Belföld

A havazás miatt még mindig késnek a vonatok

Az éjszakai, illetve reggeli havazások a Dunántúl vasútvonalain – főleg Szombathely térségében okoznak késéseket. A közutak jól járhatók, halálos baleset sehol sem történt.

A vasúttársaság felkészült arra, hogy egy nagyobb, intenzívebb havazás esetén biztosítsa a személyszállító vonatok zavartalan közlekedését – közölte Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője. Mintegy 143 vasútállomáson állnak rendelkezésre a vasúti váltók fűtőberendezései, amelyek képesek arra, hogy az aláhullott havat leolvasszák a sínekről.


A vasúti hálózat hat diszpécserközpontjában hóügyeletet tartanak, száztíz munkatárs bevethető a hó eltakarítására. A technikai eszközök is rendelkezésre állnak, s bármikor felhasználhatóak, így a 30 mozdony elé szerelhető hóeke, a 34 hóolvasztó gép, és a 12 hómaró – közölte a szóvivő. Tegnap, december 27-én a délutáni havazások miatt országszerte előfordultak késések, a BudapestŹ-Vác vasútvonalon 15-20 perces is előfordult egy-egy vonatjáratnál.


Az autópályák mindenhol jól járhatók, közölte Horváth Zsolt, az Állami Autópályakezelő fődiszpécsere. A legtöbb út fekete, sónedves; egyedül Lébény térségében havazik még.


A közlekedési tárca közleményben tudatta, hogy a fővárosban hatvan munkagéppel szórják az utakat, az országos főutakon pedig az első beavatkozásnak megfelelően, körzetenként eltérően, a szükségszerinti erőkkell 300-350 géppel kezdték meg a csúszásmentesítést.


A teljes, hóeltakarítást végző gépek száma (az autópályákon bevethető gépek nélkül) 620 gép, ebből jelenleg készenlétben van még közel 300 gép, a többi folyamatosan dolgozik.


Mindenki él és mozog


Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője, Dobson Tibor lapunknak elmondta, hogy az elmúlt 36 órában 98 műszaki mentés volt, ezek közül egy se volt halálos baleset, összesen 31 sérültet láttak el ezek kapcsán. Elmondása szerint ez körülbelül másfélszerese egy átlagos napnak, ami nem nevezhető katasztrófahelyzetnek. Ilyen esetben ugyanis – a Belügyminisztérium vezetésével – operatív törzset (a köznyelv ezt nevezi válságstábnak) hoznak létre. Ha szükséges a honvédség bevonása, akkor azt is ők intézik – tette hozzá Batiz András kormányszóvivő az MTI érdeklődésére.


Ilyen esetekben az operatív törzs szükség szerint a honvédség eszközeit, a terepjárókat, a lánctalpasokat, a helikoptereket is igénybe veheti. Egy esetleges rendkívüli helyzet esetére civil segítségre is lehet számítani. Egy terepjáró szövetséggel kötött együttműködési megállapodás értelmében pedig több tucat dzsip állhat bármikor szolgálatba – mondta a kormányszóvivő. Batiz András emlékeztetett a tavalyi eseményekre, amikor e szövetség tagjai térítésmentesen segítettek ott, ahol erre szükség volt. Ebben minden minisztérium képviselteti magát, és a feladatoknak megfelelően többletforrásokat juttat az elhárításon dolgozóknak. Addig is, a katasztrófavédelmi szakemberek az önkormányzatok segítségével nyilvántartják, hogy melyik megyében, illetve térségben hány idős, segítségre szoruló, várandós, életmentő gyógyszert szedő ember él, hogy ha a szükség úgy hozza, hatékonyan tudjanak a segítségükre sietni – egészítette ki Dobson Tibor.


A szlovén hatóságok az éjjel érvénybeléptetett kamionstopot feloldották; a havazás miatt bevezetett óvintézkedésre már nincs szükség, közölte Kovács Iván, a Határőrség szóvivője.


Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője szerint tegnap nem volt több hívásuk, mint egy átlagos napon, de ezen belül megnőtt az elesések miatti mentőhívások száma. A havazás elsősorban koccanásos baleseteket okozott, ezek nem jártak az átlagosnál több személyi sérüléssel. Országszerte 1800 alkalommal hívták ki a mentőket tegnap, ebből a fővárosban 350 volt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik