A müncheni Monitor Group tanácsadó cég szerint a piaci verseny és a koncentrálódás miatt fog eltűnni a kontinensen jelenleg üzemelő – 50-nél is több – fapados légitársaság nagy része. A konszolidáció ellenére a Monitor további utasszám-emelkedéssel számol: jövőre a fapadosoknál 27 százalékos növekedést vár. Ezzel szemben a menetrend szerinti járatokat üzemeltető, hagyományos légitársaságoknál, illetve a regionális társaságoknál csak 6 százalékos utasszám-növekedést valószínűsít.
Az európai társaságok nagy része a növekvő utasszám ellenére veszteséges. A fölös kapacitások és a fapados légitársaságok okozta árnyomás, más oldalról a magas kerozinárak felemésztették a cégek tartalékait.
A IATA ágazati szövetség 270 tagtársasága számára a tavalyi évről 4 milliárd dolláros összveszteséget vár – igaz, ebben nem csak az európai légitársaságok mínuszai szerepelnek. Ezzel a IATA-ba tömörült társaságok 2001 óta összesen 35 milliárd dolláros veszteséget termeltek.
A nagy társaságoktól sok Európán belüli útvonalat már átvettek a fapadosok. Általában két hónapon belül elveszíti az utasainak a felét a hagyományos légitársaság, amennyiben az adott vonalon rendszeres összeköttetést épít ki az egyik fapados.