Belföld

Új arculattal kampányolnak a pártok

Az MSZP plakáthadjáratát követően a kisebbik kormánypárt is beizzította stábját, és máris sok kritikát kiváltó kampányba kezdett. A Fidesz hamarosan egy esetleges név- és logóváltással robbanthat, míg az MDF megvárja a hivatalos kampánystartot.

A választások közeledtének legbiztosabb jele a buszokon, óriásplakátokon, internetes oldalakon mind gyakrabban felbukkanó madaras,virágos, narancsos pártszimbólumok. Az MSZP pár hete nagy visszhangot kiváltó kampányba kezdett. A zöld alaptónusú, piros négyzetes plakátokat az egyes hetilapokban elrejtett válogatás-CD, illetve a – nem csak jobboldali – sajtó éles kritikája követte. Az identitáskampánnyal egy dolgot azonban biztos elértek: első fecskeként mindenki rájuk figyelt.

MSZP: lépéselőny

„Azért jó elsőként elindulni a kampánnyal, mert az adott párt így nem válaszol valamire, hanem ő maga ad új témákat. A sokat bírált plakátok a szocialista párt imázsán esett horpadást próbálták kikalapálni. A fiatalokat pedig például a bulvárlapokban elhelyezett CD-kkel igyekeztek megszólítani” – mondta Kumin Ferenc politológus a FigyelőNetnek. Hozzátette: értékelése szerint a reklámhadjárat nullszaldós, mert bár voltak sikerei, a sajtóban alapvetően nagy visszatetszést keltett. „A párt hangvételén látszik, hogy nem akarnak konfrontációt, ezt meghagyják a miniszterelnöknek. Az MSZP elhatárolja magát ettől, az ellenzék, és kifejezetten Orbán Viktor kritizálása a miniszterelnök személyes ügye lett” – véli Kumin Ferenc.

SZDSZ: meglepő kommunikációs stílus


Új arculattal kampányolnak a pártok 1

Az SZDSZ plakátja

A szabad demokraták honlapjuk átalakításával, illetve a Liberális Hét elnevezésű rendezvénysorozattal indították el kampányukat. „Az arculat már a választásokra való felkészülést mutatja, a hadjárat pedig lényegében a 2004-es EU-kampány folytatása. Az internetes oldalunkat a 2006-os kampánynak megfelelően alakítottuk át, hogy ott az érdeklődők egy jól működő, dinamikus, érdekes lapot találjanak. Annak idején mi voltunk az elsők, akik éltünk ezzel a lehetőséggel, és azóta is a párt erős az interaktívfelületen” – mondta Horn Gábor, az SZDSZ kampányfőnöke a FigyelőNetnek. Hozzátette: a jobboldali sajtó félreértelmezte az új dizájnt, a honlapon a „ti” ikonra kattintva megjelenő szavak (például zsidók, seggfejek, borostások) azok a kifejezések, amelyeket a külvilág gondol az SZDSZ-ről. A politikus szerint azonban a sok vita azt mutatja, hogy a honlap jól működik. A szabad demokraták kampánystábjának vezetője elmondta, jó, ha egy párt a két választás között is megszólítja szavazóit – mint a Nemzeti Konzultáció is tette –, ezért ők egyhetes, 95 városba ellátogató rendezvénysorozatot szerveztek. „A Liberális Hét célja a saját potenciális választók megszólítása. Lesz például egy kérdőív, amely azt kérdezi meg a magukat értékrendben hozzánk közelállónak érzőktől, hogy egyes kérdésekben milyen válaszokat várnának el tőlünk, illetve a saját álláspontjukat is leírhatják. De lesznek beszélgetések érdekes közéleti szereplőkkel, kulturális események, sőt egy vetélkedő Vágó István és Magyar Bálint részvételével” – mondta Horn Gábor. A kampányfőnök lapunknak elárulta: egy állandó, fiatal, hazai kampánystábbal dolgoznak már 2002 óta, mert jobban bíznak az olyan szakértőkben, akik ismerik az országot. A Liberális Hét Horn Gábor közlése szerint 25-30 millió forintjába került a pártnak.

A reklámszakember szerint nagyon drámai hívószavak jellemzik az SZDSZ megújult honlapját. „Ahhoz, hogy egy terméket eladjunk, relevánsnak kell lennie a reklámnak a fogyasztóra és a termékre, ez esetben az SZDSZ-re, mint pártra. Az SZDSZ megoldotta a kommunikációs stílusával, a provokatív hangvétellel, hogy a városi fiatalokhoz szóljon. De tartalmat nem érzek mögötte. Bármelyik párt használhatta volna ezeket a hívószavakat, mert nincs mögötte az, amitől az valóban liberális lenne. Így ez egy öncélú, provokatív reklám lett” – véli Babocsay Ádám reklámpszichológus. Hozzátette: a honlap tónusát tekintve vonzó, izgalmasabb annál, ahogy a pártok eddig a fiatalokhoz szóltak. „Olyan, mint egy üveggyöngy vagy egy kaleidoszkóp” – mondta Babocsay Ádám.

Egyetért ezzel a politológus is. „Az SZDSZ általában erős a kampánymunkában, ez a mostani is profizmusról tanúskodik. A városi fiatalság körében van befogadókészség erre a hangra” – véli Kumin Ferenc. Hozzátette: nyáron nagy volt a béke a koalíciós partnerek között, amely nem tett jót a liberális pártnak, mert láthatatlanná tette. „Jó, ha bizonyos ügyekben konfrontálódik az MSZP-vel. Most a költségvetés lehet ilyen, kellően megalapozott téma” – mondta Kumin Ferenc.

Fidesz: kérdéses változtatások

A Fidesz is arculatváltásra készül a választások előtt. Sajtóértesülések szerint a párt nevet és logót is válthat. A Fidesz szerdán kiadott közleményében megerősítette, hogy változásra nemcsak Magyarország jövőjében, hanem a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség jövőjében is szükség van. Ezért a párt Szövetségi Tanácsa 2005. október 30-ára összehívta a második szövetségi gyűlést, ahol megvitatják, miben kell változtatniuk, és mit kell megőrizniük a jövőben.

„Mindig veszélyeket hordoz, ha egy terméknek megváltozik az arculata. Akkor lényeges, ha a csoport, ez esetben a Fidesz valamifajta megrekedést talál, amiből csak egy arculatváltással lehet kilábalni. Önálló márkaváltásnak, pártnév- és logóváltásnak nincs értelme, főleg a választás előtt pár hónappal. A Fidesz egy nagyon jól felépített márka, nem tudom, mi állhatna egy márkaváltás mögött” – mondta Babocsay Ádám reklámpszichológus. Így vélekedik Kumin Ferenc is. „”A névváltoztatás biztos nem lesz alapvető, a Fidesz egy bejáratott brend, irracionális lenne elhagyni. Azt viszont el tudom képzelni, hogy új fogalomként bevezetik a néppárt szót, amely egyfelől egy minél több választót megszólítani igyekvő tömörülést jelent, másrészt az európai pártcsaládra is utal” – mondta a politológus. Kumin Ferenc hozzátette: arra sincs különösebb oka a pártnak, hogy a narancsot leváltsa.

A Fidesz egyébként a rendszerváltás óta több alkalommal is nevet váltott, és próbált változtatni emblémáján is. A Fidesz először 1995-ben egészítette ki a nevét, és Magyar Polgári Párttá is alakult. A legutóbb elvesztett parlamenti választások után új reménységet adott az európai parlamenti választás, így 2003 tavaszán ismét szükségét érezték a név és ez esetben már a logó átalakításának is. A pártból szövetség lett, a megalakulásuk óta használt narancssárga emblémát pedig a Rubik-kocka váltotta volna fel, de hamar kiderült, hogy a jól bevált narancsos logót nem üthette ki a nyeregből.

MDF: a hivatalos utat követik


Az MDF a kormánypártokkal ellentétben kimarad a mostani plakátháborúból. Hock Zoltán, a párt elnökhelyettese lapunknak hangsúlyozta, hogy ők törvényes keretek között akarnak kampányolni. „A választási kampányt akkor kezdjük el, amikor a köztársasági elnök kiírja a választásokat” – mondta Hock Zoltán. Hozzátette: a mostani ideológiai kampányokkal szemben jogi aggályai vannak. „Az MDF nem érzi úgy, hogy lemaradnának a pártok mögött, mert most még nem kezdik el az MDF választási népszerűsítését. Az emberekből nem érdeklődést, hanem közönyt és passzivitást vált ki a két és fél hónap helyett már nyolc hónapig tartó hadjárat” – véli az MDF elnökhelyettese. Az MDF kampánystratégiájáról még folynak az egyeztetések, de a FigyelőNetnek Hock Zoltán annyit elmondott, hogy hiteles, őszinte és mérsékelten konzervatív lesz. A kampányidőszak kezdetéig pedig a helyi szervezeteken és lakossági fórumokon keresztül tartják a kapcsolatot a civil társadalommal. A kisebbik ellenzéki párt egyébként csak magyar kampányszakértőkkel dolgozik együtt.

„Az MDF nehéz helyzetben van, mert nem tud elkülönülni a pártoktól, főleg a nagy jobboldali vetélytárstól. A nagyobbik ellenzéki párt árnyékában él. Ha az MDF-et mint terméket nézzük, akkor nem találta meg magát, senkinek sem szól igazán, szürke” – véli Babocsay Ádám. A reklámpszichológus szerint az MDF-nek nemcsak külső marketinges eszközökkel, hanem az abban rejlő értékstruktúrával kellene különválasztania magát a másik jobboldali párttól, a megvalósítási stratégiát azonban nehéz megmondani, de mindenképpen olyat, amitől egyértelműen meg tudja magát különböztetni a Fidesztől.

„Gazdasági szempontból az MDF keretei a legszűkösebbek, valószínűleg ezért sem csatlakozik társaihoz a kampányindításban. Karakteres kampányüzeneteket azonban igyekszik megfogalmazni, hogy megszólítsa azt a szűkebb választói réteget, amely képes azonosulni ideológiájukkal” – mondta Kumin Ferenc. Hozzátette: az MDF a konzervativizmust állítja a középpontba, amely – akárcsak a liberalizmus – nem egyértelműen pozitív fogalom a magyar politikában, de a párt túlélési stratégiája szerint ezt minél hangsúlyosabban kell megfogalmaznia.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik