A jogosítványhoz jutás lehetőségei
16 éves kortól 125 köbcentiméterig – A1 kategória,
18 éves kortól 150 köbcentiméterig – A korlátozott.
20 éves kortól két éves A korlátozottal – A kategória
21 éves kortól korlátlan – A kategória SZM.
Kiss Csaba, az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottságának (OBB) titkára elmondta, hogy a hat évvel ezelőtti 974 személyi sérüléses motorbalesethez képest a tavalyi 1845 káresemény akkora növekedés, ami azt jelzi, elkéstek az intézkedéssel. „Az egyre több baleset miatt újragondoljuk, milyen KRESZ-módosításokat kellene bevezetni, de – véleményem szerint – változtatni kell a motorosok képzésén is” – tette hozzá az alezredes.
Új kategória
Az OBB tervei szerint bevezetnék, hogy a bukósisak mellett a komplett védőruha viselése is kötelező legyen. Emellett a bizottságnál szükségesnek tartják, hogy a nagy teljesítményű motorokat egy külön, az eddigi ’A’ kategórián túli jogosítvánnyal lehessen csak vezetni, amelyhez külön vezetéstechnikai tréning kapcsolódna.
A jövõben nem elég a sisak (Fotó: MTI)
Mivel csak tavaly harmincnégy halálos balesetet okoztak a robogósok-segédmotorosok, ezért őket sem hagyná figyelmen kívül az OBB. A középtávú tervek szerint megszüntetnék azt a lehetőséget, hogy már a ’B’ kategóriás autóvezetői jogosítvánnyal lehessen robogózni, ezentúl egy kiegészítő, motoros vizsgát is le kellene tennie a két kerékre vágyóknak.
Rendszám a robogóra
Ehhez kapcsolódik, hogy – értesüléseink szerint – a Nemzeti Közlekedési Hatóság azt tervezi, regisztrálja és felrendszámozza a segédmotorokat, mivel sokan nem fizetik a kötelező felelősségbiztosítást a robogójuk után.
Kiss alezredes szerint a gyártói felelősséget is vizsgálni kell, hiszen több forgalmazó is direkt olyan motorokat árul, amelyek a motorversenyen látott gépek közútra szelídített változata, „amelyekkel szinte lehetetlen betartani a sebességhatárokat”. A főbb baleseti okok között a gyorshajtást, a szabálytalan előzést és a cikázást említette a szakértő, aki azt sem tartja kizártnak, hogy a motorforgalmazók számára előírnák, hogy biztosítsanak vezetéstechnikai tréningeket a vásárlóiknak.
Az oktató szűrne
A FigyelőNet által megkérdezett oktató úgy látja, pszichológiai vizsgálattal kéne bővíteni a jogosítványhoz jutás feltételeit. „Gyakran látok száguldó motorosokat, akik még a rendszámtáblájukat is felhajtják, hogy ne kapják el őket a rendőrök. Őket szűrni kellene a közlekedésből” – mondta Farkas Lajos gépjárműoktató.
Mivel az elmúlt időszakban jelentősen megromlott az autósok és a kétkerekűvel közlekedők között a viszony – elég csak arra emlékezni, hogy a napokban ismeretlenek olajat öntöttek a Mátra útjaira a motorosok ellen, vagy a szocialista Vadász János afférjára egy bringással – ezért a rendőrség különböző akciókkal, felhívásokkal próbálja közelebb hozni egymáshoz a feleket.