Ha a kiválasztott webfejlesztő cég nem ad teljes körű tájékoztatást a különböző lehetőségek előnyeiről és hátrányairól, akkor nehéz helyzetbe kerül a vállalat vezetője, s így könnyen a vizuálisan meggyőzőnek látott multimádiás flashes honlap fejlesztésére voksol – ami sok esetben hibának bizonyul.
A mindenki szerint gyönyörű honlap végül mégsem hozza az elvárt eredményeket. Aminek persze nem örül a cégvezető, hiszen, a hazai kkv-k többsége nem engedheti meg magának, hogy pusztán presztízsből készíttessen, illetve működtessen honlapot.
Nem barátja a keresőknek
Az egyik legkomolyabb probléma a flashalapon készített honlapokkal az, hogy a keresőprogramok (például a Google) „nem látnak bele” a tartalmukba, s így csak kivételes esetekben (például nagyon ritkán használt kifejezésekre) lehet a honlap jó helyen a keresők találati listáján. Ez a tény annak fényében, hogy a tendenciák mindinkább a keresőprogramok egyre intenzívebb használatát mutatják, nagy hátrány, mert így jelentős számú potenciális vevőjelöltről kell lemondania a cégnek.
Az így elmaradt látogatók pótolhatók más online marketing eszközökkel, de ez hosszú távon nagyságrendekkel költségesebb, mint egy, a keresőkben „jól szereplő” honlap fenntartása.
A HTML-alapú „hagyományos” honlapok – néhány kivételtől eltekintve – minden egyes oldala rendelkezik saját címmel (URL-lel), amire közvetlenül lehet más honlapokról linkelni, vagy be lehet tenni a böngészőprogram kedvencei közé.
Például ennek a cikknek is van saját egyedi címe, ezért aki érdekesnek találja, tehet a honlapjára egy linket közvetlenül erre a cikkre, vagy ha nincs most ideje elolvasni, akkor beteheti a böngésző könyvjelzői közé, hogy majd később visszatérjen. A linkelési lehetőség keresőoptimalizálási szempontból hasznos – mert ez is javítja a honlap pozícióit a keresőkben -, a könyvjelzős lehetőség pedig felhasználóbaráttá tesz egy honlapot. Flashben készült honlapok esetében egyik lehetőség sem áll rendelkezésre.
Széles sáv kell
A flashmegoldások működési elve az, hogy a flashben készült multimédiás alkalmazást egy úgynevezett lejátszóprogram dolgozza fel és jeleníti meg a látogató számítógépén. Gyengébb teljesítményű gépeknek – amelyekből még bőven akad itthon – problémát okozhat egy-egy nagyobb méretű flashalkalmazás lejátszása, így az esetleges leterheltségből adódó sebességcsökkenés zavarhatja a megszokott munkaritmust, rossz esetben ez a honlap elhagyásához – s így egy újabb érdeklődő elvesztéséhez – vezet.
Ismerve a tényt, hogy sokszor a látogatók nem töltenek el többet egy első pillantásra nem szimpatikus honlapon, mint 10 másodperc, ez az egyébként rövid várakozási idő is „végzetes lehet”.
—-Design vs. használhatóság—-
Nem magának a flashtechnológiának a hibája, de megfigyelhető jelenség az, hogy a teljesen flashben készült honlapok túlságosan sokat áldoznak a design oltárán a használhatóság rovására. Ha sikeres, hatékony honlapot akar egy cég, akkor jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a látogatók „kiszolgálására”, mint a trendi megjelenésre. A látogatók pedig a gyönyörű grafikák helyett inkább attól lesznek elégedettek (és lesz belőlük vásárló), ha minden olyan információt megkapnak a honlapon, amit keresnek, és ha a honlap kezelése is könnyű. Először tehát a funkcionalitást kell megtervezni, és csak utána érdemes a hozzá passzoló megjelenést elkészíteni.
Problémákat szülő megoldások
Bár a felsorolt hátrányok és problémák szinte mindegyikére lenne olyan megoldás, amivel meg lehet szüntetni, vagy legalábbis enyhíteni a technológia hátrányait, de a cikk szerzője még nem találkozott olyan tisztán flashmegoldásra épülő (magyar) honlappal, ahol ezeket ténylegesen meg is tették volna.
Ennek egyik oka lehet a fejlesztők kellő szakmai felkészültségének hiánya, valamint az a tény, hogy a hibák kiküszöböléséért tett megoldások újabb problémákat vetnének fel. (Példának okáért: lehetne egy flashes honlap minden egyes oldalának saját egyedi internetes címe, ha több részre osztanák a flashfájlokat, de akkor minden egyes oldalletöltésnél meg kellene várni, amíg a fájl letöltődik.)
Arra, amire való
A flash használata valójában csak akkor okoz problémát, amikor nem eszköznek, hanem célnak tekintik. Akad néhány olyan felhasználási lehetőség, amelynél kifejezetten remek megoldásokat lehet készíteni flashsel.
Egyik ilyen az animált reklámbannerek készítése. A bannerek egyik alaptulajdonsága, hogy eléggé korlátozott hely áll a reklámüzenet megjelenítésére, ezért is lehet nagyszerűen kihasználni a flash adta multimédiás (elsősorban animációs) lehetőségeket. Több információt lehet így megjeleníteni, látványosabb, figyelemfelkeltőbb bannereket lehet készíteni.
A teljesen flashalapon készített honlapoknak is van létjogosultságuk. Egy nagy nemzetközi márka honlapjától nem biztos, hogy azt várják a látogatók, hogy tele legyen fontos információval és szöveggel, hanem inkább tükrözze a márkánál már megszokott „feelinget”. Lehet készíteni flash segítségével jópofa játékokat, vagy a különböző promóciókhoz tartozó időszakos kis minioldalakat.
Egy új autótípust is jobban be lehet mutatni jól kitalált multimédiás alkalmazásokkal, mint egy HTML-alapon elkészített honlappal. Ilyen megoldások viszont nem indokoltak egy átlagos hazai kkv esetében, ahol legtöbbször közvetlen profitnövelési célok állnak a marketing hátterében, s nincs pénz imázsreklámokra.
(A szerző online marketing szakember, a Primodesign ügyvezetője)