Belföld

Nincs gáz 58 házban, így várják a novemberi fagyokat

Három hónapig semmi nem működött, aminek köze volt a gázhoz

– panaszolta olvasónk, aki arról számolt be, hogy több mint 50 lakásban nem volt gázszolgáltatás augusztus 6-tól a fővárosi Visegrádi u. 3. szám alatti társasházban.  Hideg nem volt, így a fűtés kiesését annyira nem szenvedték meg, de a meleg víz hiányzott, és a gáztűzhelyeket sem tudták használni. A kapott tájékoztatások alapján a lakók úgy érzékelték, hogy a Nemzeti Közművek (NKM) hibájából kellett ilyen sokáig nélkülözniük a gázszolgáltatást. Utánajártunk így van-e, mennyire általános a három hónapos leállás, és hányan vannak most is fűtés, meleg víz, és főzési lehetőség nélkül.

Döcögősen ment a gázrendszer felújítása

Olvasónk így foglalta össze kálváriájukat:

  • Augusztus 6-án sikertelen nyomáspróba után kizárták a házat a szolgáltatásból. Attól kezdve nem volt gáz.
  • A közös képviseletet ellátó Vemtek Ingatlanszolgáltató Kft. augusztus 8-án befizette a visszakapcsolás díját, és többször sürgették az NKM-et, hogy kapjanak időpontot a visszakapcsolásra.
  • Augusztus 28-án újabb nyomáspróba volt, de megint nem volt elég tömör a rendszer, így nem állították vissza a szolgáltatást. Ezután jelezte a társasházkezelő, hogy szerelőkkel közösen próbálják feltárni a problémát.
  • Szeptember 19-re kiderült, hogy minden mérőórát le kell szerelni, október 2-án mindenki otthon maradt, így ez meg is történt. Másnap az újabb nyomáspróbán ismét nem volt tömör a rendszer. Október 4-én a Vemtek jelezte a Társasházi Gázszerelő Kft.-nek, hogy nyomás alatt végig kell nézni a lakásokban a menetes kötést.
  • Október 6-án ismét otthon kellett lenni, hogy a gázművek szerelői minden lakást és üzlethelyiséget egyenként ellenőrizzenek. Ekkor derült ki, hogy az egyik üzlethelyiségben szivárgott a gáz, amelynek szerelését a társasházkezelő szerint a plomba miatt csak az NKM emberei végezhették. Ezen kívül néhány lakásban is kellett szerelni a ház által megbízott szakiknak.
  • Október 24-én (mindenki legyen otthon) ismét sikertelen volt a próba, így nem állították vissza a gázszolgáltatást. A lakók úgy tudták, hogy feltehetőleg az NKM szerelője nem végzett elég jó munkát.

A társasház amúgy minden fenti mozzanatról értesítette a lakókat, írásban. Megkérdeztük a társasházkezelőt és az NKM-et, ki a hibás a hosszú leállásért.

Képünk illusztráció
Fotó: Marjai János / MTI

A társaskezelő miatt lehetett a hosszú leállás?

A Vemtek november 4-én mindössze ennyit válaszolt:

Örömmel tájékoztatjuk, hogy 2018 október 31-én 17:30-ra minden lakásban helyreállt a gázszolgáltatás a társasházban.

Az NKM válasza november 6-án futott be, azt írták, hogy augusztus 6-án élet-és vagyonvédelmi okokból szüntették meg a házban a gázszolgáltatást, mivel a társasház tulajdonában és üzemeltetésében lévő csatlakozóvezeték nem volt alkalmas a gázszolgáltatás igénybevételére. Magyarul gázszivárgást észleltek.

Hozzátették, ilyenkor a közös képviselet kezében van a jogosultság, hogy intézkedjen a vezeték javíttatásáról vagy cseréjéről, azonban az elmúlt hónapokban a tulajdonos képviselőjétől nem érkezett be az NKM-hez tervfelülvizsgálati, vagy műszaki biztonsági ellenőrzési igénybejelentés az ingatlanra vonatkozóan.

Egy tavalyi, gázóracserés ügyben is hasonló választ kaptunk az NKM-től:

Az órákat leszerelték, két és fél hét gáz nélkül a lakásban
Se fűtés, se fürdés, se főzés: a nemzeti gázcég szerint óracsere miatt ilyen nem fordulhat elő.

Az NKM leszögezte: a szolgáltatást csak akkor tudják visszaállítani, ha sikeres a műszaki-biztonsági ellenőrzés és üzemeltetésre alkalmas állapotú a csatlakozóvezeték. Az üzemeltetésükben álló földgázelosztó hálózatot rendszeresen ellenőrzik és karbantartják, a hálózat rekonstrukciójára, a folyamatos és magas szintű üzembiztonság fenntartására a társaság évente több milliárd forintot fordít.

Felvilágosítottak továbbá, hogy az ingatlantulajdonosok saját rendszerében keletkezett hibákért az ingatlantulajdonosok a felelősek.

Hogy értsük, miről van szó, egy ábrát is mellékeltek:

Az elosztóhálózathoz kapcsolódó csatlakozóvezeték és a felhasználói berendezés tehát az ingatlantulajdonosé, ezek üzemeltetése a felhasználó kötelezettsége. A fogyasztók legalább 10 évente kötelesek műszaki-biztonsági felülvizsgálatot elvégezni az ingatlanhoz tartozó, azaz a lakók tulajdonában álló csatlakozóvezetékeken, illetve felhasználói berendezéseken (például konvektor, kazán stb.).

Szembesítettük a Vemteket az NKM állításával, hogy a társasház nem küldte be a tervfelülvizsgálati dokumentumot és a műszaki ellenőrzésre az igénybejelentést, és kérdeztük, ezek szerint az ő hibájuk volt-e a hosszú gázszünet. A társasházkezelő ismét kurta választ küldött: az eddigi információk sem feleltek meg a valóságnak, ezért nem kíván nyilatkozni.

58 házban most sincs gáz

Tudakoltuk az NKM-nél, mennyire általános, hogy egy-egy leállás három hónapig is eltart. A válaszban azt írta, hogy  amennyiben telekhatáron belüli az NKM Földgázhálózati Kft. üzemeltetésében lévő elosztóvezeték-karbantartás vagy -rekonstrukció, és az ingatlantulajdonosok tulajdonában és üzemeltetésében lévő csatlakozóvezeték megfelelő állapotú és biztonságos üzemeltetésre alkalmas, vagyis élet-és vagyonvédelmi szempontból megfelelő,  a gázszünet nagyjából 6-8 órán keresztül tarthat.

2018-ban kizárólag a felhasználók által kezdeményezett csatlakozóvezeték-karbantartás, -javítás, -felújítás miatt szünetelt a gázszolgáltatás, összesen 863 épületben. A konkrét munkavégzés egy 20-30 lakásos épületnél általában egy-két hetet vesz igénybe, ugyanakkor a kivitelezés pályáztatása és a megállapodás a nyertes kivitelezővel ennél több időt is igénybe vehet szerintük. Az előre tervezett karbantartásoknál átlagosan 2 hónapnál rövidebb ideig tart a gázszünet, közölte a közműszolgáltató.

Az előrejelzések szerint jön a hideg, jövő héten már a fővárosba is megérkeznek a mínuszok. November 15-én, amikor az NKM a választ küldte
58 épületben volt folyamatban csatlakozóvezeték-javítás, -felújítás, amely miatt ideiglenesen szünetelt a gázszolgáltatás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik