Belföld

Már négy éve átadták, de még mindig drágulhat a 4-es metró

Még mindig nincs vége a kivitelezőkkel folytatott pereskedésnek: az alagútfúró Bamco durván 50 millió eurónyi követelése még a levegőben lóg.

Pert nyert nemrég a 4-es metró legnagyobb kivitelezője, az alagútfúró Bamco Kkt. a BKV Zrt.-vel szemben. A 24.hu értesülése szerint ezúttal egy 2,2 millió eurós (durván 700 millió forint) ügyben, amelyről annyit tudni, hogy a megrendelő által visszatartott pénzről volt szó. Egyebekben a felek arra hivatkozva hárították el a kérdéseinket, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Állandó Választottbíróságon folyó ügyek tartalmáról nem adhatnak tájékoztatást. A vitatott összeghez képest mindenesetre elég nagy a járulékos költség, becslések szerint a megítélt összegből körülbelül 150 millió forintot tesz ki a választott bírósági eljárás, az ügyvédi költs, a szakértői díj és a kamat.

Az eredetileg az osztrák gyökerű Strabag és a francia Vinci közös formációja lassan öt éve pereskedik a fővárosi közlekedési céggel, és a

vitájuk tétje összességében úgy 100 millió euró, azaz több mint 30 milliárd forint.

Ebből eddig 50 millió eurónak futott neki a Bamco, és úgy tudjuk, hogy a lezárult ügyekben nagyjából 70 százalékos arányban nyert. A Bamconak adott igazat például a Kúria 2016-ban a 10,37 millió eurós bankgarancia-lehívás miatt indított perben. Összesen azonban mintegy négymilliárd forintot kellett a fővárosnak kifizetnie, figyelembe véve a mintegy 800 millió forint többletköltséget, aminek nagyobb részét a 8 százalékkal ketyegő eurókamat és az ügyvédi költségek okoztak.

A tetemes járulékos költségek ellenére a BKV szerint a peren kívüli egyezség nem járható út. Bolla Tibor akkori elnök-vezérigazgató közleményben is rögzítette, hogy nem tágít a perektől: a megbízó a vitás kérdések jogi úton történő további rendezéséről nem mond le, mert az igényérvényesítés jogszabályi kötelezettsége. Magyarul per nélkül nem mond le közpénzről, még akkor sem, ha pervesztés esetén 20-25 százalékkal többet kell fizetni.

A 4-es metró összköltségvetését egyébként 2012 végén 452,5 milliárd forintban állapították meg, és ebből a keretösszegből 67,5 milliárd forintot különítettek el a vállalkozókkal folytatott vitákra. Ebből – a tartalékkeret levonásával – 385 milliárd forint projektköltség adódik.

Utasok várják az érkező szerelvényt a 4-es metró Fővám téri állomásán
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Ebből 2016 tavaszáig összesen mintegy 21 milliárd forintot használtak fel részben perek, részben a kormány jóváhagyásával kötött megállapodások eredményeként. Azzal kalkuláltak, hogy a vitarendezésre elkülönített keret valószínűleg még csökkenni is fog az eljárások lezárását követően – derült ki az említett közleményből.

Megkérdeztük a BKV-t, hogyan állnak azóta a peres ügyek, mennyi pénzt fizettek ki eddig a kivitelezésben közreműködő vállalkozásoknak? Elegendő lesz-e a 67,5 milliárdos keret a vitarendezésre, nem kell-e újabb állami pénzekkel megtoldani?

Ami a kifizetések aktuális állását illeti, a BKV konkrét számot nem közölt, hanem a honlapján elérhető szerződésmódosításokat tartalmazó adathalmazhoz irányította lapunkat. Ezek között azonban a korábban hozzáférhető finanszírozási szerződések már nem voltak megtalálhatók, pedig ezek tartalmazták a vállalkozóknak eddig kifizetett teljes összeget, illetve a tartalékkeretet. A válaszból azonban úgy tűnik, a BKV, illetve a kormány nem aggódik a perek miatt. Erre utal, hogy a négyes metró állami finanszírozását már kétszer megkurtították, legutóbb júniusban határozott erről a kormány:

  • 2012. október: a Kelenföldi pályaudvar-Keleti pályaudvar és kapcsolódó felszíni beruházásai projekt befejezéséhez szükséges állami finanszírozást eredetileg 77 milliárd forintban határozták meg.
  • 2016. augusztus: a szükséges állami finanszírozást 56 milliárd forintra csökkentették, melynek indokául „jelentős részben a szerződésmódosítások során elért megtakarítások szolgáltak”.
  • 2018. június: a projekt állami finanszírozási keretét 38 milliárd forintra csökkentették a projekt lezárásáig várható szerződéses kifizetések alapján.

A BKV azt nem részletezte, hogy a tartalékkeret csökkentéséből az eredeti 77 milliárd forinthoz képest mennyi a tényleges megtakarítás, és mennyit tesz ki a vállalkozói követelések kifizetése, de rögzítette, hogy 380 milliárd forint a projekt összköltségvetése. A metróprojekt korábbi finanszírozási szerződései alapján informátorunk azt vezette le, hogy a még hátralevő perekre 13,4 milliárd forintot tartalékolt a fővárosi cég, ami nem biztos, hogy elegendő lesz.

A Bamco eddig 50 millió eurónyi követelésnek ugrott neki, csak a szerződésekben szereplő, annak alapján a vállalkozónak járó összegekről hoztak határozatot. És az alagútfúró statisztikája szerint az általuk indított perekben 70 százalékban nyertek. Ha nem is a java, de a vitatott összegek fele (50 millió euró, azaz hozzávetőleg 16 milliárd forint) még hátravan, ezután kezdődhetnek ugyanis azok a perek, amelyekben a megrendelő késedelméből a vállalkozónak okozott többletköltségeket próbálja majd bevasalni a Bamco. Ha mindent megnyer az alagútfúró, akkor több milliárd forint nem fog beleférni a keretbe.

Kiemelt kép: MTI/Balaton József

Ajánlott videó

Olvasói sztorik