe: a magyar helyzet
Megkérdeztük a Wizz Airt, tapasztaltak-e hasonló eseteket Magyarországról induló vagy hazánkba tartó járatokon. A légitársaság közölte: az elmúlt évben nem tapasztaltak 2020-hoz képest jelentős növekedést a rendbontó viselkedések esetében, miközben a járatok száma, és így az utasszám is növekedett.
A Wizz Air eddig és ezután is zéró toleranciával kezeli az utasok és munkatársak ellen irányuló erőszakos szóbeli, illetve tettleges viselkedést. A társaság minden ilyen esetet komolyan szankcionál, és amennyiben szükséges, együttműködik a helyi hatóságokkal, valamint letiltja a rendbontó utast a további Wizz Air járatokról.
A cég válaszában jelezte, az elmúlt évben nem voltak a korábbiaktól eltérő kirívó esetek. Ha mégis adódtak nézeteltérések a fedélzeten, azok jellemzően a maszk viselésével kapcsolatban alakultak ki – de így is elenyésző azon utasok száma, akik a figyelmeztetés ellenére sem hajlandók maszkot viselni utazásuk alatt.
Kollégáink a kiképzésüknek megfelelően kezelik ezeket a helyzeteket, és minden esetben először az utassal együttműködve próbálják meg megoldani az ilyen helyzeteket. Ha az utas nem együttműködő, akkor a kiképzésüknek megfelelő további lépéseket kell alkalmazniuk. A maszk nem, vagy nem megfelelő viselése ugyanolyan rendbontó magatartásnak számít a fedélzeten, mint a dohányzás, és ugyanolyan szankciókat is von maga után, amennyiben a személyzet felszólítása ellenére sem hordja, vagy nem megfelelően hordja az utas a maszkját.