Belföld

Szabálymódosítással csökkenhetne a kötelezők díja

Csökkenhetne a kötelező biztosítás tarifája, ha az ügyfelek kártörténetét központilag tartanák nyilván, és ha a biztosítóváltás nem kötődne az év végéhez – állítja a piac egyik kisebb szereplője.

Zsoldos Miklós, az Union Biztosító Rt. elnök-vezérigazgatója a cég hétfői, budapesti sajtóbeszélgetésén mondta el, hogy legalább két elemét módosítani kellene a kötelező gépjármű-biztosítási piacot szabályozó kormányrendeletnek.

Véleménye szerint lényegesen csökkennének a társaságok adminisztrációs költségei, ha az ügyfelek kártörténetét – bónus-malus besorolását – központilag tartanák nyilván, illetve szabadabbá válna a verseny, ha a biztosítóváltást nem kötnék a naptári év végéhez.

A módosítások lényegesen csökkentenék a biztosítók adminisztrációs és marketing költségeit, s mivel ezeket a költségeket a társaságok végső soron az ügyfelekkel fizettetik meg, a költségcsökkentéssel a „kötelező” díjszintje csökkenne – tette hozzá.


A jelenlegi szabályozásban még fellelhetők azok az elemek, amelyek a korábbi, állami díjképzés következményei, s az ügyfelek számára megnehezítik a biztosítóváltást. A kötelező gépjármű-biztosítások szerződéseit, a díjfizetéssel, díj nem fizetéssel kapcsolatos adatokról két éve a Belügyminisztérium adatbázisából tudnak tájékozódni a biztosítók, s mindössze egyetlen sorral kellene kibővíteni a nyilvántartást, hogy a biztosítók hiteles adatokhoz jussanak arról, mely ügyfélnek milyen a bónus-, illetve malus-besorolása.


A mai szisztéma szerint, ha az ügyfél másik biztosítónál szeretné megkötni kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását, az a társaság, amelyhez átszerződik, automatikusan alapdíjas besorolás szerinti díjat állapít meg számára. A besoroláson akkor változtat, ha az ügyfél – ezt egyébként 90 napon belül kötelezően meg kell tennie – bemutatja kártörténeti igazolását. Ebből kiderül, milyen bónus- vagy malus-besorolás illeti meg. A biztosítónak így minden évben hozzá kell nyúlniuk az átszerződők szerződéseihez, ami jelentősen megnöveli költségeiket. 2003-ban közel 300 ezer, 2004-ben egyes becslések szerint 500 ezer-800 ezer, sőt, akár 1 millió ügyfél is biztosítót válthat.


A cégek költségeit tovább növeli, hogy a biztosítóváltásról az ügyfelek mindössze egy évben egyszer, az adott év november 1-je és november 30-a között dönthetnek, s a cégek ez alatt a rövid kampányidőszak alatt kell hogy az ügyfeleket meggyőzzék, a rövid – s mint előfordult, esetenként jogszabálysértő – kampányolás jelentős marketingköltségeket emészt fel. Ha a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat is év közben folyamatosan, biztosítási évfordulókor fel lehetne mondani, kiegyensúlyozottabbá válna a piac.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik