A Stadler-csoport minden olyan adatot a MÁV rendelkezésére bocsátott, amelyeket a vasúttársaság az elővárosi vonatok beszerzésére kiírt tenderen bekért – mondta Peter Jenelten, a svájci Stadler Bussnang AG kereskedelmi igazgatója. Az igazgatót megkérdeztük, hogy a társaság miként teljesítette a MÁV pénzügyi referenciát illető elvárásait. A tenderen ugyanis az elmúlt három évben évente 20 milliárd forintos árbevételt kellett felmutatni, de a Stadler Bussnang AG honlapján korábban található adatok szerint a cég nem felelt meg ennek a kritériumnak. Jelenleg a honlapon csak az öt céget magában foglaló Stadler Rail adatait lehet megtalálni.
Sem erre, sem arra sem kaptunk világos választ, hogy a pályázatban a tenderen induló Stadler Bussnang adatait, vagy helyettük a cég anyavállalata, a Stadler Rail AG pénzügyi eredményét írták-e be. A Stadler magyarországi partnere, a Transelektro vezérigazgatója a kérdésre azt válaszolta, hogy a MÁV elfogadta a benyújtott táblázatokat, ahogy öt másik cég is megfelelt a pénzügyi előminősítésnek. Jenelten, aki a svájci cég kereskedelmi igazgatói tisztét tölti be, nem emlékezett már arra, hogy a cég eredménye mennyi volt az elmúlt években, valamint arra sem, hogy mely adatok szerepelnek a beadott pályázatban.
|
Kitartó üzletfelek
Mindezek ellenére a Stadler és a MÁV kitartott egymás mellett egészen csütörtök estig. Ekkor ugyanis az addig szigorú hallgatásba burkolózó MÁV sajtóosztálya kiadott egy közleményt, mely szerint A MÁV Rt. visszamenőlegesen újra áttekinti a motorvonattender érintett dokumentumait, egyben kérte a Stadler AG Bussnang felelős vezetőit is, hogy vizsgálják meg a Peter Jeneltennek, a társaság kereskedelmi és marketing igazgatójának médiában megjelent kijelentése kapcsán felmerült körülményeket. A közlemény szerint a vasúttársaság csütörtökön értesült Peter Jenelten egy sajtótájékoztatón elmondott nyilatkozatáról, mely szerint a 30+30 villamos motorvonat beszerzése érdekében kiírt pályázat során a pénzügyi referencia elvárásának teljesítésére a pályázó Stadler Bussnang AG helyett az anyavállalat (Stadler Rail AG) pénzügyi mérlegét nyújtották be.
Győzzön a jobbik
A Bombardier Transportation továbbra is bízik abban, hogy a MÁV motorvonattenderén a jobbik ajánlat nyer; a cég álláspontja szerint ajánlata jobb volt, mint a nyertesnek kihirdetett társaságé – közölte Jens Henke, a Bombardier Transportation GmbH regionális kereskedelmi igazgatója. A tenderen második helyen végzett Bombardier a MÁV döntése után, március 23-án a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.
Henke nem tekinti lezártnak a tender ügyét, és várja a döntőbizottság április 19-i eljárását, melynek várhatóan május másodikán lesz eredménye. A bizottság elvben többféle döntést hozhat: új eljárásra utasíthatja a MÁV-ot, helybenhagyhatja a vasúttársaság döntését, vagy esetleg megsemmisíttetheti az eredményt. Amennyiben ez utóbbi következik be, az nem jelent automatikusan új eljárást, hiszen ebben az esetben a MÁV tárgyalásokat kezdhet a második legjobb ajánlatot tevő Bombardier-val, amelynek pályázata minden tekintetben megfelelt a kiírásnak, csak az értékelés során kapott kevesebb pontot a bírálóktól. Az igazgató közölte: a tenderen tapasztaltak miatt az EU belső piacokért felelős biztosához fordultak.