Van az a húsz évvel ezelőtti, ma már klasszikusnak számító plakát, amin az ifjú Nagy Kriszta, (egykori művésznevén Tereskova, jelenlegi művésznevén Nagy Krisztina Tereskova x-T) fekete fehérneműben, szépen bevilágított hasizomzattal, köldök alá helyezett jobb kézzel látható, mellette felirat:
Kortárs festőművész vagyok.
Ütős kép, annak idején fontos vitákat, beszélgetéseket indított el művészetről, előítéletekről.
A minap elkészült a régi fotó parafrázisa: a mostani Nagy Kriszta ismét fehérneműben, csak ezúttal bodyban áll. A testtartása a régi, a felirat viszont új:
Csipke Rózsika halott.
Na, most ez utóbbi plakát egyetlen, a hetedik kerületi Szövetség utcában kitett példányát festékfújta le a művésznő, méghozzá úgy, hogy kitakarta egyrészt a genitáliákat, másrészt Csipke Rózsikát a személyiségjogilag kevésbé problémás C Rózsikává csonkította.
Hogy miért?
A május végén kezdődő Art Capitalon (a korábbi évek rendezvényeiről egyebek mellett itt és itt számoltunk be) idén az „álom” a téma, melyre Tereskova egy Csipkerózsika átirattal készül. A mese a szokott módon indul, van benne jóslat, átok, ujjnak megszúrása, száz évre álomba merülés, ám az ébredés nem szokványos: Sőt, a csóktalanul, következésképpen pártalanul maradó főhősnő is életét veszti.
Aki ennél többet akar tudni, s nem csak szóban, hanem képekben is, az pár hét múlva hévezzen ki szépen Szentendrére.
Ami pedig a mostani eseményt illeti: annyi történt, hogy az artcapitalos „poént” (hogy ugyanis „Csipke Rózsika halott”) lelőve kikerült a plakát. A festékfújás oka pedig az, mesélte Gulyás Gábor, az Art Capital vezetője, hogy a köztéri reklámokat előzsűriző grémium, az Önszabályozó Reklámtestület Etikai Ad Hoc Bizottsága (tök komolyan így nevezik magukat) a szexuális felhangok és a mesehősre utalás miatt miatt kihívónak, a gyerekek fejlődésére veszélyesnek, öncélúan botránykeltőnek ítélte a művet.
Nagy Kriszta ugyan furcsállja, hogy míg mindenféle celebek melltartóban mutogathatják magukat, addig egy képzőművészt cenzúráz a hatóság, „nekem nem lehet egy bodym, és a kezemet nem tehetem a… hova is?”. De a közerkölcsökért őszintén aggódó állampolgárként arra jutott, hogy ha már kikerül(t) a plakát, orvosolni kell a bajt.
Az akció közben Nagy Krisztától tudtuk meg, hogy ez a Csipke Rózsika az eredeti mesehőstől eltérően két szóban írja a nevét, ráadásul fiatalkorú, ezért, idézzük a művészt:
Az ipkét is lefújom.
(A közerkölcs fokozott védelmeként értékeljük, hogy nem csupán az ipke, hanem egyenesen sipke esett áldozatul a kitakarásnak.)
A Csipke Rózsika tragédiáján szomorkodókat azzal vigasztalta a művésznő, hogy „hiszek a feltámadásban”. Amit mi úgy értékelünk, hogy az Art Capitálon happy endje lesz az újragondolt mesének.