Mikor startégiai a HR, és mikor nem?
Stratégiai szerepet tölt be a vállalatnál az emberi erőforrás-gazdálkodás, ha…
• a HR-vezető közvetlen felettese a vezérigazgató
• a HR „beszéli az üzlet nyelvét”, átlátja a cég folyamatait
• a HR-es részt vesz a stratégiai döntésekben
• azon túl, hogy profin ellátja az alapszolgáltatásokat, olyan HR-rendszereket működtet, amelyek versenyelőnyt hoznak a cégnek
Nem stratégiai a HR, ha…
• a HR-es utólag értesül a humán jellegű problémákról, amiket meg kell oldania
• a HR menedzser nincs a felsővezetői körben, például a gazdasági igazgató alá tartozik
• a HR-es nem látja át az üzleti folyamatokat, csak kiszolgálja az üzleti területeket
• a HR öncélúan működteti az eszközeit, de azokat nem kapcsolja össze az üzleti célokkal
“Azok a cégek léptek be HR-szempontból a XXI. századba, amelyeknél közeledtek egymáshoz az álláspontok: a HR-es ért az üzlet nyelvén, de a felsővezetés is magáévá tette a humán szemléletet” −véli Tompa Nagyezsda, a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. tanácsadója. Mindenesetre a külső feltételek már kedvezőbbek ahhoz, hogy az emberi erőforrás gazdálkodás stratégiai szereplővé váljon: a HR-menedzser egyre több cégnél már az első számú vezető közvetlen alárendeltje, és a felsővezetők szerint az üzleti ügyekben sem “analfabéta”.
Melyek lesznek a XXI. század HR-trendjei?
A nyugat-európai HR-vezetőket az alábbi kérdéskörök foglalkoztatják:
• Munka és magánélet egyensúlya
• Diverzitás a munkahelyen
• Esélyegyenlőség
• Rugalmas munkavégzés
• Élethosszig tartó tanulás
• Karriermenedzsment
• A HR-tevékenységek mérése, értékelése
A magyarországi HR jelenéről és a trendekből kirajzolódó jövőről a Figyelő Trend
64 oldalon számol be, a témával 15 szerző foglalkozik, akik számos szakmabelit is megszólaltatnak.