Optimista elemzők 10, pesszimistábbak akár 20-30 százalékos forgalom-visszaesést is jósolnak a koronavírus járvány miatt a globális mobilpiacon. Együttmozgó iparágként logikusan a mobiltelefon kiegészítők piacára is hasonló csökkenés vár, ám az átalakuló munkavégzés és a vásárlói attitűdben végbemenő változások miatt egyes termékkategóriák akár pozitív előjellel is kijöhetnek a helyzetből.
A járvány kitöréséig a mobiltelefon tartozékok piaca az okostelefon piaccal együtt virágzott: a fogyasztók okostelefonjaikat divatos mobiltelefon tokokkal és praktikus védőfóliákkal látták el, a teljes felhasználói élményhez pedig a legújabb vezetékes, vagy vezeték nélküli fej-, és fülhallgatókat, töltőket, hangszórókat választottak. A Deloitte 2019-es globális felmérése is ezt támasztotta alá; a járvány kitörése előtt 459 milliárd dolláros bevételt jósoltak 2020-ra a mobiltelefon tartozékok és kapcsolódó szolgáltatások piacán,
A mobiltartozék piac Kínától való függősége ismert: a kiegészítők mintegy 60–70 százaléka itt készül, így a vírus okozta leállás globálisan fékezte be ezt az iparágat is, ami a magyar piacon is éreztette hatását: „A hazai piac a globális növekedéshez hasonló, 10-15 százalékos forgalomnövekedéssel számolt erre az évre, a vírus miatt kialakult helyzetben viszont hasonló mértékű forgalomkiesés valószínűsíthető. Öröm az ürömben, hogy a gyártói kapacitások újra csúcsra vannak járatva, így mostanra a kihívást a felhasználók megváltozott igényeinek rugalmas kiszolgálása jelenti.” – mondta Bíró Gyula, a hazai mobil kiegészítő piac 30 százalékátt lefedő Cellect Hungary ügyvezetője.
A Deloitte kutatása vizsgálta az egyes termékkategóriákat is; ebből világosan kirajzolódik, hogy a járvány előtti években a töltők, a tokok, a fóliák és a vezetékes fülhallgatók számítottak a legnépszerűbb mobil kiegészítőnek; az okostelefon használók legalább 70 százaléka rendelkezett már ezekkel. A tavalyi kutatás Európában a legnagyobb keresletnövekedést a vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint a vezeték nélküli töltők piacán jósolta középtávra, ezen eszközök relatív alacsony elterjedtsége miatt.
A magyar piacon, a globális piachoz hasonlóan a telefontokok, a vezetékes- és vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint az okosórák voltak tavaly a vásárlók kedvencei. Amíg azonban a vásárlást a járvány előtti időkben a trendek határozták meg, addig az elmúlt hónapokban a szükségesség került a fókuszba; a műszaki áruházak és szolgáltatók kínálatában gyorsan megjelentek az oktatást és home-office-t segítő készülékek, headsetek, fejhallgatók, vagy éppen webkamerák.
A megváltozott életkörülmények új termékkategóriákat is fölemelhetnek, például a viselhető eszközök (fitnesz karkötők és okosórák) kereslete további lendületet kaphat – ezt már egy másik kutatás, a Canalys friss riportja is említi. Minél több időt töltenek az emberek otthon munkával, annál nagyobb lesz a gyártók késztetése arra, hogy rábírják a fogyasztókat a testmozgásra. Ehhez pedig prémium szolgáltatások és okostelefonhoz csatlakoztatható eszközök dukálnak. A felmérés globális szinten 3,8 százalékos éves forgalomnövekedést jósol 2020-ra a viselhető okos eszközök piacán. A magyar mobilkiegészítő szakértők még optimistábbak: a vírus ellenére is 5 százalék feletti növekedést várnak ebben a kategóriában.