A Mazda RX sorozata elsősorban különleges Wankel-motorjáról és ebből adódóan remek teljesítményéről vált híressé. Ezt a hagyományt folytatja a legújabb modell, az RX8 is, amely formabontó designjával ráadásul már önmagában is műremek.
Sportos design
A karosszéria meglehetősen egyedi: egyszerre sportkupé és négyajtós limuzin, ám meglepetésünkre az ajtók a hagyományossal ellentétes irányban nyílnak. Ráadásul kívül nincs is kilincs a hátsó ajtókon, mivel ezek csak belülről, az első ajtó nyitása után nyithatóak.
Az RX8-on azonban nem ez az egyetlen érdekes megoldás. A leginkább Batman-autóra emlékeztető külső ugyanis valóban különleges. Az alacsony sportülésekből szemlélve a hatalmas sárvédőket és az impozáns motorháztetőt rögtön a versenysport és a száguldás jut eszünkbe. Ezt az érzést tovább fokozza a műszerfal, ahogy puskacsőként mered ránk a fordulatszámmérő, és benne az icipici digitális kilométeróra.
De az agresszív megjelenésű, pimaszul hivalkodó kézifék, a valószínűtlenül kicsi váltókar és magas kardánalagút mind-mind azt sugallja, hogy ez egy vérbeli sportgép. És emellett egészen meglepő módon még hátul is barátságos méretű a hely.
|
Az RX8-at a hagyományokhoz hűen Wankel-motor hajtja, ami a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mostanra leküzdötte korábbi betegségeit. A mérnököknek sikerült orvosolniuk a tömítetlenségi gondokat, így a Renesise fantázianevű motor már az Euro 4-es normát is teljesíti. A kéttárcsás, 1,3 literes egység ráadásul 231 lóerő előállítására képes, de az Otto-motoroktól merőben eltérő módon.
A Wankel ugyanis viszonylag egyenletesen húz, nincs lórúgásszerű hirtelen lökés. Így célszerű minden fokozatot alaposan kihúzatni, ami a kezdeti morgós hang után 9000-es fordulat tájékán őrült visítással párosul. A hatás egészen frenetikus, de az ember kissé fájó szívvel forgatja eddig a motort. Pedig érdemes, mivel igazán 7000-től indul meg, és 8500-nál egy sípoló hang figyelmeztet, hogy ideje magasabb fokozatba kapcsolni, ami igazi öröm, mivel a kis joystick kar nagyon pontosan és határozottan jár.
Nagyon megy
|
A remekül hangolt futómű miatt húzós kanyarokban is a végletekig semleges, de aki látványosan szeretne autózni, annak is tökéletes. Az elektronikát úgy programozták, hogy a hátsókerékhajtás nyújtotta élvezetből bőven kijusson. Bekapcsolt ESP-vel is finoman csúsztatható a gép. A menetstabilizáló rendszer kikapcsolása csak jó minőségű úton javasolt, rossz úton ugyanis hirtelen gázadásra a részben önzáró differenciálmű ellenére is komoly meglepetéseket okozhat.
Értékelés
|
A tesztautó közel 9 milliós árában már szinte minden benne van, a BOSE hifitől kezdve a bőrüléseken át a digit-klímáig. De aki megelégszik a gyengébb, 192 lóerős motorral, az már 7,3 millóért beülhet egy hátsókerekes, vérbeli sportmodellbe.