Szórakozás

Ezek voltak a legnagyobb hajókatasztrófák a történelemben

Nem csak emberek százai vesztek oda, de a természet is megsínylette a baleseteket.

A hajókatasztrófa szóról a többség az RMS Titanic balesetére asszociál. A New Yorkba tartó luxushajó 1912. április 14-én ütközött egy jéghegynek, majd alig több mint két órával később kettészakadt, és elsüllyedt. A balesetben mintegy 1500 ember vesztette életét. Az eset mára a hajószerencsétlenségek szimbólumává vált, és így megannyi alkotás ihletforrásává, noha a történelem során még ennél is súlyosabb balesetek is történtek.

A legsúlyosabb katasztrófa

Minden idők legsúlyosabb békeidőben bekövetkezett hajóbalesete az MV Doña Pazé. A fülöp-szigeteki személyszállító komp 1987. december 20-án ütközött az MT Vector olajszállítóval, miközben Leytétől Manilába utazott.

A komp túltömött volt, a becslések szerint legalább 2000 személy nem is szerepelt az utas-nyilvántartásban, ráadásul a hajó rádiója sem működött, a mentőmellényeket pedig elzárták. Igaz, a Vector is engedély és megfelelő legénység nélkül utazott. A két hajó ütközése után hatalmas tűz ütött ki, a katasztrófában nagyjából 4400 személy halt meg, és csupán 24 embernek sikerült megmenekülnie

Felborult a tömött hajó

A 2002. szeptember 26-án Gambia partjainál elsüllyedt MV Le Joola a Doña Pazhoz hasonlóan túlterhelt volt. A szenegáli komp nagyjából 540 személy befogadására volt alkalmas, a végzetes napon mégis több mint 1900, többségükben potyautasok tartózkodtak a hajón.

A Le Joola Dakar felé hajózva heves viharba keveredett. A komp ekkor távolabb járt a partoktól, mint amit az engedélye lehetővé tett volna. A túlterheltség miatt a hajó instabillá vált, így a viharban előbb billegni kezdett, majd fel is dőlt, a mentés pedig csak hét órával a szerencsétlenség után kezdődött meg. A balesetben több mint 1860 személy vesztette életét, ezzel ez volt a második legsúlyosabb békeidőben bekövetkezett hajóbaleset.

A Kelet Titanicja

A kínai Tek Szing ugyan a Titanicnál szűk egy évszázaddal korábban, 1822. február 6-án süllyedt el, mégis utóbb a Kelet Titanicjaként kezdtek el hivatkozni rá.

A jármű a mai Hsziamenből Dzsakarta felé hajózott fedélzetén mintegy 200 fős legénységgel, 1600 utassal és nagy értékű porcelánrakománnyal. Nagyjából egy hónapnyi utazás után a Tek Szing kapitánya úgy döntött, érdemes levágni az utat a Bangka-Belitung-szigeteknél fekvő Gaspar-szoroson át. A szűk és sekély szoroson áthaladva azonban a hajó zátonyra futott, majd 30 méter mélyre süllyedt.

A katasztrófát nagyjából 200 személy élte túl, akiket másnap sikerült kimenteni.

Lakott területnél robbant a hajó

Az Angliában épített, de francia tulajdonú SS Mont-Blanc 1917. december 6-án reggel ért be a kanadai Halifax kikötőjébe. A hajó nagy mennyiségű robbanószert, 2300 tonna pikrinsavat, 200 tonna TNT-t és 10 tonna cellulóz-nitrátot szállított.

Ahogy a jármű próbált beljebb haladni a kikötőben, összeütközött a norvég SS Imo gőzhajóval, a balesettől pedig tűz alakult ki, amely a Mont-Blancra rakományára is átterjedt. Nem sokkal később hatalmas detonáció történt, amely nemcsak a hajókat semmisítette meg, de a kikötő környékén is óriási pusztítást vitt végbe. A robbanásban nagyjából 2000 ember halt meg, és további 9000 sebesült meg.

Szponzorált tartalom

Szívesen megnéznéd a Titanic történetét színpadon is? A többszörös Tony-díjas Titanic c. musical hazai ősbemutatójának ad helyet a Szegedi Szabadtéri augusztus 9-én, és ezt követően még 5 estén át, 10-én, 11-én, 16-án, 17-én és 18-án láthatja a közönség. A Broadway-musicalben többek között Veréb Tomi, Vágó Zsuzsi, Détár Enikő és Szabó P. Szilveszter is szerepel majd. A cikk a Szegedi Szabadtéri Játékok támogatásával készült.

Kiemelt kép: lindsaybridge / Wikipedia 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik