Gazdaság

Kiderült, ki fizetett „értelmezhetetlenül magas árat” a csopaki kikötőért

Csopak / Facebook
Csopak / Facebook

52 millió forintos kikiáltási áron bocsátotta árverésre a Balatoni Hajózási Zrt. a csopaki közforgalmú kikötőt, de a vízparti terület végül 889,87 millió forintért kelt el. A licitet óriási érdeklődés kísérte, még az utolsó pillanatokban is folyamatosan egymásra ígértek hárman. A befutó végül Abronits Róbert Major Kft.-je lett – tudta meg a 24.hu.

Ambrus Tibor, Csopak fideszes polgármestere novemberben értelmezhetetlenül magasnak nevezte a közel 900 milliós árat. Az ingatlanhoz tartozó, 10-12 férőhelyes vitorláskikötő szerinte legfeljebb 20-30 férőhelyre bővíthető.

A 2,8 ezer négyzetméteres terület egy közforgalom elől el nem zárható mólóból és egy kétezer négyzetméteres, mintegy 50 méternyi partszakasszal rendelkező közparkból áll. Ezen a területen viszont csak 2 százalékos a beépíthetőség, amit le is fed a kikötő pénztárépülete és vizesblokkja, a helyi építési szabályzat szerint pedig a megengedett maximális beépítési magasság 4,5 méter. A polgármester a nyár végén levélben kérte a helyieket, hogy segítsenek megmenteni a vízparti területet. Ambrus és a képviselő-testület azt szeretné, hogy a terület maradjon közpark, ahol sétálni lehet, és le lehet jutni a vízhez szabadon. A polgármester viszont már a nyáron tudta, hogy több befektetői csoport szeretné megvenni a területet, és kérni annak átsorolását – volt, aki már jelezte is nekik ezt.

Egyértelmű, hogy ha valaki 50 millióért vesz egy területet, az nem közparkot képzel el rá – mondta korábban a polgármester. Ezek után mit tervezhet az, aki 900 milliót ad egy területért?

Ezt szerettük volna megtudni Abronits Róberttől, de a Dömper Kft. nevű cégénél arról tájékoztattak minket, hogy nem adhatják őt a telefonhoz, és ha Abronits beszélni szeretne velünk, akkor visszahív. Ez egyelőre nem történt meg.

A Dömper Kft. már az első Orbán-kormány idején benne volt a nagy útépítésekben, ugyanakkor foltot ejtett rajta, hogy a hozzá köthető, és a Dömperből lett sztrádaépítő cég, a Viadom adóssághegyeket hátrahagyva dőlt be. Ennek ellenére Abronits konzorciumával elnyerte például a Várpalotát elkerülő 9,4 kilométeres út megépítését, amiért 28 milliárd forintot számíthattak fel az állami megrendelőnek, és a szakaszt 2018-ban Orbán Viktor adta át. Az más kérdés, hogy egy évvel később már javítani kellett az utat. 

Abronits cége a a Lánchíd felújítására is bejelentkezett. A híd felújításával kapcsolatban a legfrissebb hír, hogy megtették a pályázók a végleges ajánlataikat, ezeket még értékeli a BKK, és a legalacsonyabb ajánlat bruttó 26,75 milliárd forint. Ugyanakkor, mint megtudtuk, a NER-kompatibilis kettős távol maradt a versenytől: a Közgép, amelynek főtulajdonosa Szíjj László tiszakécskei vállalkozó, a Duna Aszfalt csoport főmogulja, egyben Szijjártó Péter külügyminiszter jachtos vendéglátója, valamint az Abronits érdekeltségébe tartozó Dömper Kft.-vel felálló konzorcium. Ajánlatot csak az A-Híd és a Strabag tett, az előbbi nettó 18,721 milliárd forintért, az utóbbi nettó 19,624 milliárdért vállalná a munkát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik