Belföld

Többet költött Facebook-hirdetésre a Megafon Központ a múlt hónapban, mint a Fidesz

Ivándi Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi Szabó Balázs / 24.hu

Nem sokkal több, mint két év alatt közel 2 milliárd forintot költöttek politikai-közéleti témájú hirdetésekre a Facebookon – derült ki a Telex összegzéséből. A Facebook Ad Library magyar adatbázisa 2019 április 15. óta létezik, azóta 162 389 szponzorált posztért összesen 1 930 022 502 forintot fizettek a megrendelők.

Kapcsolódó
NERfluenszerek versus Gyurcsánybot: politikai harc a közösségi médiában
A social media alapjaiban változtatta meg a politikát is. Háttéremberekkel interjúztunk, hogy megmutassuk, miként igyekeznek kiaknázni a közösségi médiát a pártok, ugyanis mindenki úgy gondolja, hogy ez lehet a döntő színtere a 2022-es országgyűlési választásnak.

Az összesített top 10 így néz ki:

  1. Magyarország kormánya, 283,8 millió
  2. Fidesz, 141,6 millió
  3. Ezalenyeg.hu, 86,4 millió
  4. Európai Parlament, 62,1 millió
  5. Momentum Mozgalom, 47 millió
  6. Nyugati Pályán, 42,6 millió
  7. Dobrev Klára, 28,9 millió
  8. Demokratikus Koalíció, 24,4 millió
  9. Jobbik, 23,4 millió
  10. MSZP, 21,5 millió

A lista alapján látszik, hogy pártonként elég nehéz összegzést végezni, mert pártok, politikusok, propaganda oldalak, és kormányzati oldalak is keverednek.  Ha csak a legegyszerűbb kormánypárt versus ellenzék felosztást nézzük, akkor az előbbi felé billen a mérleg az összes elköltött pénzben, de  az ellenzéki oldalon is százmilliók jutnak Facebook-hirdetésekre.

Ha azonban csak az utóbbi hónapot vesszük, akkor látszik, hogy kormányoldalon milyen erőforrások szabadíthatók fel, és a választás közeledtével ez még intenzívebbé válhat.

Az éppen csak 37 millió alatt reklámozó kormány után a fideszes „influenszereket” futtató Megafon Központ hirdette el a legtöbb pénzt április végén és májusban, összesen 19,3 millió forintot. Ez 4 millióval több, mint amit a Fidesz pártként költött hirdetésekre.

Csak Rákay Philip posztjait 9,4 millióból tolták, ami két és félszer annyi, mint a miniszterelnök-jelöltnek jelentkező Dobrev Klára összes hirdetéseire költött összeg.

Dobreven kívül ellenzéki név nincs is a múlt havi listán, de ellenzéki propagandaoldalak annál inkább. Az Ezalenyeg.hu 8,1 millióból hirdetett az elmúlt négy hétben, és a főleg ellenzéknek kedves tartalmakat „felerősítő” Erosito.hu majdnem 15 milliót hirdetett el ugyanezen időszak alatt.

A hirdetések számát nézve az is látszik, hogy a kormányoldalon kevés tartalmat nyomnak sok pénzből, az ellenzéki térfélen pedig kisebb összegeket költenek inkább sok posztra, és így lesz magas a végösszeg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik