Az Országos Rendőr-főkapitányság egy éve rendelte el a civilnek látszó autók bevetését forgalomellenőrzési feladatokba. Azóta a rendőrök hatósági jelzések nélküli gépkocsikkal a forgalomban elvegyülve ellenőrzik, hogy a többi autós betartja-e a sebességhatárokat.
A kocsikat olyan traffipaxokkal szerelték fel, amelyek menet közben is képesek mérni, hogy mennyivel mennek a rendőrautó mellett elhaladó járművek.
Egy mozgó autóból pontos méréseket végezni azonban nem olyan egyszerű műszaki művelet, mint az utak melletti fix helyekről. A magyar piacon forgalomban lévő traffipaxok többsége nem is alkalmazható ilyen feladatokra. A kamerának ugyanis nem egyetlen szimpla mérést kell elvégezni, hanem először GPS segítségével meg kell határoznia a saját haladási sebességét, és ehhez az adathoz viszonyítva kell kiszámolnia a bemért jármű sebességét. A pontos paraméterek miatt az eszköznek külön is rögzítenie kell, hogy ki mennyivel ment abban a pillanatban, amikor a gyorshajtási bírság alapját képező felvétel elkészült.
Ezek a plusz adatok buktattak le egy Pest megyei rendőrjárőrt, aki egy álcázott Audi A3-as személykocsival készített felvételeket a főváros környéki utakon.
A traffipaxos autóval egy 30-as sebességkorlátozás tábla mellett 90 kilométer per órás tempóval mértek be egy sofőrt, aki történetesen szintén Audit vezetett. Az autóst a helyszínen meg is állították. A férfi négy büntető pontot és 60 ezer forintos bírságot kapott, amit be is fizetett.
Ezután bement a rendőrségre, és kikérte az eljárás teljes dokumentációját, többek között a rendőrautóban elhelyezett FámaLézer III. típusú sebességmérő-eszköz teljes videofelvételét is.
A videóból aztán kiderült, hogy a mérés során a megkülönböztető jelzést nem használó rendőrségi gépkocsi a sebességkorlátozás ellenére jóval gyorsabban száguldott, mint maga a megbüntetett autós. A felvétel tanúsága szerint az rendőr Audi egy ponton a 97 kilométer per órát is elérte. (A mellékelt fényképfelvételen a „V=” rubrikában éppen 96-os tempó látható, ez a rendőrautó, illetve a kamera saját sebessége.)
Ehhez az ügyhöz nagyon hasonlít a napokban közzétett jogosítvány nélküli ámokfutó esete. A police.hu híre szerint április 14-én Veszprém közelében a 8-as számú főúton mértek be 226 km/órával egy autóst egy olyan szakaszon, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/óra.
Az autós itt több mint kétszer olyan gyorsan haladt, mint lehetett volna, és később kiderült az is, hogy nem volt jogosítványa, mert azt már egy korábbi kihágás miatt 2020-ig bevonták. A sebességhatár ilyen mértékű túllépése már 300 ezer forintos büntetést vonhat maga után.
A police.hu azt írta, hogy a rendőrök „megkülönböztető jelzéssel felszerelt civil szolgálati gépkocsival” vágtak bele az üldözésbe, arról azonban nincs adat, hogy a megkülönböztető jelzést mikor kapcsolták be. Ha nem volt bekapcsolva, akkor ők is súlyos szabálysértést követtek el, ha viszont működött a villogó, akkor valószínűsíthető, hogy az autós megpróbált elmenekülni, ezért taposott bele.
Kiemelt kép: Sóki Tamás / MTI