Palócz Éva, a Kopint-Datorg tudományos vezérigazgatója szerint elhamarkodott lenne bármi ítélet, mert nem tudni, hogy Draskovics túl szigorú volt-e vagy éppen túl puha. A költségvetési terv kiigazítására nincs szükség, az ugyanis jó, 3,6 százalékos GDP-arányos hiány megfelelő. De nem tudni, hogy milyen irányba akarnak nagyobb változásokat. Ha puhítani akarnak, az óriási baj lenne. Az áfa ugyanis rejtett bomba lehet, ha az erre félretett tartalék valami másra megy el, akkor kiderülhet, hogy az idei év is nagyon feszített. De ha a miniszterelnök megadja a támogatást a népszerűtlen intézkedésekre, akkor a változás hasznos lehet. Mindez kommunikáció kérdése is, mert kiadáscsökkentést is lehet úgy kommunikálni, hogy az emberek megértsék, a rövidtávú megszorítások a jövőbe való invesztíciót jelentenek. Ha az új pénzügyminiszter nekimegy annak, aminek eddig senki nem mert, és betömné a pénzkifolyó csatornákat, akkor sikeres lehet. De nem a családi pótlékot kellene elvenni, hanem a bürokráciát kellene csökkenteni. Veres az MSZP-ben tekintélyes embernek számít, a kormányfő áldásával végig tudná vinni a reformokat.
Draskovics Tibornak nem sikerült radikális adóreformot letenni az asztalra, mivel megkötötte a szakemberek kezét azzal, hogy a hiány nem nőhet – mondta Török Zoltán. A Raiffeisen Bank Rt. vezető elemzője hozzátette: a kormányfő vélhetően úgy gondolta, hogy Draskovics nem a reformok embere, s egy átfogóbb államháztartási reformhoz az erős párttámogatottsággal
rendelkező Veres alkalmasabb lehet.
Más elemzők is úgy érzik, Draskovics remegő kézzel nyúlt az adóreformhoz. Forián Szabó Gergely szerint kódolható volt az adóreform bizottság kudarca, hiszen radikális elképzeléseket nem lehet megvalósítani változatlan mértékű deficit mellett, s ez vezethetett Draskovics Tibor leváltásához – jelentette ki a CA-IB Alapkezelő Rt. vezető elemzője. Kíváncsi s egyben kissé szkeptikus is vagyok a meghirdetett radikálisabb reformlépéseket illetően, hiszen az euró 2010-es bevezetésének forgatókönyve kijelöli a peremfeltételeket – mondta az elemző.
Karsai Gábor, a GKI Rt. ügyvezető igazgatója elmondta: a korábban már miniszterelnök- jelöltként is szóba került Veres János párton belüli beágyazottsága jóval erősebb a leváltott Draskovicsénál, így érzékenyebb a politikai igények figyelembevételére. A szakértő szerint a választások előtt akár puhább költségvetési politika is kezdődhet, ugyanakkor a leendő miniszter nagyobb politikai támogatottsága lehetőséget teremt a reformokkal együtjáró népszerűtlen intézkedések jobb MSZP-n belüli elfogadtatására.
Hasonló félelmeket fogalmaztak meg a Bloomberg hírügynökség által megszólaltatott szakértők: Papp Zsolt, az ABN AMRO londoni elemzője szerint Veres vezetésével választási költségvetést készít a Pénzügyminisztérium 2006-ra, míg Frank Jansen, a KBC alapkezelője azt mondta: „borúlátó vagyok Magyarországgal kapcsolatban, mert nem csökkentik tovább a deficitet”.
Az eddig sem volt kétséges, hogy Draskovics Tibor nem maradhat a ciklus végéig, a kérdés az volt, hogy mikor váltják le – mondta a FigyelőNetnek Kumin Ferenc politológus. A szakértő elmondta, már Gyurcsány Ferenc miniszterelnökké választásakor felmerült a kérdés, Draskovics meddig maradhat, hiszen ő Medgyessy Péter egyik bizalmasának számított. „Általában minden kormányban a pénzügyi tárca fogyasztja el a legtöbb embert. Egy évvel vagyunk a választások előtt, ezt a váltást most kellett megtenni: a személyi váltás a pénzügyi szigor feloldását hivatott szimbolizálni, akkor is, ha ez valószínűleg nem fogja a költségvetési szigor tényleges feloldását jelenteni” – magyarázza egy másik megközelítésből Draskovics Tibor menesztését a politológus. Kumin Ferenc hozzátette: annak idején Bokros Lajost is körülbelül ebben az időszakban menesztették, az utána a posztot betöltő Medgyessy Péter pedig népszerű pénzügyminiszter tudott lenni.