Belföld

Olcsóbb az autópálya, ha koncessziós

A költségvetés nehéz helyzete ellenére a kormány mindenképp tartani akarja ambiciózus sztrádaépítési programját. Az ellentmondás feloldására úgy tűnik a koncessziót választotta a megoldásként a Gyurcsány-kormány - írja a Magyar Hírlap.

A most és ezután épülő autópálya-szakaszokat már így építik – jelentette be a tegnapi kormányülés után Draskovics Tibor pénzügyminiszter.  A sztrádák így átadásukkor nem vinnék a pénzt, hanem hoznák, hiszen koncessziós díjat fizetnek értük. Sok szakember viszont úgy véli, ez a megoldás önbecsapás, hiszen a költségeket természetesen – évtizedekre elosztva – meg kell fizetni, ráadásul kamatostól. 

A Magyar Hírlap értesülései szerint még az is fölmerült, hogy a már meglevő pályákat is koncesszióba adnák. Ebben az esetben azonban az így befolyó koncessziós díj – az uniós szabályok szerint – hitelfelvételnek minősülne, vagyis növelné az államháztartás hiányát. 

Ilyen koncessziós jellegű beruházásra példa az M5-ös kivásárlását és továbbépítését, valamint hasonló az M6-os Érd–Dunaújváros szakaszának létrehozására kitalált, PPP-nek, vagyis a magán és közszféra együttműködésének titulált megoldás is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik