A nagy cégek sorra látják meg a lehetőséget a felhőn alapuló játékszolgáltatásokban, a Google például tavaly jelentette be a Netflix videojátékos megfelelőjének hívott Stadia-t, míg a Microsoft is őszre ígéri az xCloud nevű saját megoldását. Pletykák szerint később az Amazon is csatlakozhat a sorba. Az ilyen szolgáltatások lényege, hogy a játékosnak nincs szüksége bivalyerős konzolokra, elég egy böngésző, okostévé, netán mobileszköz, a játékokat konkrétan a felhőből lehet futtatni, a cégek szerverein.
A videostreaming napjainkban az összes internetforgalom 58 százalékát teszi ki, ebből a Netflix 15 százalékot hasít ki. A játékstreaming ehhez képest még apró halnak számít a maga 8 százalékával, de a Cisco előrejelzése szerint hamarosan ez számottevően megugrik. Ez együtt jár azzal is, hogy megnő a játékok streameléséhez kapcsolódó energiafogyasztás, ezáltal pedig a klímaváltozásra is hatással lehet az ilyen típusú szolgáltatások térnyerése. A cloud gaminggel kapcsolatosan ugyanis nem csak a játékosok háztartásaiban fellelhető eszközök által felhasznált villamosenergiát kell említeni, hanem a szükséges szerverek és hálózati infrastruktúrák által fogyasztott áramot is.
A játékosok tevékenységéhez szükséges villamosenergia-felhasználás a 2016-os évi 4.1 terawattóráról 2021-re több mint duplájára, 11 terawattórára nőhet az előrejelzések szerint a felhős streaming szolgáltatásoknak és a PC-re streamelt videojátéknak köszönhetően csak Kaliforniában, ami egész Sri Lanka éves fogyasztásának felel meg – írja a Kaliforniai Energiabizottság jelentése.
A 2016-os évi 4.1 terawattóra 1,5 millió tonnányi széndioxid-kibocsátással járt, ez pedig szintén tovább nő majd, és az egyik legégetőbb problémának számít. Ahogy korábban is írtuk, a kutatók arra figyelmeztetnek, hogy az emberiség teljes szén-dioxid-kibocsátása kevesebb mint öt nemzedék múlva elérheti azt a szintet, amely mintegy 56 millió éve a Föld egyik legszélsőségesebb üvegházhatású felmelegedési eseményét jellemezte.
A Greenpeace szakembere, Gary Cook szerint a felhőalapú játékstreaming szignifikánsan több adat- és energiafogyasztást fog eredményezni az adatközpontok és a hálózatok révén, a piac átalakulása pedig állami szinten is hatással lesz az energiafelhasználásra. A cégeknek ezért el kell gondolkodniuk majd olyan alternatív megoldásokon, mint a megújuló energiaforrások, a Google például az adatközpontok növekvő energiaéhségét szél- és napenergia farmokkal kötött szerződésekkel orvosolja.