Belföld

Az Év Autója – Toyota Prius

2000 után újra egy Toyota nyerte el az Év Autója címet. A hibrid hajtású, környezetkímélő modell igazi kuriózum. A 77 lóerős benzines erőforrást egy 68 lóerős villanymotor is segíti. Tekintse meg képgalériánkat >>

A Toyota Prius II-t szavazta meg a 2005-ös év autójának az európai Év Autója zsűri 58 tagja. A szavazás két fordulóját követően hét befutó közül választották ki ezt az autót, amely egyértelmű győztes lett a maga 406 pontjával. A döntőbe a BMW 1-es, a Citroen C4, a Ford Focus II, a Renault Modus, a Peugeot 407, az Opel Astra és a Prius jutott be. A Toyota 2000-ben már diadalmaskodott a Yaris-szal, még értékesebbé téve a japánok sikerét, tekintve, hogy az európai zsűri általában francia és olasz autókat favorizál.

Második generáció





Az elmúlt évek díjazottjai:

1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Mégane Scénic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Mégane
2004 Fiat Panda

A Toyota tervezői – okulva az elődmodell szűkös belterét ért kritikákból – a második generációs Priust lényegesen nagyobbra tervezték, és így egyúttal rögtön egy kategóriával feljebb is pozícionálták. Ráadásul az előd lépcsőshátú kialakításával ellentétben a fejlesztők ezúttal az ötajtós felépítményre szavaztak, ami sokkal nagyobb helykínálatot, és ezáltal jobb használhatóságot eredményez. Az áramvonalas formának és a karosszéria aljára szerelt terelőlemezeknek köszönhetően az autó alaktényezőjét 0,26-os értékre szorították le, ami kifejezetten jónak számít. Az alacsony cw-érték és az autó relatíve kis tömege mind-mind a fogyasztás csökkentése érdekében tett erőfeszítések sikerét jelzi. Az igazi kuriózum mégis a hibrid hajtás.

Hibrid technika


Az Év Autója – Toyota Prius 9

A Prius lelke ugyanis a Toyota Hibrid Szinergia Hajtás, amely a két motorból, a generátorból, az akkumulátorból, a bolygóműves erőelosztó egységből, az egyenáram-váltóáram átalakítóból és a fékezéskor áramot visszatápláló rendszerből épül fel. A rendszer csupa hi-tech egységet vonultat fel, amelyek közül egyedül az 1,5 literes, változó szelepvezérlésű benzinmotort használják más autókban. A 77 lóerős benzines erőforrást egy 68 lóerős villanymotor is segíti. Így a Priust összesen 113 lóerő gyorsíthatja, ami 478 newtonméteres nyomatékkal párosul. Az elektronikus vezérlés teljesen automatikusan szabályozza, mikor melyik motor működjön. A konstrukció célja a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátás.

Elinduláskor, amikor a benzinüzemű erőforrás a legszennyezőbb formáját hozná, tisztán elektromosan üzemel az autó. Az elektromos meghajtás akkor is bekapcsol, amikor nagy terheléssel működik a hagyományos blokk, hogy kiváltsa a további üzemanyag-égetést. Az elektromos rendszert életben tartó akkumulátor is fejlettebb NiMh-technológiájú és viszonylag könnyű: mindössze 39 kilogrammot nyom. Töltéséről részben a benzinmotor, részben a fékezéskor áramot visszatápláló szisztéma gondoskodik, ami nagyban növeli az autó hatásfokát.

Jól használható


Az Év Autója – Toyota Prius 10

A hibrid rendszer a gyakorlatban nagyon könnyen kezelhető, a vezető csak egy kijelzőről értesül, hogy a hajtás éppen milyen fázisban üzemel. A menetirányt a műszerfalon elhelyezett joystick-szerű váltókarral lehet kiválasztani, az automataváltókhoz hasonlóan (P-R-N-D). A rendszer teljesen elektronikus, és csak irányítja az erőátviteli rendszert. A fék is hasonlóan működik, hiszen a pedál lenyomásakor egy elektronikus rendszer aktiválódik, ami a visszatáplálást szabályozza. A felhasznált rengeteg kütyü ellenére is könnyen használható az autó, menetteljesítményének mérőszámai pedig kimondottan jók, hiszen 10,9 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig 170 km/óra.

Környezetbarát


Az Év Autója – Toyota Prius 11

És mindezek mellé még egy mérőszám: a 4,3 literes szabvány szerinti átlag- fogyasztás önmagában is impozáns, ráadásul jóval kisebb károsanyag-kibocsátást is jelent, mint a hasonló paraméterekkel rendelkező hagyományos autók esetében megszokott értékek.

A Toyota számításai szerint évi 20 000 kilométeres futásteljesítménnyel és a szabványos átlagfogyasztással kalkulálva a Prius évente egy tonnával kevesebb széndioxidot juttat a levegőbe, mint a hasonló fogyasztású kisdízelek.

A Prius nem csak műszakilag fejlődött sokat, hanem hagyományos használhatóságban is, így mindenképpen megérdemli az Év Autója kitüntető címet, melyet elsősorban a szériában megvalósított és remekül használható hibrid rendszerért ítéltek neki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik