Tech

Új szabályozás jön a munkahelyi netezésben

A kamerafelvételek őrzési idejét módosítja, a munkahelyi számítógépek magáncélú használatának főszabály szerinti tilalmát elrendeli, és sok másról is rendelkezik az új GDPR salátatörvény. Az európai uniós adatvédelmi rendelettel való összhang megteremtése érdekében a Parlament nyolcvannál is több jogszabályt módosított a Munka Törvénykönyvében, mely változások többsége április 26-án hatályba lép.

Az új szabályozás szerint a cégek alkalmazottai alapesetben csak munkára használhatják azokat a számítástechnikai eszközöket és rendszereket, amelyeket a munkaadóik rendelkezésükre bocsátanak a feladatok elvégzéséhez, hacsak erről külön nem állapodnak meg másként. Egy esetleges ellenőrzés során azonban a munkáltató csak a munkaviszonnyal kapcsolatos adatokat nézheti meg, akár a saját, akár a céges gépét használja a munkavállaló. Így a magánélet védelme biztosított marad.

Korábban jogi szakértővel beszélgettünk arról, mit jelent majd ez a gyakorlatban, és milyen változásokat hoz a korábbi helyzethez képest:

Az új törvény is azt mondja majd: munkaidőben nem facebookozni kell
Pár héten belül ezek a változások jöhetnek a munkahelyi netezésben.

Szigorúbb előírásokkal kell számolniuk a munkáltatóknak a Munka törvénykönyvének új rendelkezései értelmében. A munkavállalók személyiségi jogait eddig is csak akkor korlátozhatták, ha arról előzetesen tájékoztatták őket, mostantól azonban az értesítést írásba is kell foglalniuk. A tájékoztatásban továbbá mindig meg kell indokolniuk a korlátozás szükségességét és arányosságát.

„Rendkívül fontossá válik a GDPR megfelelőségi programok kiterjesztése a cégeknél a munkavállalókra, munkaszerződésekre, munkavállalókkal kapcsolatos szabályzatokra, adminisztrációra stb.” – figyelmeztet Dr. Bitai Zsófia adatvédelmi szakjogász, a Collegium Bitai&Partners Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje.

Ez a szabály alkalmazandó akkor is, ha a munkáltató a munkavállaló ellenőrzéséhez technikai eszközt, például elektronikus megfigyelő, beléptető vagy nyomkövető rendszert alkalmaz. Erről is előzetesen és írásban kell tájékoztatni a munkavállalót.

Kérhet-e ujjlenyomatot a munkáltató?
A Munka Törvénykönyvének tervezett módosítása meghatározná a kivételes eseteket.

A törvénymódosítás következtében a munkavállalótól csak okirat bemutatása követelhető, azok tárolására, másolat készítésére nem lehet szükség. Elegendő azok bemutatása és a szükséges adatok feljegyzése a munkáltató által. „Problémák adódhatnak ebből, például ha egy esetleges munkaügyi ellenőrzés alkalmával nincs a munkavállalónál valamely irata, mivel akkor a munkáltatót büntetik meg. Azoknál a munkáltatóknál, ahol eddig lemásolták a személyes iratokat, a rendszerek megváltoztatása vagy maszkolás javasolt” – mondja Dr. Bitai Zsófia.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik