Közélet

Másodpercek alatt nem hűl ki egy egész busz

Itt a kánikula, javában tart a klímaszezon, ismét mindennapossá válnak a hajcihők a buszvezetők és az utasok közt. Ablak vagy klíma? Bekapcs vagy kikapcs? Anyád vagy anyám? A BKK-nak írt panaszlevél hozzánk is befutott.

A 212-es busz egyik járatán utaztam június 18-án kedden a Boráros térről a Svábhegyre. A kb. 18.40-kor induló busz sokáig állt indulás előtt a tűző napon, a kocsi belsejében már a várakozás közben nagy volt a hőség. A buszvezető az első ajtónál (a megállóban) cigarettázott, nyilván azért szegte meg a dohányzási tilalmat, hogy ellenőrizhesse a jegyeket.

212_wiki_maximix90.jpg

Fotó: Wikipedia/Maximix90

Reméltem, hogy indulás után – a légkondicionáló beindításával – csökken a benti hőmérséklet, mely egyébként légmozgás híján a kintinél jóval magasabb volt. Mivel Budára átérve sem volt semmi (sem hőmérsékleti, sem zaj) jele annak, hogy működne a szellőző, az első piros lámpánál odamentem a sofőrhöz, és megkértem, kapcsolja be a hűtést.

Ő ezt megtagadta, arra hivatkozva, hogy az utasok mindig kinyitják az ablakot, és így hiábavaló a hűtés. A kocsi hátsó felében valóban nyitva volt egy ablak, de attól még mindenhol máshol levegőtlenség és hőség uralkodott. Ezt elmondtam a sofőrnek is. Válasza: “Nehogy azt higgye, hogy nekem nem rossz ez a meleg.” Mondtam, hogy ez nem érdekel, de az ötven utas, köztük a magam hőérzete igen, és ez rajta múlik.

Miközben panaszkodott, az ő ablaka teljesen ki volt nyitva, láthatóan eleve erre a hűtésmódra rendezkedett be, és nem az utasok által kinyitott utastéri ablak miatt tagadta meg a hűtés beindítását. Még egyszer kértem a légkondicionáló működésbe helyezését, hisz a magasan lévő utastéri ablakok kinyitása elég nehezen megoldható feladat, s nyomatékosításként hozzáfűztem, hogy ellenkező esetben kénytelen leszek panaszt tenni az ügyfélszolgálaton. Erre már nem is reagált.

Visszaülve helyemre papírt és tollat vettem elő, felírtam a szükséges adatokat. Ekkor már a Bocskai útnál jártunk.

Az Ortopédiai Klinikánál mégis beindult a hűtés. Már kezdtem örülni, hogy nem küzdöttem hiába, de örömem korai volt. Ekkor és az út során még egyszer vagy kétszer 10-15 másodpercig(!) működött a hűtés, az elviselhetőség határán tartva a hőmérsékletet. Feltételezem, hogy az üzemanyag-megtakarítás után járó prémium/részesedés miatt hagyta a buszvezető szenvedni a hőségben a busz utasait.

Sajnos – más-más sofőrökkel – ez rendszeresen előfordul, csak pár megállót utazva az ember jobban elviseli ezt a súlyos kellemetlenséget. Megengedhetetlen, hogy bármilyen alkalmazott a tőle függő emberek kiszolgáltatott helyzetével visszaélve saját hasznát helyezze a többség érdekei elé. Szeretném, ha olyan megoldást találnának, melynek köszönhetően sem ez a mai vezető, sem hasonló gondolkodású társai nem engednék ezt meg maguknak.

Szerencsére – ha jóval ritkábban is – kulturált hűtéshasználattal, udvarias, szolgálatkész buszvezetőkkel is találkoztam már. Jó volna, ha a jövőben ez lenne a jellemző!

(A BKK-nak írt levélben a járat pontos adatai is szerepelnek – a szerk.)

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik